Gå til innhold

Hvor mye sitter dere igjen med etter faste utgifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat blitt alenemor og har kjøpt egen leilighet og bil (må ha egen bil pga jobb). Har en sønn på 11 år som kun skal være hos sin far annenhver helg. Jeg har nå regnet ut at jeg, etter at alt av faste utgifter er betalt, vil sitte igjen med mellom 8000 og 9000 kroner. Dette skal holde til mat, klær, gaver ol. og bensin (bruker lite bensin da det er en hybridbil). Hva tenker dere om dette? Vil det gå?

Jeg satte opp budsjett. før jeg kjøpte leilighet men etter samlivsbruddet tok mannen bilen så utgifter til billån tok jeg ikke med. Jeg trodde også jeg kom til å betale mindre i skatt som huseier og alenemor, men skatten har gått opp. Jeg skjønner ikke det i det heletatt, men ikke noe jeg kan gjøre med det, tydeligvis. Jeg tenker på å få meg en helgejobb de helgene min sønn er hos sin far men jeg har en psykisk krevende jobb så er redd for å bli utbrent, har vært på randen til det tidligere.

Anonymkode: 376bf...0b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har akkurat blitt alenemor og har kjøpt egen leilighet og bil (må ha egen bil pga jobb). Har en sønn på 11 år som kun skal være hos sin far annenhver helg. Jeg har nå regnet ut at jeg, etter at alt av faste utgifter er betalt, vil sitte igjen med mellom 8000 og 9000 kroner. Dette skal holde til mat, klær, gaver ol. og bensin (bruker lite bensin da det er en hybridbil). Hva tenker dere om dette? Vil det gå?

Jeg satte opp budsjett. før jeg kjøpte leilighet men etter samlivsbruddet tok mannen bilen så utgifter til billån tok jeg ikke med. Jeg trodde også jeg kom til å betale mindre i skatt som huseier og alenemor, men skatten har gått opp. Jeg skjønner ikke det i det heletatt, men ikke noe jeg kan gjøre med det, tydeligvis. Jeg tenker på å få meg en helgejobb de helgene min sønn er hos sin far men jeg har en psykisk krevende jobb så er redd for å bli utbrent, har vært på randen til det tidligere.

Jeg syns det høres lite ut. Du har ikke mye å gå på. Vedlikehold av bil, reparasjoner, nye dekk, bompenger hvis dere bor i by, forsikringer (hus, innbo, bil, barneforsikring og deg selv) er alt dette medregnet ? 

Vi sitter igjen med ca 30 000 etter faste utgifter er betalt. Nedbetalt billån og bor relativt billig da.. Vi er 2 voksne, og 1 barn (4 år). Bruker ca 8000,- i mnd på mat og husholdning (så da sitter vi igjen med omtrent 22 000,-). Likevel går mye av pengene unna på klær og utstyr til barnet, vedlikehold av bilen , nye vinterdekk måtte vi kjøpe nettopp, og andre uforutsette utgifter (måtte ha ny vaskemaskin for litt siden). 

Anonymkode: 83d56...6b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du sjekket hvilke rettigheter (stønader) du kan ha krav på? Både bostøtte fra husbanken, bidrag fra barnefar , utvidet barnetrygd (tror det heter det?).

• Liker 2
Skrevet

40’ ca. 

Anonymkode: dc298...50c

Skrevet

Ca 10.000. Holder i massevis og jeg sparer hver måned.

Anonymkode: 5bb89...bf7

Skrevet

Sitter igjen med 25.000 ca. kunne hatt mer om jeg ikke brukte så mye penger på unødvendige klær/sko hver mnd 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 534cd...30a

Skrevet

Sitter igjen med rundt 6 tusen etter faste utgifter. Det går som regel akkurat. To voksne og en snart toåring.

Anonymkode: 5d11e...d8c

Skrevet

Etter lån på 2 biler er betalt, forsikring på 4 biler hvorav 2 har idiotisk høy pris av ukjent grunn, boliglån, innbo og slikt rundt generelt hushold.. Så er det igjen 7000. Enslig kar uten unger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sitter igjen med rundt 6 tusen etter faste utgifter. Det går som regel akkurat. To voksne og en snart toåring.

