Gå til innhold

Co owner, stor risiko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer co owner ved kjøp av leilighet, til tross for at det ikke er det beste valget. Man får ikke fradrag for rente på det mnd-avdraget man betaler i husleie. Uvisst hvordan markedsverdi blir satt etter 3-5 år.
Jeg er alene, med såpass store medisinske utgifter at det ikke går rundt. 

Nå klarer jeg ikke å betale på lånet lenger, og holder på å starte prosessesen rundt salg. Og må ta valget mellom enten å leie, eller kjøpe med co owner.’
Å leie er ikke noe jeg liker. Det føles aldri som et fast hjem, eller mitt hjem. Det er et styr å forholde seg til husverter og håndverkere som skal inn. Jeg mister litt råderett over eget hjem. Man vet aldri om det blir endringer og man kan risikere å stå uten et sted å bo.

Medisin og behandlinger er viktig for å dempe symptomer, og holde meg oppegående. Og tross alt viktigere enn å eie bolig. Men hva er det verste som kan skje etter 5 år hvis man ikke klarer å kjøpe ut? Tvangssalg? Jeg skal motta litt arv innen 5 år, men ikke nok til utkjøp av feks 1 mill. 

Anonymkode: 0d821...7d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja? ser etter løsninger for å slippe å leie 100%🤔

Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod  

Endret av Perelandra
Skrevet

Mener du medlånetager eller en medeier, som poensielt da vil kunne flytte inn? 

Anonymkode: deb83...983

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville booket ett møte med coowner, for å høre mulighetene de kan tilby deg. Så vidt jeg ser er det ikke krav om å kjøpe ut etter 5 år... men dem stiller jo selvfølgelig ett krav om at du skal kunne betjene lånet. Så du må finne en bolig som er i lav nok prisklasse til at du ikke har noen problemer med å betjene lånet.

Klarer du ikke betjene lån/leie, så tar dem boligen. Og du er også bundet slik at du ikke kan selge de første årene.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Vurderer også dette. Eneste jeg tenker på som risky er at de er relativt nyoppstartet. Men så lenge man leser kontrakter nøye og alt som står med liten skrift, og ikke blir skeptisk til noe av det, bør det vel gå bra. 

Anonymkode: b5b39...3dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 10.28):

Ja? ser etter løsninger for å slippe å leie 100%🤔

Medeier holder lenge.

Anonymkode: 2dd9c...6ea

• Liker 1
Skrevet

Co-owner? Aldri hørt om.  Men har hørt om det å kjøpe sammen, kalt medeier. Det er absolutt noe å vurdere. Men hadde først lært meg alle viktige definisjoner på norsk før jeg gikk videre var jeg deg. 

Anonymkode: 5a93a...71a

• Liker 2
Skrevet

Co owner? Altså medeier av en bolig? 

Du mener du vil kjøpe bolig med en annen for å bo sammen da, eller? Du vet aldri når vedkommende vil flytte på seg, må selge av ulike årsaker, stifter familie osv. For det første, må du finne noen som er villig til å kjøpe sammen med deg. Jeg personlig syntes å kjøpe sammen med søsken er det tryggeste da det er mennesker du virkelig kjenner og har mest sannsynlig bodd sammen med før. Men det er noe du må tenke på. 

Om 5 år, da kan boligen ha sunket eller steget i verdi. Da er det ikke sikkert du har mulighet til å kjøpe ut vedkommende. Du sier ingenting om hvor mye egenkapital du har eller hvor mye du har i lønn, så det blir litt vanskelig å vite. 

Jeg hadde heller kjøpt meg noe mindre, flyttet til et litt billigere strøk. Det er vel også en mulighet? 

Anonymkode: 7ef20...6fb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det finnes firmaer som driver med dette, så en artikkel for bare noen dager siden - fra Stavangerområdet tror jeg det var, men finner ikke igjen. 

Edit: fant igjen nå… ikke artikkel, men annonse ser det ut til

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/GMdAq4/slik-fikk-emanuel-35-og-familien-droemmeboligen-uten-dem-ville-det-vaert-umulig-for-oss

Endret av Fjugur
Skrevet

Leste om dette i en artikkel i papirutgaven av Aftenbladet tidligere. Det er beregnet på folk som har betjeningsevne, men mangler oppspart egenkapital.

Ifølge et eksempel tok de dette utgangspunktet (med en effektiv rente på 5% lagt til grunn):

- Du vil kjøpe bolig til 3 millioner.

- Egenkapitalkrav på 450.000 kroner. Du har kun halvparten, så co-owner spytter inn 225.000.

- Co-owner krever da å eie halvparten av boligen, slik at du og co-owner eier 50/50. Eierbrøken forandres ettersom avdrag på lånet blir mer og mer nedbetalt.

- Regnestykket ville da bli: 8250 for "leie" av halvparten av boligen, pluss 5000 renter, pluss avdrag 3250, totalt 16.500.

Så kan man jo selv avgjøre om man synes dette er en god deal eller ikke.

Det som slår med mest med slike saker, og alle som i den siste tiden har mast om de som "faller utenfor boligmarkedet" og at egenkapitalkravet bør fjernest osv, er at mange ser på det som et problem at folk havner utenfor boligmarkedet fordi de ikke har nok egenkapital eller betjeningsevne, når det er så åpenbart at problemet er boligprisene som er for høye på grunn av årevis med for lav rente med tilhørende vanvittig gjeldsvekst i befolkningen. Når strømpriser, matpriser og andre ting stiger i pris, ønsker folk å få prisene ned.. men i boligmarkedet dreier det seg nærmest om å sette himmel og helvete i bevegelse for å opprettholde bananas-prisene og gjøre alt man kan for at folk skal kunne betale mer, låne mer, fjerne egenkapitalkrav, tømme "foreldrebanken", og skvise alt de har enda mer til ytterpunktet.. ingenting av dette kan jo gå bra i lengden.

Anonymkode: 2117c...854

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Leste om dette i en artikkel i papirutgaven av Aftenbladet tidligere. Det er beregnet på folk som har betjeningsevne, men mangler oppspart egenkapital.

Ifølge et eksempel tok de dette utgangspunktet (med en effektiv rente på 5% lagt til grunn):

- Du vil kjøpe bolig til 3 millioner.

- Egenkapitalkrav på 450.000 kroner. Du har kun halvparten, så co-owner spytter inn 225.000.

- Co-owner krever da å eie halvparten av boligen, slik at du og co-owner eier 50/50. Eierbrøken forandres ettersom avdrag på lånet blir mer og mer nedbetalt.

- Regnestykket ville da bli: 8250 for "leie" av halvparten av boligen, pluss 5000 renter, pluss avdrag 3250, totalt 16.500.

Så kan man jo selv avgjøre om man synes dette er en god deal eller ikke.

Det som slår med mest med slike saker, og alle som i den siste tiden har mast om de som "faller utenfor boligmarkedet" og at egenkapitalkravet bør fjernest osv, er at mange ser på det som et problem at folk havner utenfor boligmarkedet fordi de ikke har nok egenkapital eller betjeningsevne, når det er så åpenbart at problemet er boligprisene som er for høye på grunn av årevis med for lav rente med tilhørende vanvittig gjeldsvekst i befolkningen. Når strømpriser, matpriser og andre ting stiger i pris, ønsker folk å få prisene ned.. men i boligmarkedet dreier det seg nærmest om å sette himmel og helvete i bevegelse for å opprettholde bananas-prisene og gjøre alt man kan for at folk skal kunne betale mer, låne mer, fjerne egenkapitalkrav, tømme "foreldrebanken", og skvise alt de har enda mer til ytterpunktet.. ingenting av dette kan jo gå bra i lengden.

Ja, det er veldig interessant det du nevner. 

Ville du selv gått for en slik løsning med Coo, dersom du ikke kunne forandre samfunnet? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville du selv gått for en slik løsning med Coo, dersom du ikke kunne forandre samfunnet? 

Tja.. det har vel ikke så mye med om man kan forandre samfunnet eller ikke å gjøre. Boligmarkedet er en veldig stor risiko akkurat nå, og det er begrenset hvor mye lenger strikken kan tøyes.

Om jeg var på jakt etter bolig nå hadde jeg ikke gått for en slik løsning, nei. Men det er kanskje lett å si i min nåværende situasjon. Spørsmålet kommer vel an på hvor desperat jeg hadde vært, hvilken situasjon jeg hadde vært i, osv. De beste og mest fornuftige løsningene er ikke alltid like tilgjengelig for dem som er i sårbare og vanskelige situasjoner.

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring. 

Perelandra, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei , absolutt ikke. Kjøp bolig i distrikts Norge i stedenfor. Billige boliger, mangler arbeidskraft.

Anonymkode: 65872...ed3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei , absolutt ikke. Kjøp bolig i distrikts Norge i stedenfor. Billige boliger, mangler arbeidskraft.

De boligene stiger ikke i verdi

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De boligene stiger ikke i verdi

De fleste kjøper bolig for å bo i, ikke investerings objekt.

• Liker 2
Skrevet

Snakk norsk 🙄

Anonymkode: ad766...2f7

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke bedre å ta inn en leietager? Det er skattefritt når du også bor der. 

Anonymkode: d8a5f...15c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Snakk norsk 🙄

Anonymkode: ad766...2f7

Coo, eller tidligere Co owner, er et firma som hjelper folk inn på boligmarkedet. Les deg opp😊

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...