Gå til innhold

Hun vil ikke l barnet gå Halloween eller delta på arrangement pga godteri, ok?

Anbefalte innlegg

Kona mi og jeg er uenige ang Halloween i år. Bor midt i ett stort byggefelt med mange barn også mange barn på vårt barns alder som blir fire år i vinter. Kona mi har alltid vært «i mot» Halloween og ikke villet bruke penger på det, så tidligere år har vi slukket lysene og dratt bort  (på handling, på besøk og lignende) for å unngå å være hjemme å gi andre barn godteri.

I år mener jeg det er på tide at barnet vårt får delta. Barnehagene har gått sammen om arrangement for de minste, og andre foreldre på vårt barns alder har spurt om barnet vårt vil bli med å gå trick or treat på tur dit. De har også fortalt at de har vært med på arrangementet tidligere år med sine barn fra de var året, mest sikkert på grunn av eldre søsken.

Problemet er det at kona mi nekter barnet vårt annet godteri enn kake, boller eller kjeks. Det sier seg selv at det ikke er til å unngå at barnet oppdager en verden fult av andre typer godt enn hva til nå er kjent. Men det synes jeg er på tide. De begynner snart med barnebursdager likevel, skal ikke barnet vårt få delta der heller kanskje? Nei, jeg mener det blir helt feil. Hun er skikkelig sta her og vi har kranglet to ganger allerede. Hun ønsker å dra bort igjen i år også. Men det synes jeg blir for dumt. Hva tenker dere?

Anonymkode: 3ea7d...52a

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1

Fortsetter under...

Høres ut som en fornuftig mor. Helt enig med henne her. De aller fleste klarer seg uten usa importerte skikker. Neste på lista er vel høsttakkefest. Forundrer meg at denne fortsatt ikke er blitt adoptert inn til Norge.

• Nyttig 7

Jeg syns det er å ekskludere sitt eget barn fordi man ikke liker godteri. Hun har faktisk ikke noe mer veto eller rett enn deg. Jeg ville sagt til min mann at han er urimelig og bedt han tenke grundig gjennom hva han egentlig gjør. 

Anonymkode: 6f239...c18

• Liker 43
  • Nyttig 4

Jeg hadde samme innstilling som kona di, men det måtte ryke. Det er ekskludering på høyt nivå å nekte barnet aktiv å delta. Barnehagealder er nok grensa, senest når de begynner på skole er det så stort at man må innse at man ikke gjør barnet en tjeneste.

Jeg ser halloween i Norge som en stor karneval der ungene kler seg ut og har det gøy. Her vi bor blir det arrangert fest i regi av trinnet og det er stor suksess. Trenger ikke koste noe, holder i massevis med et gammelt laken med litt rødt farge på.

Forby godteri, lykke til i fremtiden. Her gjør vi det slik at det er lov å spise litt, resten blir lørdagsgodteri over flere uker.

Kona di er kjipt og tverr, jeg hadde satt foten ned, hun har vel ikke enerett?

Anonymkode: f1bcd...0bf

• Liker 27
  • Nyttig 3

Mine barn deltar på Halloween fest og trick or treat, men de spiser ikke godteriet. De får med eget godteri i svært begrensa mengder, og spiser det istedet. Så mye dritt som deles ut den dagen, heldigvis har vi snakket mye om mat, næring, anatomi og fysiologi, så de ønsker selv å unngå søppelet. ❤️

De er 8 og 12 år nå, og det kan jo være de kommer til å ta elendige valg når de blir eldre, men da vet de konsekvensene og har fått en skikkelig god start ihvertfall. ❤️

Anonymkode: 131c0...958

• Liker 4
  • Hjerte 1

Annonse

Jeg holder 100% med konen din, og tenker at dere fint kan utsette dette et år til. 
men neste år må dere kanskje gi mer etter. 
Jo eldre barna blir jo mer kjenner det på ekskludering. 
men 4 år er fortsatt et lite barn. 
En ting er godteri, men så små barn ble også skjermes fra alle de groteske inntrykkene Halloween medfører 

Snakk sammen og Finn et møtepunkt. Det må ikke være enten eller! 
Barn i dag får alt for mye sukker, og sukker er ren gift for små barnekropper. 
Tenker at din kone derfor har svært gode prinsipper som du burde være veldig takknemlig for. Du får sunnere og friskere barn pga hennes holdning. 
Hold fast i det så lenge dere kan. 
De får fort nok erfare noe annet! 

Anonymkode: f816a...2d0

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg holder 100% med konen din, og tenker at dere fint kan utsette dette et år til. 
En ting er godteri, men så små barn ble også skjermes fra alle de groteske inntrykkene Halloween medfører 

Tenker at din kone derfor har svært gode prinsipper som du burde være veldig takknemlig for. Du får sunnere og friskere barn pga hennes holdning. 

*Bør også skjermes 

Jeg hadde latt barnet delta. Min er snart fire og har snakket om halloween i flere uker, så er nok noe de snakker om i barnehagen. De får det med seg selv om de bare er rundt 4.

Jeg kommer til å gjøre noe jeg har sett på tiktok med snopet. Der var det noen som lot barnet sette snopet utenfor ytterdøren over natten, så ble det forvandlet til en gave. Snopet kan da legges et annet sted og brukes til lørdagsgodt fremover

Anonymkode: 78d6a...33c

• Liker 5
  • Nyttig 3
ThereGoesBob skrev (1 time siden):

Høres ut som en fornuftig mor. Helt enig med henne her. De aller fleste klarer seg uten usa importerte skikker. Neste på lista er vel høsttakkefest. Forundrer meg at denne fortsatt ikke er blitt adoptert inn til Norge.

Nå er det slik at Halloween er kommet for å bli, og det må man nesten forholde seg til. Selv om det er en tradisjon fra USA, kan man ha det gøy med den. 

Syns du det er riktig at barnet ikke skal få denne opplevelsen med vennene sine pga mor sin misnøye? knask eller knep er en morsom aktivitet for barna, og barnet vil føle seg utenfor om det ikke får delta. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om barnet til vanlig ikke får godteri, vil jeg tro den ene dagen ikke tar veldig stor skade. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
ThereGoesBob skrev (1 time siden):

Fornuftg som legger til rette for ekskludring? Det er far som er fornuftig her

Anonymkode: 03500...559

• Liker 16
  • Nyttig 2

Jeg var "streng" med sukker og godteri. Barna fikk kun på lørdager (bortsett fra vafler en gang i blant). Men de fikk gå Halloween, og jeg fikk ikke panikk om de fikk en is i barnehagen. Her hadde vi godteskuffe, og de rørte den faktisk aldri uten lov.

Anonymkode: 75670...729

• Liker 1
  • Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde latt barnet delta. Min er snart fire og har snakket om halloween i flere uker, så er nok noe de snakker om i barnehagen. De får det med seg selv om de bare er rundt 4.

Jeg kommer til å gjøre noe jeg har sett på tiktok med snopet. Der var det noen som lot barnet sette snopet utenfor ytterdøren over natten, så ble det forvandlet til en gave. Snopet kan da legges et annet sted og brukes til lørdagsgodt fremover

Da er vel enten snopet spist opp av andre barn, fugler eller dyr. Det må være tildekket da om det skal stå trygt utenfor ytterdøren.

Anonymkode: 4ed13...f89

• Liker 1

Våre barn har ikke deltatt på halloween opplegh før de startet på skolen. Første året til eldstemann ble amputert pga vannkopper. Men i fjor gikk han. Minste skal delta for første gang i år om det lages noe opplegg for de.

Anonymkode: a0d07...125

• Liker 2
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er vel enten snopet spist opp av andre barn, fugler eller dyr. Det må være tildekket da om det skal stå trygt utenfor ytterdøren.

Anonymkode: 4ed13...f89

Du går jo selvfølgelig å bytter det med en gang ungen er lagt. Er ikke voldsomt mange fugler ute på kvelden på denne tiden av året. Og om utsiden er problematisk, så velg et annet sted da. Poenget er at ungen trenger ikke å få tilgang på alt snopet selv om det går knask eller knep

• Nyttig 4
Annonse

Jeg er egentlig enig med kona di og jeg er heller Ingen fan av Halloween. 

Nå er det derimot engang sånn at vi som ikke liker Halloween begynner å bli i et alvorlig mindretall og jeg syntes for barnet sin del at hen bør få delta. Hadde jeg hatt barn selv hadde jeg svelget denne kamelen og pyntet med et gresskar og ordnet et kostyme. Jeg hadde også blitt med å gått knask eller knep - for ungen sin skyld! 

Dette er garantert noe ungene snakker sammen om og jeg tror dette er en veldig teit ting å skulle insistere på å være prinsippfast på. Kjedelig å få være den eneste som ikke får delta.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Jeg er såpass gammel at jeg er ikke vokst opp med Halloween. Vi gikk julebukk. Jeg er født i -75.

MEN: Tidene går fremover og ting endrer seg. Å gå julebukk er ikke så ulikt Halloween. Man går på dørene og "tigger" gotteri;) Og ungene elsker Halloween. Høsten er lang nok, det skjer lite og Halloween er et koselig avbrekk i hverdagen. Jeg kan ikke forstå at noen kan være i mot at ungene har det gøy en kveld i oktober.

Alle som maser om at "julebukk er så mye bedre" - hvor er de i romjula? Jeg har ikke sett en julebukk siden begynnelsen av 90-tallet.

LA ungene ha det gøy. Det er uskyldig morro og det skader ingen :) 

Anonymkode: af4a3...c82

• Liker 15
  • Nyttig 3

Jeg elsker halloween og har gjort det siden vi drakk oss dritings på 2000-tallet.

Halloween kan være artig med gresskarpynting og kostymer. Trenger ikke å fokusere på godteriet. 

Anonymkode: 64935...a0e

ThereGoesBob skrev (3 timer siden):

Det er nok fordi mat har mye fokus. Mye mat som tar litt tid å lage. OG man skal invitere ANDRE på den maten man har betalt så dyrt for og brukt så mye tid.
Det passer nok ikke mange nordmenn som vil spleise på pølsefest til 4 og synes det er helt greit at middagen er 2 skiver med leverpostei. Selv om du spiste det til lunsj også. I siste 24 årene.

Anonymkode: ec46c...a0c

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...