Gjest trenger hjelp Skrevet 25. januar 2006 #1 Skrevet 25. januar 2006 Bare lurer på om noen som virkelig kan matte har mulighet til å hjelpe meg å regne ut en ting? Ok, her kommer spørsmålet (tallene er reelle, men egenskapene oppdiktede fordi jeg ikke har lyst til å legge ut den egentlige problemstillingen på nettet): Norge har 4 525 000 innbyggere. 180 000 nordmenn har "rød genser". 2000 nordmenn har "blå bukse". Hvor mange nordmenn vil da, statistisk sett, ha kombinasjonen "rød genser" og "blå bukse"? Håper noen tar seg tid til å finne ut av dette. På forhånd takk! :bukke:
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #2 Skrevet 25. januar 2006 Bare lurer på om noen som virkelig kan matte har mulighet til å hjelpe meg å regne ut en ting? Ok, her kommer spørsmålet (tallene er reelle, men egenskapene oppdiktede fordi jeg ikke har lyst til å legge ut den egentlige problemstillingen på nettet): Norge har 4 525 000 innbyggere. 180 000 nordmenn har "rød genser". 2000 nordmenn har "blå bukse". Hvor mange nordmenn vil da, statistisk sett, ha kombinasjonen "rød genser" og "blå bukse"? Håper noen tar seg tid til å finne ut av dette. På forhånd takk! :bukke: ← Jøss... Dette holder jeg på med på skolen for tiden også. Og jeg skjønner ikke en dritt, så venter i spenning sammen med deg. Men det er noe med brøker da...
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #3 Skrevet 25. januar 2006 Bare lurer på om noen som virkelig kan matte har mulighet til å hjelpe meg å regne ut en ting? Ok, her kommer spørsmålet (tallene er reelle, men egenskapene oppdiktede fordi jeg ikke har lyst til å legge ut den egentlige problemstillingen på nettet): Norge har 4 525 000 innbyggere. 180 000 nordmenn har "rød genser". 2000 nordmenn har "blå bukse". Hvor mange nordmenn vil da, statistisk sett, ha kombinasjonen "rød genser" og "blå bukse"? Håper noen tar seg tid til å finne ut av dette. På forhånd takk! :bukke: ← Dette er veldig lett, dere to.. Sett det opp slik: Det er 180000 Av 4525000 innbyggere som har rød genser.. Da deler man 180000 på 4525000 og får 0,039 som man ganger med 100 for å få svaret i prosent, altså 3,9%.. Håper dere forstod..
Gjest gjest1 Skrevet 25. januar 2006 #4 Skrevet 25. januar 2006 Dette er veldig lett, dere to.. Sett det opp slik: Det er 180000 Av 4525000 innbyggere som har rød genser.. Da deler man 180000 på 4525000 og får 0,039 som man ganger med 100 for å få svaret i prosent, altså 3,9%.. Håper dere forstod.. ← Veeeel, nå har du bare regnet ut hvor mange prosent som har rød genser. Det var jo ikke så fryktelig vanskelig. Smp. var vel hvor mange som hadde både rød genser og blå bukse? Eller er det jeg som misforstår nå?
Gjest TomKrus Skrevet 25. januar 2006 #5 Skrevet 25. januar 2006 Den ene andelen ganget med den andre vil gi andelen som har både genser og bukse.
Gjest Piper Skrevet 27. januar 2006 #6 Skrevet 27. januar 2006 Men har de med rød genser også blå bukse, eller er det alle de andre som har begge deler? For her har du jo flere muligheter, og jeg kunne godt tenkt meg å vite hvordan noen kan regne ut det uten å få litt flere opplysninger. For har de med rød genser og blå bukse? Eller er det alle de som ikke bare har rød genser og blå bukse du skal se på? Dette sier jo ikke oppgaven noe om, og dermed blir det jo umulig å vite. Det blir jo bare synsing
Gjest Liten Tapir Skrevet 27. januar 2006 #7 Skrevet 27. januar 2006 Men har de med rød genser også blå bukse, eller er det alle de andre som har begge deler? For her har du jo flere muligheter, og jeg kunne godt tenkt meg å vite hvordan noen kan regne ut det uten å få litt flere opplysninger. For har de med rød genser og blå bukse? Eller er det alle de som ikke bare har rød genser og blå bukse du skal se på? Dette sier jo ikke oppgaven noe om, og dermed blir det jo umulig å vite. Det blir jo bare synsing ← Er du ikke unødvendig vrang nå, Piper? Jeg har ingen problemer med å forstå hva trådstarter mener, men er dessverre ikke noe mattegeni og kan ikke hjelpe med å løse oppgaven.
hecuba Skrevet 27. januar 2006 #8 Skrevet 27. januar 2006 Husker ikke her og nå, men slå opp i en matteformelbok og sjekk ut sannsynlighetsformlene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå