Gå til innhold

Det nye huset har vannmåler, hva betyr det i praksis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gamle huset hadde ikke vannmåler. Vi fikk faktura på kommunale avgifter der det sikkert var bakt inn.

Men det nye huset har vannmåler, som leses av årlig. Er det noe man må passe på i hverdagen for å unngå høy regning? Og hvordan vasker dere store fat, former og gryter? Under rennende vann eller ikke?

Anonymkode: 15964...b78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare at uten vannmåler så får du et estimat du betaler mens med vannmåler så betaler du for faktisk forbruk, vi begrenser da ikke vannforbruket på noe måte selv om vi har vannmåler. 

Må meldes inn en gang i året i min kommune.

Anonymkode: 31bb3...ebe

Skrevet

Min kommune kuttet ut vannmålere igjen etter at de gikk i dundrende minus på det. Det viste seg at folk brukte mye mindre vann enn kommunen hadde beregnet. Så innbyggerne sparte penger og kommunen tapte penger. I tillegg måtte kilometervis med rør graves opp for å finne ut hvor vannet ble av (viste seg at det var store lekkasjer).

Anonymkode: 1fcb8...540

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min kommune kuttet ut vannmålere igjen etter at de gikk i dundrende minus på det. Det viste seg at folk brukte mye mindre vann enn kommunen hadde beregnet. Så innbyggerne sparte penger og kommunen tapte penger. I tillegg måtte kilometervis med rør graves opp for å finne ut hvor vannet ble av (viste seg at det var store lekkasjer).

Anonymkode: 1fcb8...540

Jepp, de fleste bruker LANGT mindre enn estimert. Her i Fredrikstad er det frivillig om man vil ha vannmåler eller ikke. Uten vannmåler måtte vi betalt for 240m3, med vannmåler betaler vi for reelt forbruk som ligger mellom 75 og 80m3 årlig. Det sparer vi 5-6 tusenlapper på årlig. Vannmåler er gull verdt :)

• Liker 1
Skrevet

Vannmåler skulle alle hatt.  Det er stor forskjell på hva en enslig bruker og en familie på 6 stykk. Urettferdig.  Har googlet men ser ut som om det er vanskelig å få til og sikkert dyrt å innstallere også. 

• Liker 1
Skrevet

Hm, trodde alle hadde vannmåler. Men ser nå at det er forskjell fra kommune til kommune. I min har vi meldt inn selv en gang i året eller noe, men fikk nylig innstallert automatisk vannmåler (lignende automatisk avlest strømmåler). 

Hvis estimerte regninger på vann er noe lignende det det var på strømmålere er det absolutt lurt å ha vannmåler. Betaler for det du bruker uten å være redd for at du får en baksmell senere fordi estimatet var for lavt.

Anonymkode: 2fbbf...693

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hm, trodde alle hadde vannmåler. Men ser nå at det er forskjell fra kommune til kommune. I min har vi meldt inn selv en gang i året eller noe, men fikk nylig innstallert automatisk vannmåler (lignende automatisk avlest strømmåler). 

Hvis estimerte regninger på vann er noe lignende det det var på strømmålere er det absolutt lurt å ha vannmåler. Betaler for det du bruker uten å være redd for at du får en baksmell senere fordi estimatet var for lavt.

Anonymkode: 2fbbf...693

Man får ikke baksmell på vann, man bruker så mye man vil fordi man betaler for et høyt gjennomsnitt.  De som kanskje bor 8-10 stykk i en husstand får aldri baksmell men de burde selvsagt betale mye mer enn en enslig person.  I min kommune betaler vi ca 2600 kr pr mnd i kommunale avgifter, det hadde nok blitt litt redusert for oss om vi hadde hatt vannmåler. 

Anonymkode: 31a55...e80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...