Marie19 Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Var litt usikker i hvilken kategori jeg skulle legge dette spørsmålet, men prøver meg her. Vi kjøpte huset vårt for 4 år siden og nå holder vi på å sette opp ny terrasse med ny terrassedør og i den forbindelse tok vi av litt av kledningen. Det viste seg å være enda en kledning under denne, dvs forrige eier har rett og slett lagt ny kledning over den gamle. Snekker mente at dette ikke var ideelt for det blir for lite lufting mellom og mente det kunne begynne å råtne av fukten som oppstår. Jeg er nå temmelig irritert på forrige eier for det var han som satt opp denne nye kledningen men oppga ikke dette i prospektet. Venner og kollegaer sier ikke gidd å prøv å få det gjennom boligselger forsikringen for du kommer ingen vei likevel. Men seriøst? Dette er jo en ganske stor kostnad vi selv må ta om vi skal gjøre det rett. Hva tenker dere?
Jytte Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 Dette ville jeg tatt gjennom bolig-forsikringa. Har dere også tegnet boligkjøper-forsikring? 1
Jytte Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 Jytte skrev (1 minutt siden): Dette ville jeg tatt gjennom bolig-forsikringa. Har dere også tegnet boligkjøper-forsikring? Solgte et hus en gang og par uker etter overtakelse ble det lekkasje, vil ikke si mer pga. anonymitet. Boligselger-forsikringa kom ingen vei for jeg hadde full tilstandsrapport. Mens deres sak mener jeg er en annen.
Marie19 Skrevet 14. oktober 2023 Forfatter #4 Skrevet 14. oktober 2023 Nei, vi har ikke boligkjøper forsikring. Har det noen betydning for om vi kan ta det gjennom boligselger forsikringen?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #5 Skrevet 14. oktober 2023 Marie19 skrev (3 minutter siden): Nei, vi har ikke boligkjøper forsikring. Har det noen betydning for om vi kan ta det gjennom boligselger forsikringen? Boligselgerforsikring er jo selgers forsikring. Dere kan selvfølgelig ikke bruke en annens forsikring. Dere må i tilfelle rette et krav mot selger, og dersom dere får medhold, er det opp til selger å benytte seg av sin forsikring. Anonymkode: f5527...b4f 1
Marie19 Skrevet 14. oktober 2023 Forfatter #6 Skrevet 14. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Boligselgerforsikring er jo selgers forsikring. Dere kan selvfølgelig ikke bruke en annens forsikring. Dere må i tilfelle rette et krav mot selger, og dersom dere får medhold, er det opp til selger å benytte seg av sin forsikring. Anonymkode: f5527...b4f Ok, her ble jeg litt usikker. Hvem er det vi må melde krav til ? Er det tidligere eiers boligselger forsikring eller er det direkte til tidligere eier?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #7 Skrevet 14. oktober 2023 Marie19 skrev (9 minutter siden): Nei, vi har ikke boligkjøper forsikring. Har det noen betydning for om vi kan ta det gjennom boligselger forsikringen? Dere trenger ikke ha det, men da må dere ta kommunikasjonen selv. Kanskje har du advokatforsikring gjennom fagforbund feks? Anonymkode: 63607...633 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #8 Skrevet 14. oktober 2023 Marie19 skrev (3 minutter siden): Ok, her ble jeg litt usikker. Hvem er det vi må melde krav til ? Er det tidligere eiers boligselger forsikring eller er det direkte til tidligere eier? Til selger, altså tidligere eier. Anonymkode: f5527...b4f 1
Marie19 Skrevet 14. oktober 2023 Forfatter #9 Skrevet 14. oktober 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Til selger, altså tidligere eier. Anonymkode: f5527...b4f Ok. Betyr det at jeg må sende en epost/brev direkte til tidligere eier? Beklager at jeg spør dumt, men aner ikke hvordan denne prosessen funker. Har hørt at det skal ufattelig mye til for å få noe slags erstatning.... men mener denne saken er jo ganske åpenbar...
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #10 Skrevet 14. oktober 2023 Marie19 skrev (5 minutter siden): Ok. Betyr det at jeg må sende en epost/brev direkte til tidligere eier? Beklager at jeg spør dumt, men aner ikke hvordan denne prosessen funker. Har hørt at det skal ufattelig mye til for å få noe slags erstatning.... men mener denne saken er jo ganske åpenbar... Ja. Du finner alt du behøver å vite om du googler litt. Les f. eks. her: https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/kjop-og-salg-av-bolig/mangler-brukt/ Men, ja. Det skal som regel veldig mye til for å vinne fram med en klage. Anonymkode: f5527...b4f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #11 Skrevet 14. oktober 2023 Marie19 skrev (6 minutter siden): Ok. Betyr det at jeg må sende en epost/brev direkte til tidligere eier? Beklager at jeg spør dumt, men aner ikke hvordan denne prosessen funker. Har hørt at det skal ufattelig mye til for å få noe slags erstatning.... men mener denne saken er jo ganske åpenbar... Dere har kjøpt hus uten boligkjøper- forsikring? Veldig lite smart Dere må ta jobben selv. Evt rettsak. Lykke til å kjempe mot et forsikringsselskap Anonymkode: bdf82...4a6 1
Marie19 Skrevet 14. oktober 2023 Forfatter #12 Skrevet 14. oktober 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dere har kjøpt hus uten boligkjøper- forsikring? Veldig lite smart Dere må ta jobben selv. Evt rettsak. Lykke til å kjempe mot et forsikringsselskap Anonymkode: bdf82...4a6 Ja, det var det jeg og tenkte 😀 Huff, da har jeg lært til neste gang
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #13 Skrevet 14. oktober 2023 Tviler uansett på at du hadde fått noe erstatning. At det ikke er ideelt er ikke en god nok grunn. Det KAN bli fukt mellom kledningen, men det ER ingen skade der. Det er heller ikke lett å sette et konkret anslag på hvor mye bedre lufting hadde vært med kun 1 kledning. Kanskje har han kledd over fordi huset er dårlig isolert eller uten vindsperre så en ny kledning isolerer mer enn det som var? Anonymkode: 134c7...f3e 2
Marie19 Skrevet 14. oktober 2023 Forfatter #14 Skrevet 14. oktober 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Tviler uansett på at du hadde fått noe erstatning. At det ikke er ideelt er ikke en god nok grunn. Det KAN bli fukt mellom kledningen, men det ER ingen skade der. Det er heller ikke lett å sette et konkret anslag på hvor mye bedre lufting hadde vært med kun 1 kledning. Kanskje har han kledd over fordi huset er dårlig isolert eller uten vindsperre så en ny kledning isolerer mer enn det som var? Anonymkode: 134c7...f3e Ja sant det. Har hørt at det var vanlig før i tiden å gjøre det sånn... men ikke helt slik det er etter dagens standard. Men jeg får bare satse på at det ikke blir noe fukt...
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #15 Skrevet 14. oktober 2023 Hvis det er god nok lufting mellom kledningene og bak opprinnelig kledning. Sant at den opprinnelige kledningen ikke var fuktskadet og råtten vil det med all sannsynlighet ikke by på noen problemer med dobbel kledning. Er luftinga god nok vil evt fukt tørke opp på begge kledningene. Intensjonen med kledningen er at den skal være et beskyttende skall for den tette barrieren. Anonymkode: e6e5c...422
Marie19 Skrevet 15. oktober 2023 Forfatter #16 Skrevet 15. oktober 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Hvis det er god nok lufting mellom kledningene og bak opprinnelig kledning. Sant at den opprinnelige kledningen ikke var fuktskadet og råtten vil det med all sannsynlighet ikke by på noen problemer med dobbel kledning. Er luftinga god nok vil evt fukt tørke opp på begge kledningene. Intensjonen med kledningen er at den skal være et beskyttende skall for den tette barrieren. Anonymkode: e6e5c...422 Ok, det var jo veldig betryggende å høre 😀 Jeg så for meg det verste nå, men ikke sikkert det er så galt likevel. Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #17 Skrevet 15. oktober 2023 Jytte skrev (22 timer siden): Solgte et hus en gang og par uker etter overtakelse ble det lekkasje, vil ikke si mer pga. anonymitet. Boligselger-forsikringa kom ingen vei for jeg hadde full tilstandsrapport. Mens deres sak mener jeg er en annen. Spørs jo hva som stod i tilstandsrapporten da. Anonymkode: e7e57...829
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #18 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Spørs jo hva som stod i tilstandsrapporten da. Anonymkode: e7e57...829 Det ble oppgitt at levetiden var klar for utskiftning. Anonymkode: 37aec...ad5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #19 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det ble oppgitt at levetiden var klar for utskiftning. Anonymkode: 37aec...ad5 Meg over. Var heldig som fikk solgt før det skjedde... Anonymkode: 37aec...ad5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #20 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ble oppgitt at levetiden var klar for utskiftning. Anonymkode: 37aec...ad5 Da er det ikke sikkert det er mye å hente. Anonymkode: e7e57...829
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå