Gjest theTitanic Skrevet 15. oktober 2023 #41 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 5.40): Kona mi og jeg er uenige ang Halloween i år. Bor midt i ett stort byggefelt med mange barn også mange barn på vårt barns alder som blir fire år i vinter. Kona mi har alltid vært «i mot» Halloween og ikke villet bruke penger på det, så tidligere år har vi slukket lysene og dratt bort (på handling, på besøk og lignende) for å unngå å være hjemme å gi andre barn godteri. I år mener jeg det er på tide at barnet vårt får delta. Barnehagene har gått sammen om arrangement for de minste, og andre foreldre på vårt barns alder har spurt om barnet vårt vil bli med å gå trick or treat på tur dit. De har også fortalt at de har vært med på arrangementet tidligere år med sine barn fra de var året, mest sikkert på grunn av eldre søsken. Problemet er det at kona mi nekter barnet vårt annet godteri enn kake, boller eller kjeks. Det sier seg selv at det ikke er til å unngå at barnet oppdager en verden fult av andre typer godt enn hva til nå er kjent. Men det synes jeg er på tide. De begynner snart med barnebursdager likevel, skal ikke barnet vårt få delta der heller kanskje? Nei, jeg mener det blir helt feil. Hun er skikkelig sta her og vi har kranglet to ganger allerede. Hun ønsker å dra bort igjen i år også. Men det synes jeg blir for dumt. Hva tenker dere? Anonymkode: 3ea7d...52a Å være så restriktive på godteri er bare dumt. Nekt et barn noe og det vil fråtse når muligheten kommer. Et sunt forhold til noe inneholder hverken fri tilgang eller totalnekt.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #42 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 10.33): De er ikke redde for sukker, og de spiser sukker. Men de spiser nok veldig mye mindre enn sine jevnaldrende, både fordi de ikke er noe særlig begeistret for søtsaker, men også fordi de vet konsekvensene for kroppen. Man får ikke spiseforstyrrelser av å ha kunnskap om fysiologi, og barna mine elsker mat, både å lage og å spise mat. Vi spiser og lager deilig og næringsrik mat hver dag, og koser oss til hvert måltid. Idag startet vi dagen med stekte egg med skinke og ost på, og nicecream av banan, kokosmelk og peanøttsmør. Perfekt frokost. Vi lager is selv i ismaskin av kokosmelk/fløte, frukt/bær, kakao/nøtter f. eks, og ved behov har vi sukker i. Den isen spiser vi mange ganger i uka, når vi har lyst og like gjerne til frokost som til dessert. Når man er vant med kvalitetsmat av gode råvarer smaker blå gummigodteri, slush og sukkerspinn kvalmt og ekkelt. De føler ikke de går glipp av noe, de får sine egne favoritter, som 70% sjokolade og hjemmelaget popcorn med smør og kokosblomstsukker. 🤷 Anonymkode: 131c0...958 Det er hverdager det er flest av. Å være inkludert, glede seg og være spent og forventningsfull, uten dårlig samvittighet, er en fantastisk ting ved det å være barn. Hvis det ikke er allergier involvert, tar ikke barn skade av å kose seg med en dag med syntetisk halloweengodteri! Man trenger ikke være overbegeistret for halloween (det er jeg ikke selv), men det er nok kommet for å bli. En dag skal barna våre bestemme sitt eget kosthold og inntak av godteri. Jeg jobber med barn/ungdom, og har gjennom årene sett mange eksempler på at de som kommer med eget, tilmålt godteri "med kokosblomstsukker", er de som står på hodet i godteskåla den dagen de skal gå alene i bursdag, eller flytter på hybel.. Da med en god porsjon dårlig samvittighet, smugspising og på sikt fare for spiseforstyrrelser. Den ene ytterligheten er ikke bedre enn den andre. Anonymkode: 427a7...30a 2 1
Miaiai Skrevet 15. oktober 2023 #43 Skrevet 15. oktober 2023 Man kan jo rasjonere det ut seinere, jeg hadde sagt at barnet blir utestengt og tatt barnet med og gått på det felles arrangemanget. Det er lov og spise litt, så kan man faktisk fint pakke bort resten. Vi har samlet noe rundt her, men dem har ikke hatt fri tilgang til resten på kvelden. Som oftes blir noe kastet etterhvert fordi det blir for gammelt. vi gir ikke mye godteri til barna under skolealder, men vi er jo ikke alt eller ingenting. Det er jo gjerne en liten ting på hver dør, så kan man heller stoppe når dere synes det er nok
ThereGoesBob Skrevet 15. oktober 2023 #44 Skrevet 15. oktober 2023 Peanut skrev (3 timer siden): Det har da vært i mange år? <_< Regner med du skjønner at jeg snakket om thanksgiving.
