Gå til innhold

Fjerning av seborreiske keratoser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen sånne, altså talgvorter, som jeg gjerne vil ta bort. Vet de kan komme tilbake, men ønsker å prøve uansett.

Er det noen som har gjort dette? Er det andre enn leger som tar de vekk? Synes det er så dumt å få en time hos fastlegen kun for dette.

Anonymkode: 9bbae...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det finnes fastleger som gjør dette, man blir bare henvist til en annen.
Men klart.. Det er sikkert noen fastleger som gjør det.

Du kan kanskje høre med ditt lokale hudlegekontor?

Anonymkode: 32f9d...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fastlege, gjør det hele tiden. Henviser videre hvis de er atypiske og er på vanskelige steder, feks hals, ansikt. Så bare til å høre med fastlegen, tror de fleste fastleger synes det er en kjekk jobb.

Anonymkode: 0df6d...88c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det flere ganger hos hudlege, synes det var tryggest (pga plassering hos meg). De har blitt skåret bort, ingen merker i ettertid. Hvis fastlegen gjør det ville jeg ikke tenkt at det var en for liten ting å komme med, det må vel være helt greit?

Anonymkode: 94989...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet mange hos hudlege (u/henvisning*). Det er relativt dyrt, men verdt det for talgvorter i ansiktet og i hodebunnen. Kun én vokste ut igjen. Fjernet den på nytt og fikk en krem jeg smurte på en ukes tid. Den ser nå ut til å være helt borte. Har vel brukt rundt 10k kr på fjerning av 10-12 stykker i ansiktet og hodebunn + én føflekk i hodebunnen. Er dessverre arvelig belastet på morssiden, og har hatt talgvorter siden jeg var 35 år. Er 48 år nå og fjernet de første for 11 år siden.

* fikk henvisning av fastlege da jeg var 37 år, men hudlegen ville ikke fjerne talgvortene. Hen mente det ikke var nødvendig.

Anonymkode: 4a3e2...18b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fjernet en, og det var hos fastlege. Han sa det var null stress - han likte å gjøre litt annet innimellom enn å bare snakke. Jeg gikk spesifikt for å fjerne denne pga den irriterte meg veldig. 

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok to stk hos fastlegen, som skjærte de bort og sydde, og har fortsatt arr. Tok sikkert 15 stk hos hudlege, som brente de bort og satte plaster på. Aldri hatt et eneste arr.

Anonymkode: d7606...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tok to stk hos fastlegen, som skjærte de bort og sydde, og har fortsatt arr. Tok sikkert 15 stk hos hudlege, som brente de bort og satte plaster på. Aldri hatt et eneste arr.

Anonymkode: d7606...138

Hadde aldri stolt på en allmennpraktiserende lege. Hudlegen jeg har brukt har doktorgrad og har tidligere jobbet på Ullevål og Rikshospitalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hadde aldri stolt på en allmennpraktiserende lege. Hudlegen jeg har brukt har doktorgrad og har tidligere jobbet på Ullevål og Rikshospitalet.

Så han skal bruke tid på dine bagateller i stedet for pasienter med føflekkreft, intraktabel psoriasis, eller andre alvorlige sykdommer? Ikke rart det blir ventetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så han skal bruke tid på dine bagateller i stedet for pasienter med føflekkreft, intraktabel psoriasis, eller andre alvorlige sykdommer? Ikke rart det blir ventetid.

Det er nok ikke bare en bagatell for den som har dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (6 timer siden):

Det er nok ikke bare en bagatell for den som har dem...

Nei, men de kan fjernes hos en fastlege. Ikke en hudlege med doktorgrad. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med så mange svar! Tusen takk, alle sammen. :) 

Da vet jeg at jeg må til hudlege, for den jeg aller mest vil ha bort er i ansiktet. Jeg har sånn halvveis akseptert den hittil, men de har jo en tendens til å bli større og styggere med årene, de keratosene.

Ab...18b, det er akkurat det samme hos meg. Arvelig på morssiden. Jeg fikk dem også sånn sakte, men sikkert fra 30-årene. Jeg er heldigvis ikke av dem som har hundrevis, men fysj, de er ikke pene. Synd med den hudlegen du gikk til som ikke ville fjerne dem! Greit at de ikke er farlige, men de er skjemmende. Den i ansiktet skal bort uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fjernes enkelt hos fastlege. «Skrapes» bort med en skarp skje-lignende sak. Er de store kan man få litt lokalbedøvelse før de skrapes bort. Null stress, ikke vondt, og blir ikke noe arr. Helt unødvendig og gå til hudlege med dette her.

Anonymkode: e7b94...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De fjernes enkelt hos fastlege. «Skrapes» bort med en skarp skje-lignende sak. Er de store kan man få litt lokalbedøvelse før de skrapes bort. Null stress, ikke vondt, og blir ikke noe arr. Helt unødvendig og gå til hudlege med dette her.

I ansiktet også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er derfor en går til privat hudlege uten henvisning. Det koster, men er verdt det med tanke på resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I ansiktet også? 

Får ikke håpe det 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Antar større talgvorter blir sendt inn for analyse? Noe annet er i så fall uansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, men de kan fjernes hos en fastlege. Ikke en hudlege med doktorgrad. 

Ja, det er jeg enig i. Eller hos en laserklinikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Får ikke håpe det 😁

Altså, jeg mente om fastlegen fjerner keratoser i ansiktet? Ser andre i tråden skriver at de ble henvist videre med slike. Jeg har en helt nederst ved kjevebenet, og det hadde jo vært supert om fastlegen kunne tatt den. :) 

Forundret.. skrev (15 timer siden):

Ja, det er jeg enig i. Eller hos en laserklinikk..

Det er en laserklinikk her, ser jeg. 3500 kroner for 1-5 keratoser. Det var jo ganske drøyt. :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...