AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg synes dette er patetisk, resten av året bryr man seg jo ikke. Er ikke måte på hva som finnes på, gratis hårklipp etc. Julemat++. Tenk om vi var mennesker hele året....ikke bare de få dagene i jula. Etterpå er vi tilbake til hamsterhjulet og det iskalde samfunnet. Anonymkode: 9ce41...13c 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg synes dette er patetisk, resten av året bryr man seg jo ikke. Er ikke måte på hva som finnes på, gratis hårklipp etc. Julemat++. Tenk om vi var mennesker hele året....ikke bare de få dagene i jula. Etterpå er vi tilbake til hamsterhjulet og det iskalde samfunnet. Anonymkode: 9ce41...13c Ja nei det er bedre at vi bare dropper å gjøre noe ekstra i julen og så blir det i der minste jævlig hele året.. Anonymkode: b71aa...07a 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 helt enig . det er så falskt. krise om man sitter alene på julekvelden, men resten av året er det ingen som ofrer deg en tanke. skal samles til middag, men aldri ellers i året. jeg er lei. Anonymkode: a420c...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 Det er vel fordi det er den mørkeste tida her i det kalde Nord. Da ser man jo i tillegg rett inn gjennom vinduene til alle husene, og der sitter alle familiene gode og varme, godter seg i lag foran peisen. Kanskje lett å føle seg ensom da og bare legge seg ned i ei snøfonn for å dø. Er vel det noen er redd for at skal skje tenker jeg. De har sikkert litt grunnleggende dårlig samvittighet for livet de lever og merker det ekstra godt når mørket og kulda kryper frem. Først da begynner de å tenke på andre. Også er det jo dette med Jesus og nestekjærigheten. Sikkert mange som blir minnet på dette rundt jul selv om de ikke er kristne. Så da prøver de å være litt bedre mennesker, men så glemmer de det igjen når lyset kommer og folk ikke lenger kan dø av å bare legge seg rett ned på bakken. Anonymkode: cbafe...a52
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Ja, så fælt at man gjør noe ekstra til jul. Bedre å bare la være. Anonymkode: 50c5f...605
Bombasi Skrevet 21. oktober 2023 #6 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 11.13): Tenk om vi var mennesker hele året....ikke bare de få dagene i jula. Anonymkode: 9ce41...13c Ja, det hadde virkelig vært noe det. Men siden vi ikke er det, så er julen en fin anledning til å være litt ekstra raus enn ellers. Sånn sett er julen fin. Men vi skulle ha hatt mer av det. Kunne godt tenkt meg å feiret jul to ganger i året
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #7 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 12.01): Ja nei det er bedre at vi bare dropper å gjøre noe ekstra i julen og så blir det i der minste jævlig hele året.. Anonymkode: b71aa...07a Da slipper man hvertfall falskhet. Anonymkode: 6e716...b98
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #8 Skrevet 22. oktober 2023 Snakk for deg selv. Jeg opplever ikke noe iskaldt samfunn. Tvert i mot opplever jeg et stort samhold og ønske om å hjelpe andre hele året. Flere hundre mennesker brukte nettopp to dager på å lete etter gutten som forsvant i Lindesnes. En familie her jeg bor mistet huset sitt i brann i fjor og massevis av folk donerte alt fra klær og mat til skolesekker og leker til barna. Det jobbes frivillig, det samles inn penger, det inviteres ensomme på kaffekopper, det deltas på alt fra leksehjelp til besøksvenner til hjelp til søknader og brevskriving for de som ikke kan så godt norsk. Det foregår mye rundt omkring som handler om mennesker som hjelper andre mennesker. Selvfølgelig er hjelpen litt ekstra synlig til jul, men det betyr ikke at ingen bryr seg om andre resten av året. Og hva gjør egentlig du for andre mennesker, du som sitter der og klager? Sannsynligvis ikke en dritt. Anonymkode: 2e6d3...5b2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #9 Skrevet 22. oktober 2023 Dropp snillismen den måneden. Kun kvalmende Anonymkode: 75882...56b
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #10 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 11.13): Jeg synes dette er patetisk, resten av året bryr man seg jo ikke. Er ikke måte på hva som finnes på, gratis hårklipp etc. Julemat++. Tenk om vi var mennesker hele året....ikke bare de få dagene i jula. Etterpå er vi tilbake til hamsterhjulet og det iskalde samfunnet. Anonymkode: 9ce41...13c Greia er jo at vi faktisk skal være snille, og ta hensyn til hverandre alltid, men i dag er det blitt så viktig å være selvsentrert, egne ønsker opphøyes til livsviktige behov. Det er meg, meg, meg over hele linja. Så når man skal ta hensyn i julen, blir jo kontrasten enorm. Ingen nekter deg å være et medmenneske hele året. Hadde flere tenkt litt mer på andre, så hadde mange hatt det bedre. Anonymkode: dcedd...e95
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #11 Skrevet 22. oktober 2023 Det er så ekstremt tåpelig. Jeg tenker innimellom på de som sitter i ensomhet og kanskje vurderer å avslutte livet sitt, og kanskje blir husket akkurat en uke eller to hver desember, avglemt og stuet bort resten av året. Men hvis de tar skrittet fullt ut anser gjerne de samme som glemmer dem resten av året som egoister. Anonymkode: 5a592...f09
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #12 Skrevet 22. oktober 2023 Nja syns folk er ganske like hele året. Det kommer bare mer frem om hjelpen i julen og godt mulig litt flere hjelper da. Folk hjelper til på spleiser for folk som har mistet noen eller som trenger behandling Norge ikke betaler for. Folk som betaler for andre i kassen når den foran ikke får betalt. Folk er med på spleiser eller låner ut hytter gratis på sommeren for folk som ikke har råd. Folk er med på leteaksjoner, folk som som jobber som frivillig, Du har folk som starter feks godify for å hjelpe. Du har folk som gir bort ting om folk trenger det . Folk som har gått bort til en fremmed å sagt gode ord når de trenger det Her er to av mange artikler som viser at verden ikke er så kald som du skal ha det til. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/4og4wa/de-fremmede-guttene-sprang-bort-for-aa-hjelpe-anne-k-irgens-da-hun-fikk-den-verst-tenkelige-telefonen https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/O80w5A/anette-johnsen-jeg-kommer-aldri-til-aa-glemme-den-varmen-du-ga-meg Anonymkode: 27afc...4c0
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 For å si det slik så merker jeg ikke noe forskjell på det. Eneste er at jeg møter noen ukene før jul og utveksler gaver, kanskje på en cafe eller hjemmebesøk. Men det er flere som vet at jeg har vært alene i julene etter mine foreldre døde for 10 år siden. Men ikke et menneske utenom en eks kjæreste, har spurt om jeg vil feire jul eller komme på julebesøk hos dem på de årene. Dem har visst jeg har stortsett alltid vært alene i julen og påsken. Men aldri en invitasjon, og dette gjelder flere. Jeg har ikke annen familie dessverre. Men i sommer fikk jeg kjæreste og vi har avtalt å være sammen å feire jul og nyttårsaften i lag. Så det gleder jeg meg til. For første gang på mange år gleder jeg meg til julen i år. Jeg syns mennesker er stortsett egoistiske og bryr seg lite om andre dessverre. Å være alene når det er høytider er veldig tungt og vondt for mange. Noen er kanskje snillere i julen men langt i fra alle. Anonymkode: 14cd0...b13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå