Gå til innhold

Skal det gis innreiseforbud til utenlandske yrkesdemonstranter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/frp-vil-utvise-greta-thunberg.xatJHvMsa?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row10_pos2&utm_medium=dre-6529be385f84955c8de783a7

Frp vil utvise og innføre innreiseforbud til yrkesdemonstranter som bryter norsk nov. Som Thunberg. Thuberg har vært dømt for å nekte å følge politiets pålegg 2 ganger i Sverige allerede. Begge gangene måtte hun betale noen tusenlapper i bot, men jeg lurer på om kriminelle som gang på gang begår samme lovbrudd ikke bør straffes hardere? 3-4 år i fengsel hvor hun får tid i ro og fred å fundere om lovene gjelder også henne?

Uansett mener jeg at utenlandske yrkesdemonstranter bør nektes adgang til riket. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Norden må ha en åpen policy. Er man ettersøkt og jaktet på i et land så er det greit å bli pågrepet på grensen. -Ellers vil en slik politikk true et godt nordisk samarbeid. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor skal "yrkesdemonstranter" straffes fordi de demonstrerer mot ulovligheter begått av staten? Er det virkelig veien du vil gå?

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Sivil ulydighet ifbm demonstrasjoner bør straffes mildt.

Alle som bryter loven bør straffes ihht loven

Vi har vel nektet utenlandske mc-medlemmer å komme inn i landet fordi vi trodde at de kom til å begå lovbrudd. Sverige har i alle fall snakket om å nekte denne Paludan adgang fordi de fryktet at han ville lage dårlig stemning.

Det er ikke urimelig å nekte Greta adgang til Norge hvis man tror at hensikten med turen er å begå lovbrudd. 3-4 år bør reserveres til voldtekt, grov vold og lignende.

• Liker 2
Skrevet

Jeg støtter samene i denne saken, men jeg mener også at alle utlendinger som bryter norsk lov må utvises med innreiseforbud uansett hvor gode intensjonene for lovbruddet er.

• Liker 1
Gjest paprikaskrue
Skrevet

Synes det er fint FRP sier dette høyt så ser folk hvor populistiske de er.

Skrevet

Tvert imot. Thunberg må da få fremstå like idiot som hun faktisk er.

Skrevet
Kokeplate skrev (3 minutter siden):

Det er jeg enig i!

• Liker 2
Skrevet
Bålkaffe skrev (5 timer siden):

Hvorfor skal "yrkesdemonstranter" straffes fordi de demonstrerer mot ulovligheter begått av staten? 

Kanskje finner du svaret hvis du setter deg inn i saken og ikke bare spekulerer?

• Liker 2
Skrevet
Kokeplate skrev (15 minutter siden):

OK, men hun er dømt to ganger i Sverige og så fortsetter hun både i Sverige, og i Norge?

Hva er vitsen å slippe inn utenlandske yrkesdemonstranter som er her for å begå lovbrudd?

Tenk også på yrkesdemonstrantene som ødelegger kunst, hindrer idrettsarrangementer, blokkerer veier ved å sette seg på asfalten, o.l. Skal de bare reise fritt verden rundt for å gjøre dette? 

De kan fremstå idiotiske andre steder, trenger ikke tillatte det her. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Derfor må vi sørge for at disse kriminelle yrkedemonstranter ikke kommer til Norge og helst stoppes på grensen før innreise.

Et samarbeid mellom alle land i EU kan nok hjelpe. Svarteliste yrkedemonstranter som bryter loven for å forhindre at de reiser rundt og sprer lovbrudd.

https://www.aftenposten.no/verden/i/Q7ALz4/klimaaksjonene-er-blitt-mer-radikale-det-samme-har-politiets-metoder-for-aa-stanse-dem

Det må være svært pinlig å ønske å assosieres med slike mennesker.

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Skrevet
Drizzt skrev (44 minutter siden):

Kanskje finner du svaret hvis du setter deg inn i saken og ikke bare spekulerer?

Jaha?

Hva er det du mener at jeg har oversett her som gjør at jeg vil endre mening?

• Liker 2
Skrevet
Bålkaffe skrev (13 minutter siden):

Jaha?

Hva er det du mener at jeg har oversett her som gjør at jeg vil endre mening?

Alt. Du har oversett hva saken handler om.

Det er snakk om yrkedemonstranter (også kalt for aktivister) som bryter loven og reiser fritt til andre land for å gjøre det samme. Sakens kjerne er å begrense adgangen deres til landet for å unngå at de begår lovbrudd også i Norge.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet (endret)

Thunberg er på dette punket bare en agent som reiser rundt og er med på å skape blest om saker hun verken har kunnskap om eller tilknytning til

Her kan man se hvordan hun og politiet tar seg tid til å posere foran journalister slik at de skal få en bra fremside. Bare tull og løgn alt sammen.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-11650101/Greta-Thunberg-seen-laughing-German-police-posing-pictures-detained.html

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2023/01/19/greta-thunberg-staged-arrest-germany-police-deny/

Slike typer agenter (eller hva du vil kalle individer og evt grupper som reiser rundt for å skape trøbbel), burde man gjøre den norske befolkning oppmerksom på. Dette er ikke ekte aktivister. Du kan også merke forskjell ved at mennesker som Thunberg reiser rundt og møter mektige mennesker. Dvs hun er "på lag" med dem- ikke folket. Hun har connections og venner "in high places" som man sier

Endret av Refreng
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (4 minutter siden):

Alt. Du har oversett hva saken handler om.

Det er snakk om yrkedemonstranter (også kalt for aktivister) som bryter loven og reiser fritt til andre land for å gjøre det samme. Sakens kjerne er å begrense adgangen deres til landet for å unngå at de begår lovbrudd også i Norge.

Jeg visste ikke at du var såpass imot demokratiske rettigheter for folk, Drizzt. Spennende linje du legger deg på her.

Sivil ulydighet er helt innafor i et godt forankra demokrati.

Og så lenge demonstrasjonene faktisk skjer fordi staten begår menneskerettighetsbrudd og ikke etterfølger rettsvesenet, ville jeg vært veldig forsiktig med å skulle straffe demonstranter for å sette seg ned et sted.

Endret av Bålkaffe
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Å demonstrere er noe som burde gå under ytringsfrihet. Så lenge alt er fredelig, så kan jeg ikke skjønne at det skal straffes.

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt må vi ikke kaste dem ut.

Hele poenget for dem er jo oppmerksomhet, dette vil jo gi dem internasjonal oppmerksomhet. Jeg kan allerede se for meg video snuttene av at de blir tvangs fraktet ut av landet med pressekorpset på slep. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Bålkaffe skrev (26 minutter siden):

Jeg visste ikke at du var såpass imot demokratiske rettigheter for folk, Drizzt. Spennende linje du legger deg på her.

Sivil ulydighet er helt innafor i et godt forankra demokrati.

Og så lenge demonstrasjonene faktisk skjer fordi staten begår menneskerettighetsbrudd og ikke etterfølger rettsvesenet, ville jeg vært veldig forsiktig med å skulle straffe demonstranter for å sette seg ned et sted.

Hvis du ikke klarer å argumentere uten hersketeknikker, brukerdebatt, falske anklager og spekulasjoner, så er det bedre å la være å delta?

Kanskje fordi sivil ulydighet er helt innenfor har Thunberg blitt dømt allerede 2 ganger i Sverige?

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/stortinget-undervisning/videregaende-skole/deltakelse-og-pavirkning/Aksjoner/#:~:text=En ulovlig aksjon kalles sivil,gjenstander og eiendom%2C er straffbare.

Bryter man loven, så er det straff, også når det er sivil ulydighet. Grunnleggende samfunnskunnskap dette.

Les lenken jeg publiserte i tråden før du fortsetter din deltakelse i tråden, takk. 

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Stonegiant skrev (21 minutter siden):

Å demonstrere er noe som burde gå under ytringsfrihet. Så lenge alt er fredelig, så kan jeg ikke skjønne at det skal straffes.

Det spørs hvordan man demonstrerer. Yrkedemonstrantene som Thuberg demonstrerer gjør det på en problematisk måte.

Andre limer seg fast på veien, lenker seg fast her og der og driver med utstrakt vold som i Tyskland, Frankrike og Storbritannia. 

Det er ikke ytringsfrihet. 

P.S. Norske statsborgere kan man ikke utvise for det samme, men man kan forhindre at utlendinger kommer hit for å drive med det. 

Endret av Drizzt
  • Liker 1
Skrevet

Ja, enig i at det ikke er helt optimalt. Er plagsomt. Men alvorlig kriminalitet er det da ikke? Jeg mener lista for å bli nektet inngang må ligge mye høyere enn det.

Nekte en drapsmann inngang? Ja, selvsagt. Nekte noen som satt seg ned på motorveien inngang? Meh, hvem bryr seg?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...