Sago Skrevet 15. oktober 2023 #45 Skrevet 15. oktober 2023 Jeg synes det er ganske stor forskjell på et barn som er nesten fire og større barn, skolealder og eldre. De større vil nok føle seg utenfor om de ikke får delta på alt, men for så små barn holder det lenge å få kle seg ut og være med på barnehagearrangementet. 2
ThereGoesBob Skrevet 15. oktober 2023 #46 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.faktisk.no/artikler/zlx9z/halloween-er-en-amerikansk-tradisjon-vi-har-importert-til-norge Lev litt, ha det litt gøy Verden trenger ikke bare være gravalvorlig, barn trenger ikke bare være gravalvorlig Påstand Halloween er en amerikansk tradisjon vi har importert til Norge. Kommentarer på Facebook. Facebook, 30.10.2017 Konklusjon Halloween kommer av «All Hallow Even», eller på norsk «allehelgensaften» - som markeres 31. oktober. Datoen er forbundet med det okkulte gjennom en rekke sagn og historier - noen med tilknytning til Norge. Irske og skotske utvandrere tok med seg tradisjonene til USA, der de blandet med meksikanske dødsymboler, inspirerte til kostymefester på 1870-tallet. Dette utviklet seg videre til dagens halloween-feiring med zombie-utkledninger og «knask eller knep». Med røtter i romersk mytologi, keltisk nyttårsfeiring, kristen helgendyrkelse og middelaldersk hekseprosess er det delvis feil å påstå at halloweenfeiringen er en tradisjon som opprinnelig kommer fra USA. Påstanden er delvis feil. Anonymkode: d2aab...bb1 Hvor den opprinnelig kommer fra er irrelevant. Hvor Norge adopterer den fra er temaet her, og svaret er USA. Du kaster bort alles tid ved å vri og vrenge på tematikken. Den norske kirke er ikke et speilbilde av Norge. Hva som skjer i kirken er noe helt annet enn hva den norske kulturen inneholder. Er det ikke litt grav alvorlige greier Halloween handler om da? Litt død og fordervelse som et slags dystert vorspiel til juletiden som handler om fred på jord og engler og juletrær og slikt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #47 Skrevet 15. oktober 2023 ThereGoesBob skrev (2 minutter siden): Hvor den opprinnelig kommer fra er irrelevant. Hvor Norge adopterer den fra er temaet her, og svaret er USA. Du kaster bort alles tid ved å vri og vrenge på tematikken. Den norske kirke er ikke et speilbilde av Norge. Hva som skjer i kirken er noe helt annet enn hva den norske kulturen inneholder. Er det ikke litt grav alvorlige greier Halloween handler om da? Litt død og fordervelse som et slags dystert vorspiel til juletiden som handler om fred på jord og engler og juletrær og slikt. Du har hørt om galgenhumor sant? Halloween slik populær kultur kjenner den har nok blitt utformet i USA og at den fikk sitt inntog på 2000 tallet ble nok godt hjulpet av Harry Potter effekten men røttene til tradisjonen kommer både fra Irland, Norge, heksebrenning, det okkulte, allehelgensaften, den meksikanske Día de los Muertos- hvor de virkelig har utkledning og fest i gatene for både barn og voksne. Dagen har historiske koplinger til både hekser, drap og det hinsidige. Også for flere hundre år siden var det vanlig å dele ut noe å knaske på den siste dagen i oktober. Og skjærte ut ansikter i neper og beter med lys i istedenfor gresskar. Men som med jul og påsken forandrer faktisk tradisjonene seg noe etter hvert. Det er slik samfunnet utvikler seg- lik det eller ei. Også tenker jeg at vi har oktoberfest som kommer fra Tyskland, vi har en tsjekkisk julefilm som nr 1 her i Norge (Askepott,) juletreet tradisjon kommer fra Tyskland. Påskeharen kommer fra Tyskland. Så nei alt vi adopterer kommer ikke fra USA. Men vi er en globalisert verden for lengst og tar til oss nye (og gamle) tradisjonener for nye generasjoner på tvers av landegrenser. Sånn vil det nok være med tradisjonene. De er ikke så fastlåst innenfor en kultur som vi liker å tro alltid, og heldigvis for det. For det er svært få av oss som sitter å bare spiser norsk mat, bare ser norske filmer, bare har norske tradisjoner -det ville blitt en forferdelig hverdag. Men det er helt ok å ikke like Halloween altså. Men at det er fordi den er fra USA synes jeg blir litt rart da vi adopterer ting fra andre land hele tiden, hver eneste dag. Anonymkode: d2aab...bb1 3
Peanut Skrevet 15. oktober 2023 #48 Skrevet 15. oktober 2023 (endret) 6 hours ago, ThereGoesBob said: Regner med du skjønner at jeg snakket om thanksgiving. Ja? Det er da mange som har feiret det i mange år. Er jo strengt tatt en mye koseligere skikk det enn Halloween. vs Endret 15. oktober 2023 av Peanut
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #49 Skrevet 15. oktober 2023 4 år syns jeg er litt ungt. Vi har ventet til skolestart med våre barn. Ut over det, så må dere finne en måte å bli enige på. Det er vanskelig å oppdra barn sammen, når man er uenige om valg og verdier. Anonymkode: 74fa7...973 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #50 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er hverdager det er flest av. Å være inkludert, glede seg og være spent og forventningsfull, uten dårlig samvittighet, er en fantastisk ting ved det å være barn. Hvis det ikke er allergier involvert, tar ikke barn skade av å kose seg med en dag med syntetisk halloweengodteri! Man trenger ikke være overbegeistret for halloween (det er jeg ikke selv), men det er nok kommet for å bli. En dag skal barna våre bestemme sitt eget kosthold og inntak av godteri. Jeg jobber med barn/ungdom, og har gjennom årene sett mange eksempler på at de som kommer med eget, tilmålt godteri "med kokosblomstsukker", er de som står på hodet i godteskåla den dagen de skal gå alene i bursdag, eller flytter på hybel.. Da med en god porsjon dårlig samvittighet, smugspising og på sikt fare for spiseforstyrrelser. Den ene ytterligheten er ikke bedre enn den andre. Anonymkode: 427a7...30a La oss ta utgangspunkt i en tiåring med 27 andre i klassen. Det betyr 27 dager som er bursdager, pluss sin egen. 52 helger, hver en fredag og lørdag hvor det gjerne blir litt godteri. Altså 104 dager. Så påske, jul, sommerferie, høstferie, vinterferie og 17 mai. Da er vi oppe i minst 150 dager med godteri. Ikke rart halve Norge er overvektige. Anonymkode: c5187...4b2 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #51 Skrevet 15. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): La oss ta utgangspunkt i en tiåring med 27 andre i klassen. Det betyr 27 dager som er bursdager, pluss sin egen. 52 helger, hver en fredag og lørdag hvor det gjerne blir litt godteri. Altså 104 dager. Så påske, jul, sommerferie, høstferie, vinterferie og 17 mai. Da er vi oppe i minst 150 dager med godteri. Ikke rart halve Norge er overvektige. Anonymkode: c5187...4b2 Og jeg glemte faktisk Halloween... Anonymkode: c5187...4b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #52 Skrevet 15. oktober 2023 Den ene kvelden i året kan de få trykke i seg så mye godteri de orker uten at det bekymrer meg det aller minste. Anonymkode: 1a81d...dfa 1
Tradegy Skrevet 15. oktober 2023 #53 Skrevet 15. oktober 2023 Synd hun har ekstrem-fokus på dette godteriet. Dèt er jo sekundært. Synes du skal ta styring. Bli med barnet å gå, så kan kona reise bort. Som voksen har man også litt kontroll på mengde godterier som blir konsumert. Her støtter jeg deg og bukker du under denne gang, så vil hun bruke akkurat samme argument neste år. Ta kontroll, bli med på leken og gå all in! 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #54 Skrevet 15. oktober 2023 Tja, ser ikke store problemet med å vente et år eller to, men ser store problemer om dette utvikler seg til ekskludering av eget barn. Hvor lenge har mor tenkt å nekte dette da? Halloween blir etterhvert en stor sosial happening oppi skolealder, det er utkledning, gå sammen med venner, litt skummelt og …godter. Alt det barn setter pris på. Å utelukke egne barn pga egen overbevisning, om den så er religiøs, politisk eller tuftet på livsstilssynspunkt er ikke greit imo. Hilsen ei som har vært ekskludert pga religion, og som derfor har slitt sosialt bla. Anonymkode: c52e5...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #55 Skrevet 16. oktober 2023 TS, du har så klart helt rett! Barnet deres blir stor, hun vil bli bedt i bursdag til venner og enten man vil det eller ikke så vil selv den grønneste øko-baby oppdage at verden er full av godteri, burgere, pommes frites, brus og alt annet! Og de vil spise det, om så i skjul 😁 Ingen barn kan holdes små for alltid. Anonymkode: eb554...7fa 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #56 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): La oss ta utgangspunkt i en tiåring med 27 andre i klassen. Det betyr 27 dager som er bursdager, pluss sin egen. 52 helger, hver en fredag og lørdag hvor det gjerne blir litt godteri. Altså 104 dager. Så påske, jul, sommerferie, høstferie, vinterferie og 17 mai. Da er vi oppe i minst 150 dager med godteri. Ikke rart halve Norge er overvektige. Anonymkode: c5187...4b2 DETTE!! Vi må kunne klare å kose oss uten sukker, men nei da. Det er alltid en anledning eller et "unntak". Hele desember er en sukkerparade også, og vi må ikke glemme 2-3 "kosedager" før hver ferie, sommerfest, skogstur med kakao og tursjokolade, feiring av alle slags dager som samenes nasjonaldag og eid. Og hver eneste håndballkamp eller andre idrettsarrangementer, kinobesøk, besøk hos den vennen med "snille" foreldre, overnatting hos besteforeldre osv osv osv osv osv!! Jeg har fått høre i 12 år nå at barna mine kommer til å kaste seg over drittmat og snop så fort de er vekk fra meg og blir eldre, men jeg venter fortsatt. Istedet kommer det tilbakemeldinger om barn som takket nei til is fordi de ikke liker, eller som høflig spiste et halvt kakestykke og deretter spurte om vann. Derimot forteller andre meg at ungene mine spiser det meste av middag og at det er imponerende hva de liker av grønnsaker. Det er ikke krise med en dag med godteri her og der, men i dagens samfunn er det flate meg unntaket å finne en anledning uten. Hverdagene er fulle av sukker de også for de fleste barn. Anonymkode: 131c0...958 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #57 Skrevet 16. oktober 2023 Du kan ikke la kona di bestemme dette her. Stå på ditt! barnet et stort nok til at dette blir ekskludering. Og med årene blir det bare mer og mer. la ungen fryde seg over alt det skumle også lager dere regler for godisen som havner i bøtta. Det gjør vi ☺️ Anonymkode: d6f6c...3af 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #58 Skrevet 16. oktober 2023 Jeg misliker Halloween intenst, og hater at det flyter over av sykt mye godteri i alle sammenhenger. Det meste blir uansett kastet da unger fleste er kresne, og de har på seg plastdrakter som kun blir brukt en gang. I alle andre sammenhenger skal vi være så miljøvennlige men til Halloween er det om å gjøre å dra på mest mulig med bruk og kast. Når det er sagt, så kan man ikke utestenge barna fordi man selv avskyr Halloween og godterioverflod. De må få være med. Jeg er litt delt i tilfellet her. Synes 3 år er litt ungt, men det er fordi de begynte å gå siste året i barnehagen her. Noen småsøsken var med i fjor, og det er jo ingenting i veien for at mindre barn kan være med så klart, hvis man er forberedt på at de ikke gidder gå hele runden med de større. Jeg synes det kommer an på om det er vanlig at 3-4-åringene går der dere bor. Selv slipper jeg å kjøpe inn noe særlig med godteri, fordi jeg er alene med barnet og vi er ute og tigger det meste av tiden tiggingen pågår. Når vi kommer inn igjen, har vi et par flokker med barn på døra, og så slukker jeg og kobler ut ringeklokka når vi legger oss. Anonymkode: b67bb...40e
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #59 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Den ene kvelden i året kan de få trykke i seg så mye godteri de orker uten at det bekymrer meg det aller minste. Anonymkode: 1a81d...dfa Synes egentlig det er nok av andre kvelder der de trykker i seg godteri. Anonymkode: b67bb...40e 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #60 Skrevet 16. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): La oss ta utgangspunkt i en tiåring med 27 andre i klassen. Det betyr 27 dager som er bursdager, pluss sin egen. 52 helger, hver en fredag og lørdag hvor det gjerne blir litt godteri. Altså 104 dager. Så påske, jul, sommerferie, høstferie, vinterferie og 17 mai. Da er vi oppe i minst 150 dager med godteri. Ikke rart halve Norge er overvektige. Anonymkode: c5187...4b2 Helt enig. I tillegg kan vi gå ut fra at de fleste godtedager blir doblet, eller til og med tredoblet, pga feiring både hjemme og på skolen. Her, i forbindelse med Halloween, har de for eksempel brownies på sfo, Halloween-fest for klassen, i tillegg med en kilo godteri som de tigger til seg. Anonymkode: b67bb...40e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå