AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #1 Skrevet 14. oktober 2023 Har nylig fullført utdannelse innen programmering og ble uteksaminert i juni med B i karaktersnitt. Har søkt aktivt, men har fortsatt ingen jobb og begynner å bli stressa. Føler jeg har gjort alt “riktig” med LinkedIn, prosjekter på GitHub osv. Leser at det er flere andre i min situasjon. Er IT-marketed for oss nyutdannede virkelig over? Anonymkode: 3b019...634
Stargaze Skrevet 14. oktober 2023 #2 Skrevet 14. oktober 2023 (endret) Nei, det er det ikke. Jobber i stort IT-selskap. Ansetter mange, også nyutdannede. Det vil alltid være behov for it folk. Få noen til å se på søknad/cv. viktig å selge seg inn bra. Endret 14. oktober 2023 av Stargaze
Summeer Skrevet 14. oktober 2023 #3 Skrevet 14. oktober 2023 Spørs litt hvilken grad du tok, om det er bachelor eller master, og hvilket studiested. du må jobbe med nettverking. meld deg til å jobbe frivillig på bransjemesser, gå på mesh foredrag, meld deg inn i relevante nettverk og vær aktiv. Alt dette gir deg fyllstoff på CV-en, men er nok egentlig ting du burde gjort allerede som student 1
Majer Skrevet 14. oktober 2023 #4 Skrevet 14. oktober 2023 (endret) Jeg kjenner en del nyutdannede som sliter, men det er de som vil jobbe med frontend og design. Jeg kan forstå frustrasjonen for mange har blitt "lurt" til å tro at det er like lett å få jobb med it som sykepleie. Det stemmer for de med erfaring, de som er gode i tung backend og de som driver med sikkerhet. I nedgangstider tør ikke bransjen å satse på nyutdannede. Sånn sett kan man jo tenke at regjeringen faktisk burde øke beløpet bedrifter betaler for ansatte som tjener over en viss sum. Det vil motivere for å ta imot nyutdannede. Endret 14. oktober 2023 av Majer
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #5 Skrevet 14. oktober 2023 De store konsulenthusene har pleid å støvsuge markedet for nyutdannede. Har du forsøkt å søke hos de? Tenker på Steria, bekk, cap ++ Anonymkode: e777a...3b8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #6 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har nylig fullført utdannelse innen programmering og ble uteksaminert i juni med B i karaktersnitt. Har søkt aktivt, men har fortsatt ingen jobb og begynner å bli stressa. Føler jeg har gjort alt “riktig” med LinkedIn, prosjekter på GitHub osv. Leser at det er flere andre i min situasjon. Er IT-marketed for oss nyutdannede virkelig over? Anonymkode: 3b019...634 Har alltid ansett "IT-studier" for å være altfor hypet opp. Det er kun spesifike, og ganske spissede områder som trenger folk desperat. Og IT-studier sier lite sånn generelt sett, akkurat som humaniora sier lite om hva man har studert spesifikt innenfor humanistiske fag. Du har et veldig godt karaktersnitt og programmering er kjempebra å kunne - for de som er heldige og kan få til programmering, noe veldig mange sliter med. Men samtidig, hvis man hadde sett forbi hypen de siste 4 - 5 årene, så ville man fått med seg fra NIFU-STEP sine undersøkelser, så sent som høsten 2019, bare få måneder før pandemien, at en haug med IKT-nyutdannede hadde betydelig høyere arbeidsledighet enn de fleste andre fagretninger. De var så bekymra for det på Stortinget, at de utlyste spesielt penger for de som skulle finne ut av hva problemet var. Dette er fra høsten 2019 https://www.digi.no/artikler/hvorfor-sliter-nyutdannede-it-folk-med-a-fa-jobb/474477 Det er ikke rart at potensielle studenter - og nyutdannede studenter blir forvirret og overrasket. Du har bedrifter som sier at de "skriker" etter den type arb.kraft, så har du NIFU-STEP som viser noe helt annet, nemlig en arb.ledighet for nyutdannede som er betydelig høyere enn for andre fagretninger. Anonymkode: 09d61...e25 1 1
totti_1 Skrevet 14. oktober 2023 #7 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har alltid ansett "IT-studier" for å være altfor hypet opp. Det er kun spesifike, og ganske spissede områder som trenger folk desperat. Og IT-studier sier lite sånn generelt sett, akkurat som humaniora sier lite om hva man har studert spesifikt innenfor humanistiske fag. Du har et veldig godt karaktersnitt og programmering er kjempebra å kunne - for de som er heldige og kan få til programmering, noe veldig mange sliter med. Men samtidig, hvis man hadde sett forbi hypen de siste 4 - 5 årene, så ville man fått med seg fra NIFU-STEP sine undersøkelser, så sent som høsten 2019, bare få måneder før pandemien, at en haug med IKT-nyutdannede hadde betydelig høyere arbeidsledighet enn de fleste andre fagretninger. De var så bekymra for det på Stortinget, at de utlyste spesielt penger for de som skulle finne ut av hva problemet var. Dette er fra høsten 2019 https://www.digi.no/artikler/hvorfor-sliter-nyutdannede-it-folk-med-a-fa-jobb/474477 Det er ikke rart at potensielle studenter - og nyutdannede studenter blir forvirret og overrasket. Du har bedrifter som sier at de "skriker" etter den type arb.kraft, så har du NIFU-STEP som viser noe helt annet, nemlig en arb.ledighet for nyutdannede som er betydelig høyere enn for andre fagretninger. Anonymkode: 09d61...e25 Det sies at vi hele tiden har behov for IT-konsulenter. Samtidig vokser ikke IT-konsulenters lønn særlig mye fra år til år og jeg kjenner selv en som sliter litt. Han har riktignok bare 2-årig utdannelse. Jeg synes det er leit om du har rett og at unge folk blir arbeidsledige. Takk for et godt innlegg med alternativt perspektiv.
totti_1 Skrevet 14. oktober 2023 #8 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De store konsulenthusene har pleid å støvsuge markedet for nyutdannede. Har du forsøkt å søke hos de? Tenker på Steria, bekk, cap ++ Anonymkode: e777a...3b8 Må vel fort ha B-snitt for å få jobb her? Jeg bare gjetter, fancy bedrifter.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #9 Skrevet 14. oktober 2023 1 hour ago, totti_1 said: Må vel fort ha B-snitt for å få jobb her? Jeg bare gjetter, fancy bedrifter. Nei, ikke nødvendigvis. Som den andre brukeren sa, konsulenthusene pleide virkelig støvsugde markedet. Man var nærmest garantert jobb, fordi mange av de store konsulenthusene tok inn sånn 250 studenter hver i året. Når man tar inn så mange så sier det seg selv at man ikke klarer å kun ansette B studenter. Nå derimot er det nok litt vanskeligere siden de ansetter mindre og det er flere studenter enn før. Det er fremdeles greit å få seg jobb, men vanskeligere enn før. Nå er karakterer, egne prosjekter og internships mye viktigere enn før. Vi ansatte akkurat studenter til internshipet vårt neste år, og vi hadde nesten 500 søknader på 6 stillinger. Det er en dobling av året før. Så ja, definitivt mer konkurranse enn før. Anonymkode: fbaa6...031
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #10 Skrevet 17. oktober 2023 totti_1 skrev (På 14.10.2023 den 22.37): Må vel fort ha B-snitt for å få jobb her? Jeg bare gjetter, fancy bedrifter. Ingen spurte meg om karakterer. Løste noe algoritmegreier på intervju pluss diverse annet og var inn døra etter det. Anbefaler å øve på intervjuoppgaver på nett. Ansatte hos Google/netflix anbefaler også dette. Anonymkode: e777a...3b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå