Gå til innhold

Dere som var "voksne" på 90-tallet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en form for glorifisering av hvordan det var å leve på 90-tallet.

Var livet mer stress fritt? Tenker da gjerne på familier med barn, nå om dagen er det SÅ sinnsykt mye å ta hensyn til, ikke tråkke folk på tærne, facebook-grupper ifbm skole, alle mulige aktiviteter, SoMe hvor alle viser hvor flott de har det.

Og ikke minst, det konstate jaget etter penger har blitt så sykt stort. ALLE steder vi snur oss blir vi pepret med skjult reklame. 

Det må da ha vært enklere å leve på den tiden?

Anonymkode: 91783...825

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gregory
Skrevet

Det er ganske vanlig at man glorifiserer fortiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Visst var det det, ingen tvil. Og enda enklere på 80-tallet

Anonymkode: 3dce0...f05

• Liker 5
Skrevet

Jeg husker 90-tallet som billig! Aner ikke hvordan vi hadde råd til å dra på fest og på byen hele tida. Men det gjorde vi. Men det var utrolig kjedelig og konformt sånn ellers. Man var vanlig, soss, sportsidiot eller friker. Alle var ironiske. Man måtte for guds skyld ikke snakke om noe sårt. Men hadde god tid fordi man ikke var på sosiale medier hele tida. Man satt og snakka sammen mer. Foretrekker uten tvil nåtid, selvom jeg hadde mye mer energi den gang.

Anonymkode: fd5a3...457

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en form for glorifisering av hvordan det var å leve på 90-tallet.

Var livet mer stress fritt? Tenker da gjerne på familier med barn, nå om dagen er det SÅ sinnsykt mye å ta hensyn til, ikke tråkke folk på tærne, facebook-grupper ifbm skole, alle mulige aktiviteter, SoMe hvor alle viser hvor flott de har det.

Og ikke minst, det konstate jaget etter penger har blitt så sykt stort. ALLE steder vi snur oss blir vi pepret med skjult reklame. 

Anonymkode: 91783...825

Jeg var ikke voksen på 90-tallet, men hadde tenårene mine i det tiåret.

Ja, endel ting var enklere på den tiden. Internett var ikke like utbredt som nå og de første bærbare mobiltelefonene (som ikke var på størrelse med en koffert) kom på markedet. Jeg fikk min første mobil rundt 1997-1998, da jeg var 17-18 år gammel.

Man var ikke like "låst" til skjermen som man er nå om dagen.

Og ja, nå er det mye å ta hensyn til mtp krenkegenerasjonen. Nå kan man jo nesten ikke slippe en fjert uten at noen blir krenka av det.

Anonymkode: c7171...0ef

• Liker 7
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg husker 90-tallet som billig! Aner ikke hvordan vi hadde råd til å dra på fest og på byen hele tida. Men det gjorde vi. Men det var utrolig kjedelig og konformt sånn ellers. Man var vanlig, soss, sportsidiot eller friker. Alle var ironiske. Man måtte for guds skyld ikke snakke om noe sårt. Men hadde god tid fordi man ikke var på sosiale medier hele tida. Man satt og snakka sammen mer. Foretrekker uten tvil nåtid, selvom jeg hadde mye mer energi den gang.

Anonymkode: fd5a3...457

Enig I mye av dette. Mat, uteliv og medieunderholdning var drit kjedelig. I tillegg var det en stor andel gjeldsslaver etter boligkrakket tidlig i tiåret. Utenrikspolitisk var det et gyllent tiår uten trusler. Jeg savner også den sarkastiske samtaleformen. Begynner å bli lei av folk som ikke kan le av noe. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og ja, nå er det mye å ta hensyn til mtp krenkegenerasjonen. Nå kan man jo nesten ikke slippe en fjert uten at noen blir krenka av det.

Og tilsvarende var det på 90-tallet om man som mann snakket om følelser eller skilte seg bittelitt ut på noen som helst måte. Da ble man kalt bøg og det som verre var. 

Anonymkode: 09c1d...56d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg var ikke voksen på 90-tallet, men hadde tenårene mine i det tiåret.

Ja, endel ting var enklere på den tiden. Internett var ikke like utbredt som nå og de første bærbare mobiltelefonene (som ikke var på størrelse med en koffert) kom på markedet. Jeg fikk min første mobil rundt 1997-1998, da jeg var 17-18 år gammel.

Man var ikke like "låst" til skjermen som man er nå om dagen.

Samme her, var og tenåring på 90-tallet.

Humoren var MYE bedre da! 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Fikk barn i 1996, det samme gjorde mange av vennene mine. Vi tok med baby'ene på besøk om kveldene. De sov i vogn eller seng på et soverom. Var selvfølgelig veldig glade i ungene våre. Tok dem med, i stedet for å bare sitte hjemme. De var veldig godt oppdratt etterhvert som de vokste til, så aldri noe problem. Var ikke vanlig at barn fikk herje i butikker, på kafeer osv, sånn som det er nå. 

Å være voksen på 90-tallet syns jeg faktisk var litt nedtur etter det sprudlende 80-tallet. Var kjedelige dameklær på 90-tallet. Så vi hadde noen år da vi så eldre ut enn vi var 🙃

Anonymkode: d3295...ac3

• Liker 7
Skrevet

Jeg har levd en stund,  og mitt "favoritt tiår", var åttitallet! Da var det bra musikk,  enkle liv uten sosiale medier,  man var heldig om man hadde fasttelefon,  og alle så på det samme på tv. 

Det var stort da Sky channel kom,  og vi kunne se musikkvideoer. 

Familiene satt sammen og så på lørdagsunderholdning. Vi begynte med hjemmelaget pizza med tykk bunn. 

Alt i alt et morsomt tiår. 

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Jeg var 17 år i 1990 og begynte i min første jobb og tok lappen. For meg var 90-tallet kjempefint, tjente penger, festet og kjøpte hus.  Første Pc i 95 og første mobil i 99. Det var simple saker, men veldig gøy - og dyrt. Vi var i starten av den eksplosive teknologiske utviklingen, mens babyer nå nærmest fødes online med mobiltlf og nettbrett i begge hender.

Endret av Adobyen
Skrevet

Den internasjonalt viktigste norske musikken ble lagd i årene fra 1992 til 1995, sånn i hovedsak, pluss resten av 90-tallet i litt mindre grad.

Skrevet
Entern skrev (32 minutter siden):

Den internasjonalt viktigste norske musikken ble lagd i årene fra 1992 til 1995, sånn i hovedsak, pluss resten av 90-tallet i litt mindre grad.

Regner du ikke med A-ha til den "internasjonalt viktigste norske" musikken?

• Liker 1
Skrevet
tirben skrev (2 minutter siden):

Regner du ikke med A-ha til den "internasjonalt viktigste norske" musikken?

Nei, egentlig ikke. Selv om A-ha er det norske bandet som har solgt mest, antar jeg, og selvfølgelig det mest kjente.

Men betydningen av den norske black metal scenen i denne perioden, i metal musikken, kan ikke overvurderes.

• Liker 1
Skrevet

var ikke veldig mye mer spennende på 90 tallet. bedre musikk, men var en del ting som var nytt som ikke er det nå lenger. ala ulovlige raveparties. billig alkohol på byen. man kunne ha drøy humor uten at folk ble butthurt hele tiden. og hele verden brydde seg ikke om sutringen til fjortisene/unge voksne slik som de gjør nå.voksne overså slik sutring. nå blir de fornærmet over den miste lille ting. de takler ikke motgang. og er esktremt opptatt av utseende.  vi hadde også mye mindre av politisk korrekte idioter som skulle belære oss over alt. 

samtidig så måtte vi bare ta det media sa for god fisk. akkurat den biten er jeg glad vi ikke må nå. at jeg kan oppdrive andre kilder enn dagbladet og vg. nrk og tv2

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
Entern skrev (47 minutter siden):

Ja, Motorpsychos Timothy's Monster kom jo i 1994! ;)

• Liker 1
Skrevet
The Kavorka skrev (1 minutt siden):

Ja, Motorpsychos Timothy's Monster kom jo i 1994! ;)

Ja det gjorde den jo :D 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var tenåring på 90-tallet og stil og musikk var vel ikke et høydepunkt historisk sett. Det var mye neonfarger og musikken ble påvirket av mye autotune og hit-maskiner som jente-og guttegrupper. Det var begynnelsen på internett og mobiltelefoner, men foreldre hadde ikke muligheten til å spore hvor vi var med en app, Og det var fortsatt sånn at det var straff å ikke få lov til å gå ut, og vi hadde klokke, middagstid og innetid, men var ellers ganske frie.

• Liker 1
Skrevet

Enig med ei over her at det var enklere å være mor på nittitallet. Fikk også mitt første barn da. Man fikk litt omsorg på føden, og det var ett års permisjon. Det var før barneoppdragelse var blitt en vitenskap, det hjalp også at SoMe ikke fantes (selv om det er litt kjekt det også)

Virker som om barnehagene var litt bedre da, de var dyrere men mer avslappet liksom. Ikke så stort fokus på hvor lange dager barnet hadde, du kunne levere en trøtt unge uten å nærmest frykte bekymringsmelding (dog ikke i pyjamas 😂) og vi fikk koselige månedsbrev der hele gruppa og dynamikken i den ble beskrevet med vekt på det positive. Datteren min sier tiden i den barnehagen var den beste i livet sitt 💗
Det var også mer vanlig med deltidsplasser, og veldig vanlig med deltidsarbeidende mødre. 

Også enig med samme bruker ang tragisk mote. Jeg gikk på julebord i siste mote midt på nittitallet (langt, smalt plommefarget skjørt, brokadevest og lys bluse) og noen andre gjester lurte på om jeg jobbet der 😂

• Liker 2
Skrevet
Ænema skrev (43 minutter siden):

var ikke veldig mye mer spennende på 90 tallet. bedre musikk, men var en del ting som var nytt som ikke er det nå lenger. ala ulovlige raveparties. billig alkohol på byen. man kunne ha drøy humor uten at folk ble butthurt hele tiden. og hele verden brydde seg ikke om sutringen til fjortisene/unge voksne slik som de gjør nå.voksne overså slik sutring. nå blir de fornærmet over den miste lille ting. de takler ikke motgang. og er esktremt opptatt av utseende.  vi hadde også mye mindre av politisk korrekte idioter som skulle belære oss over alt. 

samtidig så måtte vi bare ta det media sa for god fisk. akkurat den biten er jeg glad vi ikke må nå. at jeg kan oppdrive andre kilder enn dagbladet og vg. nrk og tv2

Jeg  husker mange diskusjoner som pågikk i timesvis, men endte med at en av de voksne tok frem leksikon og fant fasit 😁

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...