AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Var på besøk hos en venninne i høstferien, hun har tre barn. Jeg har ett, som er like gammel som hennes eldste. Hennes minste har nylig sluttet med bleie (snart 3 år), og vi snakket litt om at hun er så flink til å gå på do i barnehagen, men at hun ikke er flink til å si fra hjemme. I løpet av ettermiddagen første dagen vi var der tisset hun seg ut to ganger, så buksa var søkkvåt og det rant ned på gulvet. Ungen brydde seg tydeligvis ikke, og vandret rundt med den våte buksa og tiss som dryppet rundt. Venninnen min sin reaksjon når hun oppdaget det var sånn "oi, har du tisset? Jaja, da må vi skifte igjen. 😅". Så tok hun ungen på badet og tok på ny bukse (vasket henne ikke), og tørket gulvet med et tørt håndkle. 🤢 Jeg blir satt ut faktisk, synes det er skikkelig ekkelt, ville hvertfall tatt en kjapp spyl i dusjen på ungen og vasket gulvet med en mopp... Hun spurte hun noen ganger i løpet av dagen om hun måtte tisse, men hun ville selvfølgelig heller leke, og nektet, så venninna mi gikk tilbake til det hun drev med. Ti min senere tisset hun seg ut igjen. Da jeg var på do seinere lå de våte buksene på gulvet i dusjen. Mitt barn var bleiefri som toåring, og da beholdt vi bleia i en hel mnd etter at han åpenbart var tørr fordi jeg ikke ville ha masse uhell. Hadde vel to uhell det følgende året og det var det. De gangene det gikk galt fikk han seg en umiddelbar spyl i dusjen, og klærne gikk rett i vaskemaskina. Jeg vasket gulvet der det skjedde grundig. Virker som en greie med flere venninner av meg, og gjerne værre jo flere barn de har, at litt tiss er pytt pytt liksom. 🤢 Er ekkelt å tenke på, siden de tar så lett på det, de ungene tisser seg jo ut i senger og sofaer og overalt, og vaskingen er ikke så nøye. Urin er muligens sterilt når det kommer ut, men det er ikke sterilt etter en stund på gulv/i sofaen... Anonymkode: 6ab6d...82c 3 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 Ja huff.. godt du fikk luftet litt tanker om venninnene dine 😅 Anonymkode: ed130...e2a 30 3
Gjest Anonyme-meg Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Var på besøk hos en venninne i høstferien, hun har tre barn. Jeg har ett, som er like gammel som hennes eldste. Hennes minste har nylig sluttet med bleie (snart 3 år), og vi snakket litt om at hun er så flink til å gå på do i barnehagen, men at hun ikke er flink til å si fra hjemme. I løpet av ettermiddagen første dagen vi var der tisset hun seg ut to ganger, så buksa var søkkvåt og det rant ned på gulvet. Ungen brydde seg tydeligvis ikke, og vandret rundt med den våte buksa og tiss som dryppet rundt. Venninnen min sin reaksjon når hun oppdaget det var sånn "oi, har du tisset? Jaja, da må vi skifte igjen. 😅". Så tok hun ungen på badet og tok på ny bukse (vasket henne ikke), og tørket gulvet med et tørt håndkle. 🤢 Jeg blir satt ut faktisk, synes det er skikkelig ekkelt, ville hvertfall tatt en kjapp spyl i dusjen på ungen og vasket gulvet med en mopp... Hun spurte hun noen ganger i løpet av dagen om hun måtte tisse, men hun ville selvfølgelig heller leke, og nektet, så venninna mi gikk tilbake til det hun drev med. Ti min senere tisset hun seg ut igjen. Da jeg var på do seinere lå de våte buksene på gulvet i dusjen. Mitt barn var bleiefri som toåring, og da beholdt vi bleia i en hel mnd etter at han åpenbart var tørr fordi jeg ikke ville ha masse uhell. Hadde vel to uhell det følgende året og det var det. De gangene det gikk galt fikk han seg en umiddelbar spyl i dusjen, og klærne gikk rett i vaskemaskina. Jeg vasket gulvet der det skjedde grundig. Virker som en greie med flere venninner av meg, og gjerne værre jo flere barn de har, at litt tiss er pytt pytt liksom. 🤢 Er ekkelt å tenke på, siden de tar så lett på det, de ungene tisser seg jo ut i senger og sofaer og overalt, og vaskingen er ikke så nøye. Urin er muligens sterilt når det kommer ut, men det er ikke sterilt etter en stund på gulv/i sofaen... Anonymkode: 6ab6d...82c Det blir fint når urinlukta får satt seg. Skikkelig ekkelt.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 14. oktober 2023 Skulle ønske din venninne var min mor ❤️ Jeg ble skjelt ut etter noter ved tisseuhell som liten. Ble regelrett kastet i dusjen og bedt om å vaske selv. Jeg har alvorlig cptsd og ekstremt lavt selvbilde i dag. Tenk så mye finere det er å ha en mamma som sier «pyttsann, da bytter vi bukse» med et smil! Anonymkode: e4719...3bb 39 35 11
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #5 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg tenker at dere er forskjellige, og sånn er det bare. Hun gjør ting på en annen måte enn deg, det betyr ikke at det hun gjør er galt. Det kan jo hende hun ville dusje/bade barnet når du hadde gått. Kanskje hun tenkte du ville synes det var litt dumt om hun vasket gulvet mens du var besøk. Hvem vet, men spiller det egentlig noen rolle? Anonymkode: 22c63...3d3 16 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #6 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg tenker du må roe ned den tanken om at alt er ekkelt, der må du ikke overføre til ditt barn. Anonymkode: 81610...f92 16 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #7 Skrevet 14. oktober 2023 Bry deg heller om deg selv er mitt forslag, jeg hadde gjort mere som venninne din. Så er det besøk kan det hende jeg er litt slakkere og lar det vente med til du har fått med og vaske både klærne og barnet. Du gjør garantert noe dine venner reagere på, har lært meg etter 5 barn at seøv søsken er ikke like. Så jeg oppdrar mine som jeg ønsker, så kan du gjøre hva du selv ønsker hos deg og dine. Anonymkode: a22f3...38e 7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #8 Skrevet 14. oktober 2023 Om man har et barn som ikke vil på do og tisser seg ut så kan man ikke kjefte. Man må jobbe med det, så absolutt. Men det her er ikke unormalt, faktisk veldig normalt. En ting er å vaske barnet og gulvet, men selve tissingen er helt normalt. Vi hadde det samme med vår sønn, han var stor før dette ble helt borte. Man kan ikke irettesette et barn som tisser eller bæsjer på seg. Anonymkode: a814c...e1a 11 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #9 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Skulle ønske din venninne var min mor ❤️ Jeg ble skjelt ut etter noter ved tisseuhell som liten. Ble regelrett kastet i dusjen og bedt om å vaske selv. Jeg har alvorlig cptsd og ekstremt lavt selvbilde i dag. Tenk så mye finere det er å ha en mamma som sier «pyttsann, da bytter vi bukse» med et smil! Anonymkode: e4719...3bb Det finnes vel en mellomting mellom direkte uhygienisk og barnemishandling? Jeg kan ikke tenke meg at mitt barn tok skade av "oi, ttiaset du i buksen? Da må vi skifte og vaske deg. 😊" og så få hjelp i dusjen og stå og kose seg der mens jeg vasker gulvet kjapt. Ingen kjefting eller skam, bare effektiv og hygienisk håndtering av et skjeldent uhell. Jeg tok ham jo også på do sånn annahver/hver tredje time i bleiesluttfasen, nettopp for å unngå uhell. Det virker ikke som en rutine hos nevnte venninner. Anonymkode: 6ab6d...82c 5 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #10 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Om man har et barn som ikke vil på do og tisser seg ut så kan man ikke kjefte. Man må jobbe med det, så absolutt. Men det her er ikke unormalt, faktisk veldig normalt. En ting er å vaske barnet og gulvet, men selve tissingen er helt normalt. Vi hadde det samme med vår sønn, han var stor før dette ble helt borte. Man kan ikke irettesette et barn som tisser eller bæsjer på seg. Anonymkode: a814c...e1a Jeg har da aldri sagt at hun burde kjefte eller irettesette barnet? Jeg reagerer på manglende hygiene. Det tar max ti minutter å skylle barnet i dusjen og moppe gulvet med en VÅT klut. Anonymkode: 6ab6d...82c 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #11 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det finnes vel en mellomting mellom direkte uhygienisk og barnemishandling? Jeg kan ikke tenke meg at mitt barn tok skade av "oi, ttiaset du i buksen? Da må vi skifte og vaske deg. 😊" og så få hjelp i dusjen og stå og kose seg der mens jeg vasker gulvet kjapt. Ingen kjefting eller skam, bare effektiv og hygienisk håndtering av et skjeldent uhell. Jeg tok ham jo også på do sånn annahver/hver tredje time i bleiesluttfasen, nettopp for å unngå uhell. Det virker ikke som en rutine hos nevnte venninner. Anonymkode: 6ab6d...82c Jeg ville vasket gulvet med litt såpe og vann, hevet klærne til vask med en gang og vasket ungen med en våtserviett ihvertfall. Men det er ikke alle barn som aksepterer rutine dobesøk. Og det er jo og noe med å lære ungen å kjenne etter og si ifra selv. Det er heller ikke alle barn som det fungerer å dotrene så lenge bleia er på. De fleste metodene anbefaler å fjerne bleia fordi barna lærer av uhellene. Anonymkode: 898d5...c1f 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #12 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg er lik venninnen din. Vi driver med bleieslutt. Ungen kan ikke dusje flere ganger til dagen. Huden hadde tørket helt ut. Jeg vasker fort over henne på badet og skifter til rent tøy. Vi tar et skikkelig bad hver kveld. Treger ikke være redd for litt barnetiss. Hadde det vært katten eller mannen sin morgenurin, så hadde jeg absolutt startet med storvasken. Anonymkode: 869c3...78f 21 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #13 Skrevet 14. oktober 2023 jeg synes det høres ut som din venninne håndterer dette på en rasjonell og sunn måte som ikke skaper stress, skam og traumer for barnet. Foreslår at du tenker litt over hvordan du håndterer dine egne barn heller. Anonymkode: b5276...fcc 20 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #14 Skrevet 14. oktober 2023 Er du så sikker på at ungen ikke ble vasket i det hele tatt? Vi vasker ungene med klut når de har uhell. Snakker jo ikke akkurat høyt om det heller... Anonymkode: ef3d8...ea2 11
