AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg har havnet i en litt lei situasjon. Kusina mi og jeg har arvet et hus og en hytte sammen med et tredje familiemedlem. Vi har nå fått vite av et fjerde familiemedlem at den tredje arvingen har udekkede gjeldskrav mot seg. Det ska være blant annet skatt og andre avgifter til staten. Den tredje arvingen har ikke fortalt dette til oss, og jeg forstår at det er vanskelig å fortelle om 😢 Er det noen her som har opplevd dette selv og vet hva som kommer til å skje? Planen var å overføre eierskapet på begge eiendommene til alle tre nå til uka, 1/3 hver, og vente noen år med å selge. Men hva skjer når dette overføres, blir det tatt ut pant og deretter tvangssalg med en gang? Anonymkode: 1da19...578
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 Vedkommeneds del vil kunne bli tvangssolgt. Som en ideell del. Da vil kjøper kunne flytte inn og/eller kreve at sameiet oppløses for så å kjøpe hele huset. Jeg kjøpte mitt hus på den måten. Kjøpte en ideell halvdel på tvangssalg og så krevde jeg sameiet oppløst. Da måtte den andre selge og jeg kjøpte den delen også. Fikk meg et fint hus til en billig penge😊 Anonymkode: adf48...484 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vedkommeneds del vil kunne bli tvangssolgt. Som en ideell del. Da vil kjøper kunne flytte inn og/eller kreve at sameiet oppløses for så å kjøpe hele huset. Jeg kjøpte mitt hus på den måten. Kjøpte en ideell halvdel på tvangssalg og så krevde jeg sameiet oppløst. Da måtte den andre selge og jeg kjøpte den delen også. Fikk meg et fint hus til en billig penge😊 Anonymkode: adf48...484 Det var jo greit for deg 😄 Den andre parten kunne vel også bydd da, på din andel, om den ville? Så var det den som bød mest som fikk tilslaget på den andre halvdelen? Anonymkode: 1da19...578
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #4 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var jo greit for deg 😄 Den andre parten kunne vel også bydd da, på din andel, om den ville? Så var det den som bød mest som fikk tilslaget på den andre halvdelen? Anonymkode: 1da19...578 Den andre parten hadde selvsagt ikke råd. Hadde vedkommende hatt råd ville han/hun kjøpt delen som ble tvangssolgt for å unngå at noen andre kjøpte den. Det visste jeg jo før jeg krevde sameiet oppløst Anonymkode: adf48...484 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #5 Skrevet 14. oktober 2023 Er det noen som vet om det er sånn at om vedkommende har betalingsavtaler på gjelden til staten eller er i gjeldsordning, at det kan bli tvangssalg av deres andel likevel? Eller er det bare om det er ignorert gjeld. Anonymkode: 1da19...578
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #6 Skrevet 14. oktober 2023 Det lureste er å selge med engang, har vedkommende som eide huset hatt botid slipper dere skatte av salget. Ellers kan det bli krevd tvangssolgt, men dere vil ikke miste deres del av arven Anonymkode: 07f6c...1de 5
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #7 Skrevet 14. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Den andre parten hadde selvsagt ikke råd. Hadde vedkommende hatt råd ville han/hun kjøpt delen som ble tvangssolgt for å unngå at noen andre kjøpte den. Det visste jeg jo før jeg krevde sameiet oppløst Anonymkode: adf48...484 Skjønner 🙂 Men sånn i teorien, om vedkommende skulle selge sin andel utenom tvangssalg og ny eier så kreve dette sameiet oppløst, da har vel alle parter samme rett til å by på andelene i sameiet? Anonymkode: 1da19...578
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #8 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner 🙂 Men sånn i teorien, om vedkommende skulle selge sin andel utenom tvangssalg og ny eier så kreve dette sameiet oppløst, da har vel alle parter samme rett til å by på andelene i sameiet? Anonymkode: 1da19...578 Ja. Men det er en risk å ta. Det beste at at hun avstår fra arven, dersom det er mulig når man har gjeld som tvangsinndrives. Anonymkode: adf48...484 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #9 Skrevet 14. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Ja. Men det er en risk å ta. Det beste at at hun avstår fra arven, dersom det er mulig når man har gjeld som tvangsinndrives. Anonymkode: adf48...484 Ja, vi må nok ta dette opp med vedkommende. Det er vanskelig, men tror ikke vi orker å ha dette hengende over oss, kan bli mye rot og antageligvis mer ubehagelig enn å ta praten. Anonymkode: 1da19...578 1
h/k Skrevet 14. oktober 2023 #10 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har havnet i en litt lei situasjon. Kusina mi og jeg har arvet et hus og en hytte sammen med et tredje familiemedlem. Vi har nå fått vite av et fjerde familiemedlem at den tredje arvingen har udekkede gjeldskrav mot seg. Det ska være blant annet skatt og andre avgifter til staten. Den tredje arvingen har ikke fortalt dette til oss, og jeg forstår at det er vanskelig å fortelle om 😢 Er det noen her som har opplevd dette selv og vet hva som kommer til å skje? Planen var å overføre eierskapet på begge eiendommene til alle tre nå til uka, 1/3 hver, og vente noen år med å selge. Men hva skjer når dette overføres, blir det tatt ut pant og deretter tvangssalg med en gang? Anonymkode: 1da19...578 Hva med å skrive en kontrakt på at eierskapet overføres til tredjepart når gjelden er betalt ned? Så tar dere andre to "vare på" andelen frem til da. 3
Brunello Skrevet 14. oktober 2023 #11 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg har havnet i en litt lei situasjon. Kusina mi og jeg har arvet et hus og en hytte sammen med et tredje familiemedlem. Vi har nå fått vite av et fjerde familiemedlem at den tredje arvingen har udekkede gjeldskrav mot seg. Det ska være blant annet skatt og andre avgifter til staten. Den tredje arvingen har ikke fortalt dette til oss, og jeg forstår at det er vanskelig å fortelle om 😢 Er det noen her som har opplevd dette selv og vet hva som kommer til å skje? Planen var å overføre eierskapet på begge eiendommene til alle tre nå til uka, 1/3 hver, og vente noen år med å selge. Men hva skjer når dette overføres, blir det tatt ut pant og deretter tvangssalg med en gang? Anonymkode: 1da19...578 Hvorfor vente med salg? Det beste er å realisere nå som det ikke blir beskatning av gevinsten. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #12 Skrevet 14. oktober 2023 Uansett er det jo tilnærmet galskap å frivillig gå inn i et eie hytte sammen -prosjekt med noen som har så dårlig økonomistyring. Anonymkode: ae0c3...670 7
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #13 Skrevet 14. oktober 2023 Kan dere ikke bare kjøpe ut tredjemann da? Slipper nok mye styr da… Anonymkode: 685cf...dd1 7 2
CAPS LOCK Skrevet 14. oktober 2023 #14 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg kjøpte mitt hus på den måten. Kjøpte en ideell halvdel på tvangssalg og så krevde jeg sameiet oppløst. Da måtte den andre selge og jeg kjøpte den delen også. Anonymkode: adf48...484 Men sameierne kan bestemme at reglene i sameielova § 15 som hjemler tvangsoppløsning av sameiet og påfølgende tvangssalg av hele eiendommen, ikke skal gjelde, for reglene i sameielova kan fravikes ved avtale. Sameielova § 1: "Lova her gjeld der to eller fleire eig noko saman på ein slik måte at retten deira er rekna i partar etter delings- eller høvetal. Føresegnene gjeld så langt ikkje anna fylgjer av avtale eller serlege rettshøve." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6/KAPITTEL_11#KAPITTEL_11
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #15 Skrevet 14. oktober 2023 CAPS LOCK skrev (1 minutt siden): Men sameierne kan bestemme at reglene i sameielova § 15 som hjemler tvangsoppløsning av sameiet og påfølgende tvangssalg av hele eiendommen, ikke skal gjelde, for reglene i sameielova kan fravikes ved avtale. Sameielova § 1: "Lova her gjeld der to eller fleire eig noko saman på ein slik måte at retten deira er rekna i partar etter delings- eller høvetal. Føresegnene gjeld så langt ikkje anna fylgjer av avtale eller serlege rettshøve." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-6/KAPITTEL_11#KAPITTEL_11 Det kan man. Men dersom den ene ikke er enig så blir det oppløst enten frivillig eller gjennom tingretten. Anonymkode: adf48...484
Taluno Skrevet 14. oktober 2023 #16 Skrevet 14. oktober 2023 Det kjipe her er at det er statlig gjeld, de er de kjipeste av de kjipe i følge Luksusfellen. Ved gjeldsordning så er skyldner pliktig til å informere om alle endringer i økonomien, det innebærer også mottak av arv. De kan kreve at skyldners del selges for å dekke gjeld. Men de vil nok mest sannsynlig først gå til dere andre som er medeier med forslag om å kjøpe ut til takst, før de går til tvangssalg. Men hva som skjer vil også være en vurderingssak etter hvor stor verdi skyldners del av eiendommen er, skyldners inntekt og hvor stor gjelden er. Det er forskjell på gjeldsordning der man betaler ett absolutt minimum fordi det ikke er mer å hente, og gjeldsordning der man klarer betale en større sum pr måned og dekke det meste av gjelden. Hen kan avslå arven, da vil den gå til nestemann i arverekken. Kreditor vil kunne ta utlegg i arv som mottas de første to årene etter gjeldsordning er avsluttet.
TBergh Skrevet 14. oktober 2023 #17 Skrevet 14. oktober 2023 Hei TS. Har du og den andre arvingen noen mulighet til å kjøpe ut den arvingen som har gjeld, eventuelt overdra hele hytten til den arvingen med gjeld, mot at arvingen med gjeld overdrar sin del av huset til dere. Dere får beholde hele huset, og arvingen med gjeld får beholde hele hytten. Kan dette være en løsning? Med vennlig hilsen TBergh 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #18 Skrevet 14. oktober 2023 Enkleste blir vell å tinglyse urådighet på eiendommene slik at det ikke blir lagt pant i de. Anonymkode: 777b9...975
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #19 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enkleste blir vell å tinglyse urådighet på eiendommene slik at det ikke blir lagt pant i de. Anonymkode: 777b9...975 Urådighet beskytter ikke mot ufrivillige heftelser (utlegg), kun mot avtalepant og overdragelser. Anonymkode: d4305...7a5 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #20 Skrevet 14. oktober 2023 Pengegriskheten ødelegger familier. Drit i arven og begynn å bry dere om hverandre. Dere tar ikke pengene med i graven uansett. ❤️ Anonymkode: b3dd1...3a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå