Gå til innhold

Kjøpe kjøtt direkte fra bonden uten mellomledd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er enda på jakt etter å kjøpe kjøtt direkte fra bonde som selger billigere enn butikk. Men har gjennom facebookgrupper som feks Reko-ringen blitt skuffet over at dem selget kjøttet dyrere enn i butikken. 

Er det ikke slik at man skal kunne få kjøpe varer noe billigere hvis man kutter ut en del mellomledd?

Jeg tenker at hvis jeg kjøper svinekjøttdeig for 100kr kiloen i butikken, så burde jeg kunne få den for samme prisen hos bonden? Eller tar jeg helt feil? Den koster nesten 200kr kiloen fra bonden. :S

De snakker jo om at man skal støtte bøndene og lokalsamfunnet, og kaste mindre mat. Men jeg blir helt grønn av dette her. Hjeeelp!

Anonymkode: a397b...bf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei, er enda på jakt etter å kjøpe kjøtt direkte fra bonde som selger billigere enn butikk. Men har gjennom facebookgrupper som feks Reko-ringen blitt skuffet over at dem selget kjøttet dyrere enn i butikken. 

Er det ikke slik at man skal kunne få kjøpe varer noe billigere hvis man kutter ut en del mellomledd?

Jeg tenker at hvis jeg kjøper svinekjøttdeig for 100kr kiloen i butikken, så burde jeg kunne få den for samme prisen hos bonden? Eller tar jeg helt feil? Den koster nesten 200kr kiloen fra bonden. :S

De snakker jo om at man skal støtte bøndene og lokalsamfunnet, og kaste mindre mat. Men jeg blir helt grønn av dette her. Hjeeelp!

Det er en del jobb for bonden å stå å stykke opp dyrene og lage produktene selv. Kjøttdeig må males flere ganger, det tar tid.. Så skal de ha hygiene i orden til enhver tid , de må ha noen til å stå å skjære opp dyrene og få ut alle kjøttstykker, før de kan begynne med produsering av kjøttdeig. Etter kjøttet er malt må det veies, pakkes, merkes, ryddes opp og vaske ned kjøkken/ produksjonsrommet og alt skal gjøres på kortest mulig tid ift temperaturer og holdbarhet. Det skal lagres riktig , markedsføres hvis de selger ut kjøtt som forhandler. De må ha betalingsløsninger, betale avgifter osv osv 

Anonymkode: 2dffd...713

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en del jobb for bonden å stå å stykke opp dyrene og lage produktene selv. Kjøttdeig må males flere ganger, det tar tid.. Så skal de ha hygiene i orden til enhver tid , de må ha noen til å stå å skjære opp dyrene og få ut alle kjøttstykker, før de kan begynne med produsering av kjøttdeig. Etter kjøttet er malt må det veies, pakkes, merkes, ryddes opp og vaske ned kjøkken/ produksjonsrommet og alt skal gjøres på kortest mulig tid ift temperaturer og holdbarhet. Det skal lagres riktig , markedsføres hvis de selger ut kjøtt som forhandler. De må ha betalingsløsninger, betale avgifter osv osv 

Ja men gjør ikke de det samme før de selger det til butikkene?

Spørsmålet mitt var hvorfor de selger det dyrere direkte til meg enn til butikker?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet mitt var hvorfor de selger det dyrere direkte til meg enn til butikker?

Jo, det skal jeg svare på. Vi bønder har ingenting vi skal ha sagt når det gjelder pris. Tine og nortura har fastbestemte priser for varer, om det er liter melk eller kroner per kg kjøtt. Jeg får 50kr kg for kjøtt og 5 kr literen for melka. Hvor 70% av betalingen som forbrukeren betaler går hen vet ikke jeg, det er hvertfall ikke meg som får den. Ikke er vi bønder med å forhandler pris med nortura/tine heller. Hilsen melkebonde

Anonymkode: e103a...c6a

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Han jeg kjøper lam hos på høsten, sender dyrene til slakteriet og får tilbake kjøttet ferdig partert i leveringsklare esker. Så han betaler slakteriet for den jobben. Kjøttet er dyrere enn om jeg kjøper et lammelår på Rema, men for meg er det viktigst at kjøttet er fra glade, friske lam som har kost seg ute i naturen i nabolaget. 

Anonymkode: 6adaf...778

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mener du at det er akkurat samme produktet, produsert hos samme bonde, eller at det er dyrere å kjøpe direkte fra bonden enn f.eks nortura (Gilde) ? Hvis det er produsert på anlegg så er det produsenten (f eks Gilde) som produserer produktet og selger det videre. Det eneste bonden gjør da er å sende dyrene til slakt og melder inn hva de eventuelt skal ha tilbake selv (f.eks at de sender inn 4 okser og ønsker et dyr tilbake etter slakt, som er til eget bruk). 

Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Ta en gris for eksempel, bonden slakter ikke, kapper ikke opp grisen og pakker den inn. Bonden avler gris, så sender de den til Gilde. Gilde har store fabrikker der de massebehandler kjøtt og sender det ut. 

Om du handler ifra bonden kutter du mellomledd ja. Men husk at bonden ikke har industri verktøy og selger i mye mindre skala. 

Gilde kaster masse dyr i kverna mens bonden må stå å filetere med kniv. Høyere kvantum presser prisene ned 

Endret av AndreaJohan
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo, det skal jeg svare på. Vi bønder har ingenting vi skal ha sagt når det gjelder pris. Tine og nortura har fastbestemte priser for varer, om det er liter melk eller kroner per kg kjøtt. Jeg får 50kr kg for kjøtt og 5 kr literen for melka. Hvor 70% av betalingen som forbrukeren betaler går hen vet ikke jeg, det er hvertfall ikke meg som får den. Ikke er vi bønder med å forhandler pris med nortura/tine heller. Hilsen melkebonde

Anonymkode: e103a...c6a

Statens fete rævhøl stikker av med mye av kaka. Griske jævler som styrer her til lands

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AndreaJohan said:

Nei. Ta en gris for eksempel, bonden slakter ikke, kapper ikke opp grisen og pakker den inn. Bonden avler gris, så sender de den til Gilde. Gilde har store fabrikker der de massebehandler kjøtt og sender det ut. 

Om du handler ifra bonden kutter du mellomledd ja. Men husk at bonden ikke har industri verktøy og selger i mye mindre skala. 

Gilde kaster masse dyr i kverna mens bonden må stå å filetere med kniv. Høyere kvantum presser prisene ned 

Ok, da forstår jeg litt mer av hvorfor prisene er som de er.

Er jo egentlig dumt at man ikke klarer å få prisene ned på samme nivå som i butikk. Da ville garantert mange fler valgt å kjøpe lokalt og støttet bøndene direkte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei, selvfølgelig ikke.
Da er det kjøttskjærerene hos Gilde, Nortura osv som slakter og parterer dyrene.

Anonymkode: f294e...27b

• Nyttig 1
Skrevet

I tillegg til at produksjonen vil være annerledes om man handler fra bonden kontra feks. Gilde, så er min erfaring at det heller ikke er dyr som er masseprodusert for å sendes til slakt som selges på reko. Dyrene er tilnærmet grasforet (bruk av minst mulig kraftfôr), lever mer eller mindre frittgående, det er gjerne snakk om «spesial»-raser (som da kan påvirke kjøttet på en eller annen måte), ofte er det økologiske gårder som har stort fokus på dyrevelferd.

Anonymkode: 8f5f0...812

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Gilde lager kjøttdeig mer effektivt enn bonden, rett og slett.

Skrevet

Prøv å søk opp lokale gårder, så kan det hende du får det billigere en reko ringen. For de er ganske dyrere. 

Jeg har funnet det billigere hos lokale gårder.

Anonymkode: 81ec6...6e0

Gjest Adobyen
Skrevet

Tja, det er vanskelig for oss utenfor å vite hva bøndene tjener på produktene sine uten å kjenne detaljer om tilskudd og andeler hos f.eks Tine og Gilde osv.

Skrevet

Jeg kjøper ikke kjøtt hos Reko Ringen, men en del annet. Det er noe dyrere, men ikke så mye, og da får man helt ferske produkter som smaker veldig mye bedre, ikke har vært kjørt eller fløyet milesvis, og bedre dyrevelferd.

F.eks egg fra høner som ikke sitter snurpet sammen sammenlignet med egg på butikken fra «frittgående» høner (9 stk på en kvadratmeter) som hakker hverandre i hjel og aldri ser sol og gress.

• Liker 4
Skrevet

Du må nok betale mer for å spise dyr som har hatt det godt ref din kommentar om REKO-ringen.

Anonymkode: 22ce7...0d2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg husker ikke hva vi betalte sist, men kjøpte hele lam og halv gris av lokal bonde for noen år siden. (Han benytter et viltslakteri til å bearbeide dyrene.) Ble ganske lav kilopris så lenge vi parterte dyret hjemme. 

Anonymkode: 62cb3...f51

Skrevet

Kjøttdeigen inneholder som regel mer kjøtt når du kjøper den direkte. Den er f.eks ikke tilsatt vann.

Anonymkode: 496ca...518

Skrevet

Er det mulig/lov å kjøpe en levende gris til samme pris/betingelser som industrien?

I så fall finnes det jo jaktlag som har lisens til å skyte dyr, og man har vel lov til å partere til eget bruk.

Generelt så synes jeg at matvarebransjen gir oss to valg:

1) volumvare som enten har lav kvalitet eller dårlig pris:ytelse

2) nisjeprodukt som har høy kvalitet og enda dårligere pris:ytelse

Har jobbet på slakteri. Det er endel jobb og voldsomt tempo.

Anonymkode: 0ca9b...cd4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bestiller viltkjøtt et sted her sørpå, ikke så dyrt, og ferdig partert og vakuumpakket. Kjøper da enten en hel eller halv skrott. 

Og deler med andre for har ikke så stor fryser, men det blir noen felles middager som er hyggelig.

Endret av Jytte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...