6000,- som skal gå til mat, klær, utstyr osv for 2 voksne og et lite barn? 😲 Eller har du lagt inn mat som fast utgift ?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

6000 når dere er 2 voksne? Faste utgifter, altså ikke mat/klær/lege/tannlege osv inkludert? Da kan dere ikke sitte med to normale inntekter?

Anonymkode: dc5cc...7cf

• Liker 3
Skrevet

Er alene og to barn 80%. Sitter igjen med ca 17000. 

Anonymkode: 30849...2e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

6000 når dere er 2 voksne? Faste utgifter, altså ikke mat/klær/lege/tannlege osv inkludert? Da kan dere ikke sitte med to normale inntekter?

Anonymkode: dc5cc...7cf

Eller så har de mye gjeld og renter herfra til månen🙄 mange som sitter litt i kneika der nå i disse tider… 

Skrevet (endret)

Vi satt faktisk opp et budsjett og regnskap i går for å få oversikt. Vi sitter igjen med 15-20.000 etter at alt de faste regningene er betalt. Da har vi også tatt med alle strømmetjenester, diesel til bilen, telefon, veterinærbesøk, medisinutgifter, dyr kattemat, toalettpapir, alt av hygeneartikler og røyk/snus.

De 15-20k skal da gå til mat, drikke, alkohol, klær, diverse fritidsaktiviteter/konserter og ellers bare sparing. 

Endret av Ugresset
La til
Skrevet

Sitter igjen med ca 20.000 etter faste utgifter. Men jeg bruker jo mye penger på mat og velvære så ikke mye som går til sparing 😐

Anonymkode: 99d3f...480

Skrevet

Vi er 5 stykker, 2 voksne og tre barn full tid. Bruker rundt 15-17 000 i måneden på alt som ikke er faste utgifter pluss at vi bruker15-16 000 på mat.  Vil si vi bruker i snitt 6000 per person i måneden jevnt over. Men da har jeg ikke tatt med tannregulering til to stykker, reparasjon på biler, ferier, feks. nytt kjøleskap ol som kommer av og til og må spares til. Nå er mine barn tenåringer og koster en del, i tillegg har vi god råd så snur ikke på krona. Kunne helt klart greid oss med mindre hvis vi hadde behov. Men man bør ikke overse de utgiftene som kommer av og til og viktig å ha en liten buffer i bakhånd. 

Anonymkode: 139ae...31e

Skrevet

Er ikke mat faste utgifter? Er alene med tre barn. Hvis jeg ikke regner mat som fast utgift så sitter jeg igjen med ca 17 000-20 000. 

Anonymkode: 08a31...c96

Skrevet

Mitt budsjett ser slik ut etter faste utgifter. Jeg har ingen barn. 

Mat: ca 4000

Helse: 500 (kroniker) 

Velvære: 500 (frisør, shampo, hudpleie) 

Klær: 500 (inkl sko) 

Utstyr: 500 (alt mulig av småtterier fra ny almanakk til nytt headset). 

Gaver: 500 (inkl jul). 

Transport: 500 (buss). 

Buffer utstyr bolig: 500

Bufferhvitevarer: 500

Pensjonsparing i fond: 2000

Buffer på høyrentekonto: 1000

Fondsparing: 1500

Jeg har en liten leilighet og har levd etter dette budsjettet i 6-7 år. Vær obs på små utgifter til bolig - f.eks nye pakninger, ny dokost, nøkler som knekker, alt mulig rart. Vær også obs på å sette av penger til hvitevarer. 

Anonymkode: afac3...30f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg aner ikke

Har ikke oversikt over de faste kostnadene. Har ikke helt kontroll på inntekter heller

Men jeg vet at vi bruker ca 12 000 på mat i mnd og sparer ca 30 000 i mnd og kontoen er aldri tom ved lønning

Skrevet
Rucula skrev (20 minutter siden):

Jeg aner ikke

Har ikke oversikt over de faste kostnadene. Har ikke helt kontroll på inntekter heller

Men jeg vet at vi bruker ca 12 000 på mat i mnd og sparer ca 30 000 i mnd og kontoen er aldri tom ved lønning

Svarer du bare for å skryte? Det virker sånn. 

Anonymkode: afac3...30f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...