Gå til innhold

Sulten 24/7 , hva kan det komme av?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker over 10 tusen bare på mat i måneden kun til meg selv (19 åring) og det er ikke engang nok. Jeg spiser hele tiden og sulten hele tiden, jeg blir sulten mens jeg spiser noen ganger, er så lei av dette fordi det går utover pengene mine, det som er super rart er at jeg veier 42 kg, ikke legger jeg på vekt heller, så merkelig, har vært veldig tynn hele livet er 154 cm. Jeg ser jo at jeg ikke kan leve sånn lenger, har ikke råd. Men har prøvd å roe ned maten det er vanskelig, og om jeg spiser normalt går jeg fort ned i vekt, prøvde å spise normalt forrige uke og gikk ned nesten 4 kg på ca 1 og halv uke, det var veldig skremmende! Hva er galt ? Har vært hos legen han sier alt er normalt, men det kan umulig være normalt med meg 

Anonymkode: 2686c...2ef

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan ser en vanlig dag ut? Hva spiser du og hvor mye? 

Du kan jo ta en sjekk hos legen. Drikker du mye også? Det kan være tegn på diabetes. Du får lavt blodsukker og blir sulten. 

Eller det kan være problemer med hypofysen, stoffskiftet.

Trener du mye? Eller er generelt veldig aktiv gjennom dagen? Kan du forbrenne mer enn du spiser?

Anonymkode: 9a8fe...520

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan ser en vanlig dag ut? Hva spiser du og hvor mye? 

Du kan jo ta en sjekk hos legen. Drikker du mye også? Det kan være tegn på diabetes. Du får lavt blodsukker og blir sulten. 

Eller det kan være problemer med hypofysen, stoffskiftet.

Trener du mye? Eller er generelt veldig aktiv gjennom dagen? Kan du forbrenne mer enn du spiser?

Anonymkode: 9a8fe...520

Mamma har diabetes type 2, er dette arvelig ?

Jeg har spist usunt en del ganger så redd et kan være diabetes, men tør ikke å teste meg selv for det, jeg har på en måte alltid spist mye og vært sulten, men kanskje det ble litt mer dette året?

Det varier hva jeg spiser daglig, men kan si hva jeg spiste idag,

4 pizza snurrer 

2 egg med brød og majones 

En hel pizza grandiosa

2 sjokaolde boller 

En pose bacon chips 

2 småe box eple juice 🧃

(Sikkert mer men kommer ikke på flere akkurat nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo en veldig usunn, dyr og lite mettende diett. Eggene med brød og majones (mener du brødskive med egg?) er den eneste maten på den lista som ikke er veldig dårlig mat.

Dropp all junkmaten, spis normal ordentlig mat så blir det både billigere og mer mettende.

Anonymkode: 2c262...ccc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det der er jo en veldig usunn, dyr og lite mettende diett. Eggene med brød og majones (mener du brødskive med egg?) er den eneste maten på den lista som ikke er veldig dårlig mat.

Dropp all junkmaten, spis normal ordentlig mat så blir det både billigere og mer mettende.

Det er jo mer billigere med junk mat, om man skal lage mat fra bunnen av tenger man mange ingredienser og det koster mye. Gjerne gi meg tips til sunn mat som du mener er billigere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo mer billigere med junk mat, om man skal lage mat fra bunnen av tenger man mange ingredienser og det koster mye. Gjerne gi meg tips til sunn mat som du mener er billigere 

Junkmat er ikke særlig billig. Det er mye billigere å lage middag selv.

En veldig enkel rett er f.eks en pakke kjøttdeig, noen poteter, gulerøtter og aspargesbønner, hell over litt smør og vipps så har du 2-3 middager til under 50 kr stk.

Jeg er ikke så veldig god på å lage mat selv, men anbefaler deg å bare ta en kikk på prisene pr kilo neste gang du er i butikken. Ferdigmat er mye dyrere enn individuelle ingredienser, med mindre du velger dyre typer kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lager du pizzasnurrene selv? Pizzadeig er veldig lett og lage. Da kan du lage opp mange. Med både ost og skinke, eller kjøttdeig (karbonadedeig). Kan du lage litt grov deig. Du kan ha oppi litt ekstra olje f. eks. i deigen.

Mat er jo dyrt nå. Men jeg ville ha laget mye mer med egg f.  eks. Omeletter, eggerøre osv. Havregrøt? Da kan du lage på h melk, ha oppi litt ekstra smør og en eggeplomme. Det er veldig godt. Men for kaloririkt for meg 😅

Har (dessverre) mange års erfaring med å få et barn opp i vekt selv. Kylling og ris, ha saus ved siden av. Nøtter er fine mellommåltider for de som skal opp i vekt. Da tåler du fint en ekstra smørklatt eller gå over til h melk.

Anonymkode: 6d432...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har spist usunt en del ganger så redd et kan være diabetes, men tør ikke å teste meg selv for det, jeg har på en måte alltid spist mye og vært sulten, men kanskje det ble litt mer dette året?

4 pizza snurrer 

En hel pizza grandiosa

2 sjokaolde boller 

En pose bacon chips 

2 småe box eple juice 🧃

Bytt ut karbohydrater med protein og fett. Om du vil gjøre det billigere, test ut proteiner pulver.

Anonymkode: f2ab0...330

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 pizza snurrer 

En hel pizza grandiosa

2 sjokaolde boller 

En pose bacon chips 

2 småe box eple juice 🧃

Det du spiser er jo ikke så mye som gir lang metthets følse. Utover egg. Også kommer det an på hvilket brød.

Så her bør du prøve mer type poteter, grønnsaker og kjøtt/fisk som ikke er prosssert. 

Jeg har også slitt med å holde vekten oppe i din alder.  Og i mange år. På jobb holdt metthet og energi best om jeg hadde med middagsrester jeg varmet opp i micro. Da ble det to middager om dagen. Men da med poteter grønnskaker og kjøtt.  Og drikk mye mer. Drikker du for lite, så kan det å være tørst en følse som kan forveksles med sult. Såtterhvert la jeg meg til en vane å drikke et glass vann før jeg spiste istedenfor etterpå. Da oppdaget jeg ofte at sult følse ble borte. 

Anonymkode: 00134...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 pizza snurrer 

En hel pizza grandiosa

2 sjokaolde boller 

En pose bacon chips 

2 småe box eple juice 🧃

Du spiser luft og sukker. Ikke rart du er sulten. Dette er jo ikke næring.

Anonymkode: d6798...3eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 pizza snurrer 

En hel pizza grandiosa

2 sjokaolde boller 

En pose bacon chips 

2 småe box eple juice 🧃

Dette er jo ikke ekstremt mye mat, men kaloririk og lite mettende. 
Prøv heller:

Fire grove knekkebrød med variert pålegg i stedet for pizzasnurrer

2 egg i en frisk salat med mye grønt i stedet for brød og majones

Grove fiskekaker med poteter, revet gulrot og smørdampet brokkoli i stedet for pizza

2 frukt av et slag du liker i stedet for boller

En yoghurt i stedet for chips

Et glass friskpresset juice

Anonymkode: 515fd...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diabetes 2 er sterkt arvelig, ja, men du må ha arvet genene/disposisjonene for det. Hvis ikke, vil du ikke få det. Hvis du er disponert for det, kan du få det dersom du fortsetter å spise som nå, men du trenger ikke få det om du passer kostholdet og i tillegg har flaks.

Anonymkode: 515fd...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kroppen prøver å fortelle deg at den mangler noe?

Den eneste måten kroppen kan korrigere mangel, er ved å gjøre deg sulten og håpe at du stapper innpå mer av det den mangler. 

Dette handler som regel om at elektrolyttbalansen er forstyrret. Hvis du øker inntaket av elektrolytter som jod, sink, kalsium, kalium og magnesium, kan det godt hende at kroppen slakker av på sultfølelsen. Veldig god investering, men det kan ta noen måneder før du merker utbytte. Å korrigere sinkmangel kan ta opptil ni måneder. 

Anonymkode: 080c5...320

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.10.2023 den 4.57):

4 pizza snurrer 

En hel pizza grandiosa

2 sjokaolde boller 

En pose bacon chips 

2 småe box eple juice 🧃

Kanskje du skal spise mer næringsvettig mat og ikke alle disse tomme kaloriene?  Du spiser jo bare"drit" som trigger sultfølelse og cravings. 

Rent kjøtt, fisk, egg, nøtter, ordentlige kilder til proteiner som holder deg mett. Fullkorn, grønnsaker. 

Anonymkode: 204d5...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...