Marililja Skrevet 26. januar 2006 #41 Skrevet 26. januar 2006 Men har du sjekket om du virkelig er utmeldt? Jeg sitter på to falske utmeldingsattester, jeg. Den tredje gangen jeg meldte meg ut, møtte jeg opp personlig og truet med politianmeldelse. Da meldte de meg endelig ut på ordentlig. ← Hva?? Går det an at de ikke melder deg ut på ordentlig? Høres jo rimelig merkelig ut, og ikke helt vanlig praksis. Jeg har ikke sjekka personlig, nei, men faren min var personlig nede på kirkekontoret å meldte seg ut, og da ble det nevnt at hans to barn (jeg og søster)også var utmeldt (var en kjenning av far som jobbet der!). Så regner med at det da er i orden! Forhåpentligvis... Hvordan fant du ut at attestene var falske da?
Gjest Liten Tapir Skrevet 26. januar 2006 #42 Skrevet 26. januar 2006 Hva?? Går det an at de ikke melder deg ut på ordentlig? Høres jo rimelig merkelig ut, og ikke helt vanlig praksis. Hvordan fant du ut at attestene var falske da? ← Det har vært en del oppslag i media med jevne mellomrom om akkurat dette at en del menighetskontorer jukser i forhold til det med utmeldinger. Første gangen jeg leste det, kastet jeg meg på telefonen for å sjekke. Da viste det seg at jeg hadde vært ufrivillig medlem i over fem år... Likevel tviholdt de på meg etter den andre utmeldelsen også, men da visste jeg jo at jeg måtte sjekke og oppdaget det fort.
Gjest Betty Boop Skrevet 26. januar 2006 #43 Skrevet 26. januar 2006 Flott og høre at folk er til å stole på. Jeg tror jeg har vært utmeldt i snart tyve år. Hm, kanskje best å sjekke det?
rugrat Skrevet 26. januar 2006 #44 Skrevet 26. januar 2006 Så lenge det er en statskirke der alle automatisk blir medlem syns jeg skal være gratis! Likevel vil sannsynligvis betale en kontigent på 3-500 kr året hvis det blir krevd av meg. Fordi jeg har lyst til å være medlem. Jeg er også litt skeptisk til å skille stat og kirke, bl.a fordi jeg tror kirken i stor grad vil fremme mer konservative budskap enn det jeg støtter. Så da får jeg jo vurdere når den tid kommer (for det gjør den nok, før eller seinere). Kirkebygg som er fredet eller regnes som kulturskatter syns jeg staten/kommuner fortsatt skal eie, rett og slett fordi dette er nasjonale kulturskatter, uavhengig om man er kristen eller ikke. ← Signerer denne.
Gjest Minne Skrevet 27. januar 2006 #45 Skrevet 27. januar 2006 (endret) Jeg er absolutt for at kirken skal ta medlemskontigent. Det vil fungere som en oppvekker for mange mennesker som er medlem i statskirken av gammel vane, men som aldri bruker kirken. Man blir kanskje tvunget til å tenke seg om og ta et standpunkt, og det synes jeg er bra! Jeg tror ikke kirkene vil bli tommere, men antall medlemmer vil nok bli betydelig mindre. Og jeg er enig med de som skriver her at staten bør ha ansvar for og eie kulturskattene og de gamle kirkene slik at de ikke forfaller, og det tror jeg vil skje automatisk. Ingen menighet kan klare å forvalte dette. Når det gjelder de som bruker kirken julaften, til dåp, bryllup og begravelse - spesielt det siste må jo være gratis - går det sikkert an å gjøre noen grep... Endret 27. januar 2006 av Minne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå