Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #1 Del Skrevet 25. januar 2006 Min arbeidsgiver vil at jeg skal skrive under er arbeidskontrakt der jeg må underlegge meg helsekontroll dersom arbeidsgiver krever det. Er dette normalt? Syns det er helt hinsides at jeg skal være nødt til å la meg undersøke etter sjefens forgodtbefinnende.. Har en kontorjobb som konsulent. Takknemlig for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #2 Del Skrevet 25. januar 2006 Min arbeidsgiver vil at jeg skal skrive under er arbeidskontrakt der jeg må underlegge meg helsekontroll dersom arbeidsgiver krever det. Er dette normalt? Syns det er helt hinsides at jeg skal være nødt til å la meg undersøke etter sjefens forgodtbefinnende.. Har en kontorjobb som konsulent. Takknemlig for svar! ← Jeg vet ikke hva som er normalt jeg, men de kan vel egentlig skrive hva de vil, og så er det opp til deg hva du synes om å underskrive den. Jeg skrev under på at jeg når som helst og uten begrunnelse kunne bli flyttet til andre avdelinger i det firmaet jeg jobbet i. Det skjedde heldigvis ikke, jeg kunne jo endt opp "hvor som helst" ("Hei, nå skal du jobbe i Trondheim!"). En venninne av meg som jobbet på samme sted ble flyttet overalt, de endret arbeidsoppgavene hennes hele tiden osv. Hun sa opp da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Betty Boop Skrevet 25. januar 2006 #3 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg skjønner at du reagerer. Desverre vet jeg ikke hva lover og regler sier på dette området. I en av mine første jobber var det bedriftslege å forholde seg til. Men ettersom jeg er så sær at jeg vil velge lege selv, valgte jeg å slutte. Vet ikke om jeg ville tatt samme avgjørelsen i dag, men... Ville nok ha sagt hva jeg mente om saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belit Skrevet 25. januar 2006 #4 Del Skrevet 25. januar 2006 En arbeidskontrakt skal vel primært omhandle arbeidstid, evt oppmøtetid, arbeidsoppgaver, ansvarsområder, lønn, oppsigelsesbetingelser for begge parter, og slikt noe. Det høres helt fjernt ut at en vanlig kontoransatt skal måtte underlegge seg helsekontroller etter sjefens forgodtbefinnende! Annerledes hvis du feks er nordsjødykker, jagerflypilot og sånn, da mener jeg dette er et saklig krav. Spør hva som er meningen med klausulen. Du kan også be om å få kontrakt uten kravet, men da kan jo kanskje arbeidsgiver nekte å tilby det. Spør fagforeningen din om hva slags krav som kan settes i kontraktsform! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #5 Del Skrevet 25. januar 2006 En relativt ny rettsavgjørelse påla en vaskehjelp å ta narkotikatester som jobben påla henne. Hun hadde signert kontrakt på "helsemessige kontroller". Arbeidsgiver har ganske stor rett til å kreve slike helsemessige undersøkelser, faktisk. Men i de fleste tilfeller handler det bare om bedriftslegen, som spør deg om du har det bra en gang i året. Ikke bekymre deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #6 Del Skrevet 27. januar 2006 Ny arbeidsmiljølov sier at man ikke kan pålegge helsekontroller som ikke er relevante for stillingen man skal inn i. "§ 9-3. Innhenting av helseopplysninger ved ansettelse (1) Arbeidsgiver må ikke i utlysningen etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi andre helseopplysninger enn dem som er nødvendige for å utføre de arbeidsoppgaver som knytter seg til stillingen. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente helseopplysninger på annen måte" Men dette vet ikke mange arbeidsgivere, og det er kanskje vanskelig å protestere på dette som nyansatt? Men det er i hvert fall greit å vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå