AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Jeg merker at jeg kanskje har satt for lite krav til hva min 8åring må hjelpe til med hjemme. Nå er oppgaven hans å holde rommet ryddig. Ellers hjelper han til innimellom hvis det trengs. Men jeg tenker at han kanskje bør få mer faste oppgaver som han utfører daglig eller ukentlig. Hvordan gjør dere det? Hvilke oppgaver har evt deres barn som er ca jevnaldrende? Anonymkode: df8f1...fb2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 Holde rommet ryddig, ansvar for å lade ipaden (skole-ipad), hente posten etter skoletid og ellers det jeg ber henne om, etter behov. Det kan være alt fra å gå ut med søppla, gi katten mat, tømme oppvaskmaskinen. Nå trener hun 4 ganger i uka, har lekser og er mye ute med venner. Det er ikke mye tid til å bidra hjemme og det er helt greit. Anonymkode: d0886...e87
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 Brette og legge bort egne klær, skifte på senga, vaske badet. Anonymkode: 228a0...74d
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #4 Skrevet 14. oktober 2023 Takk for tips! Jeg må nok stille litt mer krav, det er jo viktig å lære seg å bidra. Anonymkode: df8f1...fb2 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #5 Skrevet 14. oktober 2023 De kan starte i det små, det har du igjen for senere. Jeg har vært alene med 2, Og alltid hatt som krav at rommene skal holdes ryddig, jakker , sko sekker etc skal på sin rette plass, de hjelper til å dekke bord, rydde av og sette inn i oppvaskmaskin. De har fra de er små lagt klær i de forskjellige skittentøysdunkene. Gå tur med hunden og generelt hjelpe til om jeg spør. Nå er de noe større og de gjør alt uten mas og styr, det bare faller seg naturlig fordi vi startet når de var små Anonymkode: 3308b...af2 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #6 Skrevet 14. oktober 2023 Har en 10 åring som har hatt ukeplan med en oppgave hver dag for eksempel ta ut av oppvask maskin,gå med bosset,ta utav og inn i oppvask maskin,være med og lage middag og holde rommet sitt ryddig.Har fungert en periode men Vanskelig å følge opp da han har mye fotball treninger og kamper og i tillegg endel lekser på skolen.Nå pleier vi og gi han oppgaver innimellom. Anonymkode: 59856...546
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #7 Skrevet 14. oktober 2023 Holde eget rom ryddig, tømme oppvaskmaskinen (ca. annenhver dag), sette på robotstøvsugeren hver dag og tømme restavfallsdunk annenhver dag (vi tømmer plast, papir og matavfall). Får ukelønn til helga Anonymkode: c5668...bd9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #8 Skrevet 14. oktober 2023 Her var det mye piss. Det er selvfølgelig ingen som gjør dette. Anonymkode: 53afe...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #9 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her var det mye piss. Det er selvfølgelig ingen som gjør dette. Anonymkode: 53afe...a1c Du høres hvertfall ut som du ikke har hatt noe særlig oppdragelse på hjemmefronten. Barn på mellomtrinnet og oppover har godt av å bidra litt i familien Anonymkode: c5668...bd9
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #10 Skrevet 14. oktober 2023 De holder rommene sine ryddig og vasker det hver 14. dag. De må gå med søpla, brette klær og legge på plass, dekke bordet, tømme oppvaskmaskina og ellers det vi ber de om. 10 åringen klipper også plena. Anonymkode: 02b66...111
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #11 Skrevet 14. oktober 2023 Er du en sånn forelder som går og rydder etter og fikser alt for ungen? Så begynn der. Vi begynte med at alle tar av egen tallerken/bestikk etter middager, skyller og setter i oppvaskmaskin. Så utvidet vi til at hn dekker på middagsbordet, mens jeg lager middag. Da ble vår selv oppmerksom på kopper/glass utenom måltider, og begynte av seg selv å bære de på kjøkkenet. Holde rommet ryddig, er egentlig en litt vel stor oppgave, som kan bli for vanskelig - om du ikke i utgangspunktet har øvd mye med barnet hva en egentlig gjør når en rydder. Hvordan liksom? Kan være hn vil trenge hjelp til å dele opp oppgaver, og hjelp til å lage system. Ikke minst - hjelp til å se hva som trengs å gjøres. Tenk mindre på at nå skal du sette krav, og mer på - hva trenger jeg å lære ungen min av praktisk kunnskap, rutiner og gode vaner for å forberede hn på å ta vare på seg selv? Å legge vekk egne skitne klær er naturlig neste steg. Anonymkode: 12ed0...a46 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #12 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du en sånn forelder som går og rydder etter og fikser alt for ungen? Så begynn der. Vi begynte med at alle tar av egen tallerken/bestikk etter middager, skyller og setter i oppvaskmaskin. Så utvidet vi til at hn dekker på middagsbordet, mens jeg lager middag. Da ble vår selv oppmerksom på kopper/glass utenom måltider, og begynte av seg selv å bære de på kjøkkenet. Holde rommet ryddig, er egentlig en litt vel stor oppgave, som kan bli for vanskelig - om du ikke i utgangspunktet har øvd mye med barnet hva en egentlig gjør når en rydder. Hvordan liksom? Kan være hn vil trenge hjelp til å dele opp oppgaver, og hjelp til å lage system. Ikke minst - hjelp til å se hva som trengs å gjøres. Tenk mindre på at nå skal du sette krav, og mer på - hva trenger jeg å lære ungen min av praktisk kunnskap, rutiner og gode vaner for å forberede hn på å ta vare på seg selv? Å legge vekk egne skitne klær er naturlig neste steg. Anonymkode: 12ed0...a46 Det var jo en bra måte å gjøre det på! Det handler jo mye om å skape gode rutiner de kan ta med seg videre. Jeg har nok gjort for masse hittil ja men skal snu den trenden nå. Rommet har stort sett begynt å bli relativt ryddig, det har faktisk barnet begynt å bli mer opptatt av selv. Det ser nok at det er kjekkest å det fint. Vi har system så det er enkelt å sortere. Utenom det får vi vel heller gi litt enkle oppgaver til å begynne med og øke etterhvert. Anonymkode: df8f1...fb2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #13 Skrevet 14. oktober 2023 Min på 8 finner frem klær før han legger seg, setter i oppvaskmaskin og hjelper å dekke bord/rydde av bord. Han legger klærne sine i skittentøyet, tar matboksen ut av sekken, starter på leksene, rydder rommet før natta og tar med seg alle lekene fra rundt i huset til rommet sitt hver kveld. Ellers hjelper han til med å vaske innimellom, hjelper meg med å hente matvarer i butikken og pakke i poser, samt henter glass i skaper når han er tørst osv. Min på 5 gjør det samme minus oppvaskmaskinen, og det med skolen. Anonymkode: 66600...beb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå