Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #1 Skrevet 25. januar 2006 Jeg har en hund på 2 år som er veldig vilter... hopper, får sånne raptuser, litt hyperaktiv vil jeg si. hvordan går jeg frem for å trene henne roligere? føler det er helt ute av kontroll. dette er en mellompuddel.
Floja Felíz Skrevet 25. januar 2006 #2 Skrevet 25. januar 2006 Vår hund bedret seg veldig mye etter at vi ble mer bevisste på når vi gir henne oppmerksomhet. Hun får ingen oppmerksomhet (heller ikke kjeft) så lenge hun styrer på, men når hun roer seg (f.eks setter seg ned og observerer i stedet for å fly i beina på oss) så roser vi masse og gir kos. Dette tar nok litt lenger tid enn å kommandere henne bort, men vi vil ikke bruke så mye kommandoer når hun er fri inne, så vi valgte denne løsningen. Håper det ordner seg, og lykke til!
Gjest MAB Skrevet 25. januar 2006 #3 Skrevet 25. januar 2006 Jeg har en hund på 2 år som er veldig vilter... hopper, får sånne raptuser, litt hyperaktiv vil jeg si. hvordan går jeg frem for å trene henne roligere? føler det er helt ute av kontroll. dette er en mellompuddel. ← Får han passe mengde aktivisering og mosjon? Hvis ja, tren på å være rolig (f.eks. som foreslått over), og gi ham mental aktivisering inne også.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #4 Skrevet 25. januar 2006 Får han passe mengde aktivisering og mosjon? Hvis ja, tren på å være rolig (f.eks. som foreslått over), og gi ham mental aktivisering inne også. ← jada, han blir trent og gått tur med, men kanskje ikke nok. men uansett om han blir trent masse er han fortsatt gal når det kommer folk, og litt slitsom å gå tur med...
Gjest camillo Skrevet 25. januar 2006 #5 Skrevet 25. januar 2006 (endret) jada, han blir trent og gått tur med, men kanskje ikke nok. men uansett om han blir trent masse er han fortsatt gal når det kommer folk, og litt slitsom å gå tur med... ← Det høres ut som om det kan være et lydighetsproblem? Delvis, ihvertfall. Jeg jobber nå med å lære inn "gå og legg deg" på hunden min. Det blir en effektiv kontrollkommando, som du kan bruke når det er NOK (jeg liker ihvertfall å ha av-knapp på hunden innendørs). Når det gjelder de konkrete tingene med å bli "gal" når det kommer folk og at han er slitsom å gå tur med, så er jo det fullt mulig å trene bort! :-D Hvis du er interessert i å gjøre en jobb der kan jeg komme med noen tips, og det kan helt sikkert andre her inne også, som kan mye mer enn meg. Jeg ville gått frem slik, kombinert med mye mental aktivisering. Endret 25. januar 2006 av camillo
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #6 Skrevet 26. januar 2006 Gjerne!! han blir vill når det kommer besøk, ellevill av glede og bjeffer. hvordan takler jeg dette? han får plutselig sånne raptuser, uler, lekeknurrer og hopper på oss og napper litt i tøyet vårt. hvordan skal jeg takle det? det jeg gjør nå er at jeg snur ryggen til og overser, men det hjelper lite... han piper og maser når vi er borte på besøk, enda han har alltid vært med over alt siden han var liten...
Floja Felíz Skrevet 26. januar 2006 #7 Skrevet 26. januar 2006 Gjerne!! han blir vill når det kommer besøk, ellevill av glede og bjeffer. hvordan takler jeg dette? han får plutselig sånne raptuser, uler, lekeknurrer og hopper på oss og napper litt i tøyet vårt. hvordan skal jeg takle det? det jeg gjør nå er at jeg snur ryggen til og overser, men det hjelper lite... han piper og maser når vi er borte på besøk, enda han har alltid vært med over alt siden han var liten... ← Har du tenkt over hvordan de som ringer på eller de som dere er på besøk hos møter hunden? Av og til trenger man hjelp av disse også. Det hjelper ikke at du overser ham hvis han får masse oppmerksomhet fra de han møter. Vi måtte si til folk at de ikke fikk ta kontakt med hunden før vi ga tegn til at det var greit (dvs. når hunden var rolig). Det er jo litt tiltak alt dette, med det lønner seg til slutt. Hvis det er vanskelig å trene på nok-kommandoen i vanlige situasjoner så kanskje du kan prøve å ha veldig tydelige lekestunder der du kun konsentrerer deg om å gi hunden opmerksomhet, og så avslutte kontant med en kommando, "NOK" eller lignende. Hvis han da fortsetter kan du bruke nei eller fy eller det du vanligvis irettesetter med, følge opp med "nok" og så rose når han gir tegn til å slutte. Det er vel bare å sette i gang å prøve, så finner du nok ut av hva som fungerer på din hund.
Gjest camillo Skrevet 26. januar 2006 #8 Skrevet 26. januar 2006 Gjerne!! han blir vill når det kommer besøk, ellevill av glede og bjeffer. hvordan takler jeg dette? Jeg ville funnet ut hva jeg ønsket at han skulle gjøre når det kommer besøk, aller først. Det kan for eksempel være at han skal ligge på plassen sin til du gir ham tillatelse til å komme og hilse. Jeg ville da arrangert situasjoner som går ut på at noen kommer på besøk/ringeklokka ringer/etc. Tenk på hvordan du oppfører deg når det kommer besøk - du avbryter kanskje det du driver med, hopper opp og går raskt mot døra? Det gir hunden signaler om at "hey, nå skjer det noe kult!". Prøv å endre oppførsel når det ringer på. Sitt der du sitter, gjesp litt, strekk litt på deg - eller gå et helt annet sted enn bort til døra. Når du ser hunden roe seg, kan du gi en bli-kommando, og gå rolig mot døra. I begynnelsen ser jeg for meg at det ikke kommer noen inn døra etter at det ringte på, men at du går bort til døra, og tilbake igjen og setter deg. Etterhvert kan du åpne døra, uten at noen kommer inn (forutsatt at du får noen til å leke ringeklokke for deg ), også videre gradvis, til hunden har lært at det ikke er så ufattelig kult hver gang det ringer på, og samtidig har lært at han skal bli på plassen sin til du gir annen beskjed. Tror du dette kan funke? Poenget er å avlære stresset som utløses når han tror noen kommer (f.eks. på signalet fra ringeklokka). han får plutselig sånne raptuser, uler, lekeknurrer og hopper på oss og napper litt i tøyet vårt. hvordan skal jeg takle det? det jeg gjør nå er at jeg snur ryggen til og overser, men det hjelper lite... Tja, jeg er ekstremt langt fra noen ekspert, og det er vanskelig å gjette seg til hva det kan være i akkurat deres tilfelle. Kanskje for mye overskudd? Blir han aktivisert mentalt også, i tillegg til fysisk mosjon? Du kan jo, i tillegg til å overse ham totalt, gi ham en annen oppgave, som da går på aktivisering. Godbitsøk inne, en leke, eller andre ting han må bruke hodet for å løse. Ellers spørs det litt på hvilke metoder du bruker, men det går jo også an å kreve at han skal slutte når du sier at det er nok - hvordan reagerer han da? han piper og maser når vi er borte på besøk, enda han har alltid vært med over alt siden han var liten... ← Hvordan reagerer dere når han piper og maser?
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #9 Skrevet 26. januar 2006 Tusen takk for masse gode råd, camillo. jeg skal absolutt prøve metoden din når det gjelder ringeklokka. når han piper og maser når vi er borte overser vi han, men til slutt ber vi han rolig om å gå og legge seg. men da ligger han og piper... det hjelper ikke å overse og ikke å kjefte føler jeg...
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #10 Skrevet 26. januar 2006 Har du tenkt over hvordan de som ringer på eller de som dere er på besøk hos møter hunden? Av og til trenger man hjelp av disse også. Det hjelper ikke at du overser ham hvis han får masse oppmerksomhet fra de han møter. Vi måtte si til folk at de ikke fikk ta kontakt med hunden før vi ga tegn til at det var greit (dvs. når hunden var rolig). Det er jo litt tiltak alt dette, med det lønner seg til slutt. Hvis det er vanskelig å trene på nok-kommandoen i vanlige situasjoner så kanskje du kan prøve å ha veldig tydelige lekestunder der du kun konsentrerer deg om å gi hunden opmerksomhet, og så avslutte kontant med en kommando, "NOK" eller lignende. Hvis han da fortsetter kan du bruke nei eller fy eller det du vanligvis irettesetter med, følge opp med "nok" og så rose når han gir tegn til å slutte. Det er vel bare å sette i gang å prøve, så finner du nok ut av hva som fungerer på din hund. ← dette høres kjempelurt ut. må prøves
Gjest camillo Skrevet 26. januar 2006 #11 Skrevet 26. januar 2006 Tusen takk for masse gode råd, camillo. jeg skal absolutt prøve metoden din når det gjelder ringeklokka. Gjør det, og fortell hvordan det går! når han piper og maser når vi er borte overser vi han, men til slutt ber vi han rolig om å gå og legge seg. men da ligger han og piper... det hjelper ikke å overse og ikke å kjefte føler jeg... ← Jeg har dessverre ingen råd her, jeg har en levende sirene selv...
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #12 Skrevet 26. januar 2006 Jeg skal gi tilbakemelding. men en ting til. han bjeffer når det er noen lyder, hvis det er noen utafor og hvis det kommer noen mens han er i 2. etasje. det er sånn vakthund-greie, men veldig støyete. jeg har prøvd og prøvd å si "nei" når han bjeffer og rose når han er stille, men han bjeffer like mye neste gang. folk som ikke er hundevant skvetter og viser tydelig ubehag når han gjør det
Gjest camillo Skrevet 26. januar 2006 #13 Skrevet 26. januar 2006 Jeg skal gi tilbakemelding. men en ting til. han bjeffer når det er noen lyder, hvis det er noen utafor og hvis det kommer noen mens han er i 2. etasje. det er sånn vakthund-greie, men veldig støyete. jeg har prøvd og prøvd å si "nei" når han bjeffer og rose når han er stille, men han bjeffer like mye neste gang. folk som ikke er hundevant skvetter og viser tydelig ubehag når han gjør det ← Dette trenger jeg også hjelp til. Min bjeffer på alt mulig som beveger seg eller lager lyd utenfor huset, men bare om natta (eller når jeg sover generelt). Jeg har fundert på om det kan være et lederskapsproblem (har ikke hatt ham så lenge), eller om det kanskje er noe helt annet... Ikke godt å si. Hva slags rase er hunden din, forresten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå