Gå til innhold

Kjerringråd mot munnskål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en munnskål som gjør noe så fryktelig vondt. Nå er det så ille at jeg såvidt klarer spise, den sitter lite strategisk til for å si det sånn. Er det noen som vet hva det kommer av? Men det viktigste av alt, er det noen som har råd til hvordan man kan få den vekk litt fortere??

Skrevet

Jeg lest et kjerringråd en gang om å bruke ørevoks... :overrasket:

Men selv ville jeg kanskje prøvd corsodyl gele fra apotektet

Skrevet

Å skylle ofte med Vademecum kan også hjelpe.

Skrevet

Hva er en munnskål?

Skrevet

Jeg har vært mye plaget av det også. Eneste som hjalp på lang sikt var å bytte til tannkrem som var uten såpe. (Bruker Zendium i dag)

Og når jeg får et sår så bruker jeg en krem som jeg fikk av legen som heter Kenacort T0.1 Smører den på med en gang det kjennes ømt ut slik at jeg ikke får sårene.

Lege eller tannlege kan gi deg resept på kremen. Lurt å ha liggende til neste gang du får et sår.

Men ellers hadde jeg ikke noe kjerringråd nå... sorry

Skrevet

Kjerringråd: smør på litt tannkrem.

Skrevet

spis yougurt, drikk kulturmelk o.l sure meieriprodukter.

Hjelper hver gang hos meg.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for råd. Var ikke sikker på hvordan man skrev det, men regna med at det var forståelig :) Bare lurte på det med å spise youghurt osv, jeg synes det svir så fryktelig med sure ting, så jeg har faktisk slutta med det mens jeg har den. Men i natt skal jeg prøve med tannkrem, for det her går ikke lenger!

Skrevet
Takk for råd. Var ikke sikker på hvordan man skrev det, men regna med at det var forståelig :) Bare lurte på det med å spise youghurt osv, jeg synes det svir så fryktelig med sure ting, så jeg har faktisk slutta med det mens jeg har den. Men i natt skal jeg prøve med tannkrem, for det her går ikke lenger!

Hold ut svien og kjør på med syrnete meieriprodukter. Det er .........åååå hva var det det heter........melke......ku.......

Ja ja

Det er noe greier i som er med på å kurere skadet vev o.l + magesyrenøytraliserende som også hjelper for munskold.

Skrevet

Det kan også hjelpe å dyppe en vattpinne i solhatt eller Vademecum og "duppe" på - svir som pokker med en gang, men lindrer i lengden! ;)

• Liker 1
  • 7 måneder senere...
Skrevet

Hei!

Jeg er svært plaget med munnskold, og har vært det så lenge jeg kan huske! Har hatt store og vanligvis flere på en gang. Vanligvis har jeg disse hver mnd, veldig vondt og plagsomt! Fikk reklame i posten om et urtetilskudd som heter Longo Vital, dette skulle bedre immunforsvaret i munnen og gjøre at en ikke får munnskold. Dette funket veldig bra de første to mnd, men jeg har nå beg å få de igjen. Står at en skal ta tre tbl daglig, jeg tok på tre forskjellige tidspunkt til å beg med men ble etterhvert sløv og tok alle tre på morgenen. Fikk da igjen munnskold. Tror derfor det kan være lurt å ta en tbl tre ganger om dagen. Jeg har også hørt at sterk mat kan fremkalle slike munnskold. jeg spiser selv veldig mye krydret mat, og har blitt verre når jeg har vært utenlands hvor maten er ekstra krydret. Er så glad i sterk mat, så har ikke prøvd med uten.. Men mulig det også kan hjelpe!

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har også gått over til Zendium tannkrem. Det virker forebyggende, og jeg har omtrent ikke hatt munnskold siden jeg byttet for rundt tre-fire år siden. Og når jeg en sjelden gang får det syns jeg det er mye mindre smertefullt og går fortere over enn før.

Noe som kan lindre er å kjøpe myrrha-tinktur på apoteket, og enten pensle det direkte på såret (det svir), eller ta noen dråper i vann og gurgle med det.

Skrevet
Å skylle ofte med Vademecum kan også hjelpe.

Du må for all del ikke skylle med Vademecum. Den inneholder veldig mye såpe og det er det som skaper munnskold. Bytt tannkrem til Zendium. Det er den eneste tannkremen som ikke inneholder såpe, og det er ofte såperester fra tannkremen som blir liggende og skaper munnskold.

Annonse
Skrevet
Kjerringråd: smør på litt tannkrem.

Ikke smør på hvilken som helst tannkrem iallfall! Som flere har påpekt her er det noen ganger såpen i den vanlige tannkremen som gjør at man får munnskold. Skift til Zendium!

Å skylle med Corsodyl er også ganske effektivt, den desinfiserer. Aloclair gel får du kjøpt på apoteket. Den legger seg som en lindrende hinne på munnskolden! :)

Skrevet

Du må virkelig ikke finne på å smøre på vanlig tannkrem, det er sannsynligvis den som gjør at du får munnskold. Bytt til enten Zendium eller tannkemer du får kjøpt på helsekostbutikker, som ikke inneholder såpe. Har en far som er tannlege som sier at slike sår forårsakes av tannkrem, og at det egentlig er helt unødvendig å bruke, så lenge man bruker fluorskylling eller fluortabletter i stedet.

• 1 år senere...
Gjest julia h
Skrevet

Zendium virker ihvertfall forebyggende.. men er det noen som vet om dette er smittsomt? Tror kjæresten min ble litt redd for å få herpes.. :(

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg drev og prøvde å finne ut hva munnskold egentlig er og om det er smittsomt osv for et par år siden, og det jeg fant ut da var at man ikke egentlig vet helt hva det er. Det er antagelig ikke smittsomt i hvert fall. Hvis du skal søke på nettet så kalles det også 'after', som er det jeg tror tannlege/leger kaller det.

Skrevet

Munnskold er ikke det samme som herpes... Herpes er sår (blemmer som sprekker) som kommer rundt munnen/kjønnsorganet ikke inni munnen som munnskold gjør. Munnskold skal visst være et latent virus i munnen, og ca20% har hatt det.

Jeg og samboeren sliter begge to med dette, mulig det smitter eller så er jo 20% ganske mange? Eneste som gjør at vi ikke får det like ofte er å bruke zendium, når du først har fått det er det bare å holde ut desverre. Youghurt går helt fint, men unngå banan, det svir MASSE! For meg skal det ikke mer til enn å bruke en annen type tannkrem også får jeg munnskold, derfor har jeg alltid en liten tube med meg:)

Har forresten hørt at 80% av befolkningen har herpes type 1, fordi dette overføres ved fødsel fra mor. Mange som aldri får utbrudd, så derfor vet man ikke om man har det. Noen som vet at dette er helt sikkert? Prøvde å finne noe ut på nettet...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...