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #15 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har da aldri sagt at hun burde kjefte eller irettesette barnet? Jeg reagerer på manglende hygiene. Det tar max ti minutter å skylle barnet i dusjen og moppe gulvet med en VÅT klut. Anonymkode: 6ab6d...82c men å bruke 10 minutter på å dusje et barn som har tisset + moppe golvet er en gigantisk overreaksjon. Det går an å kjefte og irettesette gjennom handling, selv om man ikke sier noe. Å måtte gå i dusjen hver gang man har tisset er jo en helt absurd overdrivelse. To sekunder med våtservietter er svaret her - både på barnet og på gulvet. Så kan man gjøre jobben ordentlig når barnet ikke ser det. Anonymkode: b5276...fcc 11 4
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #16 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt barn var bleiefri som toåring Jeg har en sønn som var bleiefri tidlig og aldri hadde et eneste uhell, og en sønn som har masse uhell fortsatt som fireåring. Barn er forskjellige. Din venninne bør selvfølgelig vaske barnet og gulvet skikkelig, men det er helt riktig av henne å ikke lage noen big deal ut av at barnet har tisset seg ut. Anonymkode: 49444...b75 12
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #17 Skrevet 14. oktober 2023 Gi henne litt slack! Herregud. Hun har tre barn hun skal holde styr på samtidig som hun skal underh9lde besøket (dere). At man da gjør ting mer lettvindt er da helt naturlig. Du vet jo ikke hvordan de ellers ville gjort det. Men mest av alt, vær rausere med noen du kaller venninne! Anonymkode: 5a0e7...220 9 1
Maleficenta Skrevet 14. oktober 2023 #18 Skrevet 14. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om man har et barn som ikke vil på do og tisser seg ut så kan man ikke kjefte. Man må jobbe med det, så absolutt. Men det her er ikke unormalt, faktisk veldig normalt. En ting er å vaske barnet og gulvet, men selve tissingen er helt normalt. Vi hadde det samme med vår sønn, han var stor før dette ble helt borte. Man kan ikke irettesette et barn som tisser eller bæsjer på seg. Anonymkode: a814c...e1a vi og hadde samme. En gang tisset han på gulvet i et kjøpesenter. Da var jeg litt sånn oj shit hva gjør jeg nå. Heldigvis var det ingen som så det, så sprang med ungen til toalettet og bytta. Hadde med ekstra skift. Kunne ikke kjefte. Skam over det gjør bare vondt verre Endret 14. oktober 2023 av Maleficenta 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #19 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er lik venninnen din. Vi driver med bleieslutt. Ungen kan ikke dusje flere ganger til dagen. Huden hadde tørket helt ut. Jeg vasker fort over henne på badet og skifter til rent tøy. Vi tar et skikkelig bad hver kveld. Treger ikke være redd for litt barnetiss. Hadde det vært katten eller mannen sin morgenurin, så hadde jeg absolutt startet med storvasken. Anonymkode: 869c3...78f Er ikke snakk om å være redd. Piss er ekkelt uansett hvem det kommer fra. Anonymkode: 0c530...693 1
Maleficenta Skrevet 14. oktober 2023 #20 Skrevet 14. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har en sønn som var bleiefri tidlig og aldri hadde et eneste uhell, og en sønn som har masse uhell fortsatt som fireåring. Barn er forskjellige. Din venninne bør selvfølgelig vaske barnet og gulvet skikkelig, men det er helt riktig av henne å ikke lage noen big deal ut av at barnet har tisset seg ut. Anonymkode: 49444...b75 Blir så irritert over folk som hadde tidlug bleiefrie unger som skal kritisere og framstå de som blir bleiefri senere, at det er noe galt med de eller at foreldrene gkør en dårlug jobb med pottetrening. De sier bare. Det er bare å gjøre sånn og sånn, så blir de bleiefrie. Er bare bull. Noe som funker på din unge, funker ikke på alle andre liksom. Ikke ment som kritikk mot deg, bare supplerer det du skrev Endret 14. oktober 2023 av Maleficenta 11 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå