Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #21 Skrevet 25. januar 2006 Så lenge det er en statskirke der alle automatisk blir medlem syns jeg skal være gratis! Likevel vil sannsynligvis betale en kontigent på 3-500 kr året hvis det blir krevd av meg. Fordi jeg har lyst til å være medlem. Jeg er også litt skeptisk til å skille stat og kirke, bl.a fordi jeg tror kirken i stor grad vil fremme mer konservative budskap enn det jeg støtter. Så da får jeg jo vurdere når den tid kommer (for det gjør den nok, før eller seinere). Kirkebygg som er fredet eller regnes som kulturskatter syns jeg staten/kommuner fortsatt skal eie, rett og slett fordi dette er nasjonale kulturskatter, uavhengig om man er kristen eller ikke. ← Er ingen som har sagt at man bare skal ha EN kirke dersom man skiller kirke og stat, derimot vil vi nok se en oppblomstring av flere kirkesamfunn
tommeline Skrevet 25. januar 2006 #22 Skrevet 25. januar 2006 Er ingen som har sagt at man bare skal ha EN kirke dersom man skiller kirke og stat, derimot vil vi nok se en oppblomstring av flere kirkesamfunn ← Det har du sikkert rett i! Men jeg frykter også at en del av disse kirkesamfunnene vil være ganske konservative (slik vi ser i ulike kristne menigheter i dag). Syns tanken om en statskirke som skal gi plass til alle er fin.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #23 Skrevet 25. januar 2006 Det har du sikkert rett i! Men jeg frykter også at en del av disse kirkesamfunnene vil være ganske konservative (slik vi ser i ulike kristne menigheter i dag). Syns tanken om en statskirke som skal gi plass til alle er fin. ← Noen vil være det, andre vil være mer liberale. Vi har ikkke en statskirke som gir plass til alle i dag, men dersom vi skiller kirke og stat vil det være mulig for alle å faktisk etablere en egen menighet som godtar/ikke godtar ting
Seigdama Skrevet 25. januar 2006 #24 Skrevet 25. januar 2006 Enig med Frysepulver. Den statskirken vi har i dag har jo absolutt ikke plass til alle.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #25 Skrevet 25. januar 2006 Det er også riktig at de som er utmeldt av statsskirken fortsatt betaler "kirkeskatt" så lenge man ikke er medlem av HEF eller andre trossamfunn. ← Dette vil jeg gjerne se dokumentasjon på, for dette er en av de mest seiglivede mytene som finnes.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #26 Skrevet 25. januar 2006 Jeg er forresten usikker på om GB har statskirke, egentlig, men det har de kanskje. ← UK har anglikansk statskirke.
Seigdama Skrevet 26. januar 2006 #27 Skrevet 26. januar 2006 Dette vil jeg gjerne se dokumentasjon på, for dette er en av de mest seiglivede mytene som finnes. ← http://www.dinside.no/php/art.php?id=117560 http://www.kirken.no/kirke_stat/bergem.html
Caramba Skrevet 26. januar 2006 #28 Skrevet 26. januar 2006 (endret) Jeg hadde betalt. Jeg liker statskirken og vil gjerne beholde den. Ikke det at jeg så veldig religiøs av meg, men alikevel... Mer en følelse enn fornuft, så det er vanskelig å forklare hvorfor. Endret 26. januar 2006 av Caramba
Gjest 2324 Skrevet 26. januar 2006 #29 Skrevet 26. januar 2006 Jeg hadde ikke betalt, men nå vil ikke jeg ha noe med kirken å gjøre i det hele tatt heller da..
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #30 Skrevet 26. januar 2006 http://www.dinside.no/php/art.php?id=117560 http://www.kirken.no/kirke_stat/bergem.html ← Jeg leser og leser linkene dine, men kan ikke se at du dokumenterer påstanden din om at de som er "utmeldt av statsskirken fortsatt betaler "kirkeskatt" så lenge man ikke er medlem av HEF eller andre trossamfunn." Uansett om du er medlem av et annet trossamfunn, så betaler du jo for statskirken via skatteseddelen. Det eneste som skjer om du ikke melder deg inn i et annet trossamfunn, er at det trosamfunnet ikke får de ekstra hundrelappene fra staten for ditt medlemskap. http://odin.dep.no/kkd/norsk/kirke/kirkensokonomi/bn.html "Størrelsen på de samlede offentlige overføringene til Den norske kirke er avhengig av budsjettvedtakene som fattes av henholdsvis Stortinget og landets kommunestyrer. Det er således ingen ”kirkeskatt” i Norge i dag. Offentlige tilskudd til andre tros- og livssynssamfunn følger som en funksjon av bevilgningene til Den norske kirke målt per medlem."
biuq Skrevet 26. januar 2006 #31 Skrevet 26. januar 2006 Jeg hadde betalt. Jeg liker statskirken og vil gjerne beholde den. Ikke det at jeg så veldig religiøs av meg, men alikevel... Mer en følelse enn fornuft, så det er vanskelig å forklare hvorfor. ← Samme her. Men jeg hadde ikke betalt hvis jeg fikk en giro i posten. Kirken bør finansieres av skatt. Akkurat hvorfor jeg ikke vil skille stat og kirke er litt vanskelig å forklare, men har noe med hvilken signaleffekt det gir. Hvilken grunnmur det norske samfunn sirkulerer rundt. Selv om ikke alle er kristne så skaper det en felles identitet, et samhold, ved at den største(?) trosretningen er knyttet opp mot staten. Hadde kanskje vært lettere å forklare hadde jeg vært sosialantropolig. :icon_smile:
Gjest camillo Skrevet 26. januar 2006 #32 Skrevet 26. januar 2006 Jeg hadde IKKE gjort det, og det kommer helt sikkert til å ha innvirkning, som andre har skrevet før meg.
Seigdama Skrevet 26. januar 2006 #33 Skrevet 26. januar 2006 Samme her. Men jeg hadde ikke betalt hvis jeg fikk en giro i posten. Kirken bør finansieres av skatt. Akkurat hvorfor jeg ikke vil skille stat og kirke er litt vanskelig å forklare, men har noe med hvilken signaleffekt det gir. Hvilken grunnmur det norske samfunn sirkulerer rundt. Selv om ikke alle er kristne så skaper det en felles identitet, et samhold, ved at den største(?) trosretningen er knyttet opp mot staten. Hadde kanskje vært lettere å forklare hadde jeg vært sosialantropolig. :icon_smile: ← Jeg er IKKE enig med deg. Hvorfor bør kirken finansieres gjennom skatt? For det første betaler alle de som ikke er velkomne i kirken skatt like mye som alle andre. Feks. homofile. Hva med de som er muslimer, jøder, humanetikere osv? Hvorfor skal de betale for kirken som de ikke bruker i tillegg til "kontingent" i det trossamfunnet de hører til? Jeg forstår heller ikke hvilken signaleffekt du snakker om? Jeg er ikke kristen, heller ikke religiøs på annen måte, og føler ikke at kirken gir meg felles identitet eller samhold på noen måte. Det samholdet jeg har med andre mennesker er basert på alt annet enn religion. Jeg har selvfølgelig ingen problemer med at folk har religioner de tror på, men jeg vil ikke være med å betale for deres "sysler". På samme måte som sikkert ikke resten av Norge vil være med å betale mine medlemskap i klubber/foreninger.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #34 Skrevet 26. januar 2006 folk flest er ikke medlem fordi de tror så mye. de ble medlem automatisk og de fleste tenker ikke over det en gang. glad jeg meldte meg ut. håper de setter kontingenten til kr. 2000,- i året
Marililja Skrevet 26. januar 2006 #35 Skrevet 26. januar 2006 Jeg har tro på den kontigentordningen. Nå er jeg ikke medlem av statskirken, så jeg ville jo av den grunn ikke betalt!
biuq Skrevet 26. januar 2006 #36 Skrevet 26. januar 2006 Jeg er IKKE enig med deg. Hvorfor bør kirken finansieres gjennom skatt? For det første betaler alle de som ikke er velkomne i kirken skatt like mye som alle andre. Feks. homofile. Hva med de som er muslimer, jøder, humanetikere osv? Hvorfor skal de betale for kirken som de ikke bruker i tillegg til "kontingent" i det trossamfunnet de hører til? Jeg forstår heller ikke hvilken signaleffekt du snakker om? Jeg er ikke kristen, heller ikke religiøs på annen måte, og føler ikke at kirken gir meg felles identitet eller samhold på noen måte. Det samholdet jeg har med andre mennesker er basert på alt annet enn religion. Jeg har selvfølgelig ingen problemer med at folk har religioner de tror på, men jeg vil ikke være med å betale for deres "sysler". På samme måte som sikkert ikke resten av Norge vil være med å betale mine medlemskap i klubber/foreninger. ← Trenger ikke være enig. Jeg synes kirken bør finansieres gjennom skatt på samme måte som alt annet. Være det seg kultur, idrett eller helse. Og hvorfor vi betaler skatt, trenger jeg vel ikke å forklare. Jeg synes også det blir galt av deg å si at homofile, jøder og muslimer ikke er velkomne i kirken. Kirken er åpen for alle, noe alle vet. Ang signaleffekten er dette litt vanskelig å forklare. Men du kan kanskje sammenligne det med det å ha en konge. En konge skaper mer samhold enn hva en president kan. Mye av dette kan kanskje ligge i at det skaper en trygghet av å vite at han/kirken er der. Men dette kan vel sosialantropologer forklare bedre. Jeg er ikke kristen, jeg heller. Men jeg forstår at det er viktig for samfunnet.
Gjest vanligagnostiker Skrevet 26. januar 2006 #37 Skrevet 26. januar 2006 Jeg er ikke døpt. Er jeg medlem i kirken da? Hvordan kan jeg sette makt bak kravet om å få meldt meg ut?
Marililja Skrevet 26. januar 2006 #38 Skrevet 26. januar 2006 Jeg er ikke døpt. Er jeg medlem i kirken da? Hvordan kan jeg sette makt bak kravet om å få meldt meg ut? ← Er ikke helt sikker på hvordan det fungerer (om du er medlem, eller ikke...). Skulle tro du ikke var medlem. Men jeg vet om et par som ikke døpte ungene sine, men som senere fikk høre at det kunne være at ungene likevel var skrevet inn (??) i noen bøker i kirken. De måtte ringe å be dem fjerne barnas navn. Når det gjelder å melde seg ut, er det en enkel sak. Man fyller ut utmeldingsskjema (som man kan finne på nett) og sender det inn. Selv fikk jeg svar noen måneder senere at jeg var utmeldt!
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #39 Skrevet 26. januar 2006 Du er ikke medlem i kirken hvis du ikke er døpt, så maktbruk er helt unødvendig. Den skatten som går til å finansiere kirken, går også til å finansiere andre registrerte trossamfunn, så jøder, muslimer, humanetikere og andre får støtte på lik linje med medlemmer av statskirken. De som ikke tror på noe får ingen støtte - men de driver kanskje med noe annet som skattepengene våre støtter. Jeg er nå for gammel til å dra nytte av støtteordninger til barnehagene og for ung til å dra nytte av støtten til eldreomsorg. Synes egentlig ikke at disse ordningene bøsr strykes av det som finansieres over skatteseddelen likevel....
Gjest Liten Tapir Skrevet 26. januar 2006 #40 Skrevet 26. januar 2006 Når det gjelder å melde seg ut, er det en enkel sak. Man fyller ut utmeldingsskjema (som man kan finne på nett) og sender det inn. Selv fikk jeg svar noen måneder senere at jeg var utmeldt! ← Men har du sjekket om du virkelig er utmeldt? Jeg sitter på to falske utmeldingsattester, jeg. Den tredje gangen jeg meldte meg ut, møtte jeg opp personlig og truet med politianmeldelse. Da meldte de meg endelig ut på ordentlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå