Gå til innhold

Flere som har totalrenovert selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har arvet et eldgammelt hus med masse vedlikeholdsbehov, ekstreme vedlikeholdsbehov. Jeg er typen som kicker på en god utfordring, så jeg har begynt på prosjekt totalrenovering, som på sikt inkluderer utbedring av tak, etasjeskiller, bygge opp interiør på nytt med nytt panel, reperasjon av samtlige av alle vinduer og dører. Jeg bruker fagfolk kun når jeg virkelig må, men er kontinuerlig rådført av håndverker og byggvern instanser. 

Føler jeg hopper ut i ukjent farvann, men hvor vanskelig kan det være om man følger instruks fra fagpersonell? 
Har oppgradert verktøykassa med solide verktøy og har allerede begynt å restaurere alle vinduer og dører. Det går over all forventning lettere enn jeg trodde. Har litt praktisk erfaring fra før, men ikke mengder. 

Noen råd på veien fra de som har gjort lignende? Hvilke verktøy er et must?

Anonymkode: 29774...62e

Skrevet

Er det egentlig totalrenovering med etterisolering, ventilasjonsanlegg, nytt el, eller mener du oppussing? For oppussing får du til selv, men totalrenovering er verre.

Anonymkode: a074d...f70

Skrevet

Vi har totalrenovert, til bjelkelaget, selv. Måtte selvfølgelig ha elektriker og rørlegger. Hadde også snekker på noe. 

Det var grusomt mye jobb, tok oss to år. Tar lengre tid enn du tror og koster mer penger enn du tror.  Det ble veldig fint, men hadde ikke gjort det en gang til.

Anonymkode: a7d15...d92

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det egentlig totalrenovering med etterisolering, ventilasjonsanlegg, nytt el, eller mener du oppussing? For oppussing får du til selv, men totalrenovering er verre.

Anonymkode: a074d...f70

Totalrenovering. Men vi trenger ikke ventilasjonsanlegg, hvorfor skulle man hatt det i et gammelt hus i tømmer. El er oppgradert av elektriker. 
Etterisolering av vegger er allerede gjort, men jeg må bytte ut isolasjonen i taket og skifte ut der det er vannskader i taktro og evnt undertak. Tømrer leies inn for drager, sperrer hvis nødvendig å skifte ut, men det ser hittils greit ut med bæring i taket- da er mye gjort.  Det blir også murerarbeid på grunnmur. 

Det er nok mer jobb enn å pusse opp. Har allerede pusset opp her og gjort det mange ganger tidligere, ink sliping av gulv, flislegging, bygge nytt kjøkken etc. Har også restaurert vinduene med full utskiftning av rammeverk på enkelte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi har totalrenovert, til bjelkelaget, selv. Måtte selvfølgelig ha elektriker og rørlegger. Hadde også snekker på noe. 

Det var grusomt mye jobb, tok oss to år. Tar lengre tid enn du tror og koster mer penger enn du tror.  Det ble veldig fint, men hadde ikke gjort det en gang til.

Anonymkode: a7d15...d92

Hei, to år synes jeg ikke er så ille. Hadde sett for meg 5. takk for tilbakemelding! Det er heldigvis ikke nødvendig å totalrenovere absolutt overalt, og bør unngås når det er mulig også pga den kulturhistoriske verdien i bygget. Så i hovedsak utføres det reperasjoner. Jeg bruker kamera og drill til å kartlegge skader så jeg vet hvor vi må angripe først. Huset skal tilbakeføres til det orginale, så jeg er nøye med materialbruk.

Skrevet

Vi holder også på med totalrenovering av et eldgammelt hus. Ett tømmerhus (ødehus) fra 1918 som har stått og forfalt i flere tiår. Vi kjøpte det i fjor sommer, og brukte den første sommeren på opprydding og å få oversikt over alt som må gjøres. I år har vi revet av veggene utvendig, etterisolert, fått på ny kledning og satt inn nye vinduer. Hadde snekker til taket. Vi har ikke totalrenovert før, men vi er handy. Det er en utfordring, selv om vi har venner som er snekkere, rørleggere osv som gir oss råd. Det koster også enormt med penger. Er du motivert, har økonomien til det og er handy, så kjør på.
Av verktøy så bruker vi kapp/gjærsag, bordsag, luftverktøy (spikerpistol), tigersag, sirkelsag og vanlige verktøy som vater, drill osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...