AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #1 Skrevet 13. oktober 2023 Begge er i toppetasje(tenker det er bra for meg som sover lett!). Begge har heis-jeg er 50 år så gambler ikke på knærne😅 1.leilighet: 45 m2+ stor takoverbygget balkong. Mulig å leie garasje. Helt nytt, slipper andre sin inngrodde dritt. Vil tro isolering er bedre enn den andre. Minus: byggestøv. Sliter med allergi, og byggestøv og tørt inneklima er ingen høydare. Har prøvd luftfukter etc. Pris 3,2. Nr 2: 58m2, garasje, fra 2012. Pris 3,2. Det blir ingen voldsomme prisforskjeller; det er dyrere avgifter på den eldste, men garasjeleie på den nye. Så ut fra økonomi spiller det liten rolle-dvs-må sjekke evt oppgraderinger på den eldste om jeg går på visning. Sliter hele tiden med valget om en enkel men trang bolig på 40-45m2, eller en litt mer glissen på rundt 60m2 som gjerne krever litt mer. Anonymkode: e396c...2fe
Tran09 Skrevet 13. oktober 2023 #2 Skrevet 13. oktober 2023 Du er bare 50 år, og med allergi/astma er byggestøv i mange år ett slit på helsa. Men har nr 2 uteområde med sol? Jeg ville under tvil valgt nr 2. Da kan du også gjøre det til ditt eget. Nytt er uansett ikke alltid bedre med tanke på isolasjon og lyd. Men nabolaget hadde uten tvil vært den avgjørende faktoren for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #3 Skrevet 13. oktober 2023 Planløsning har alt å si for hvor stor eller liten en leilighet føles. Så 13 kwm forskjell trenger ikke merkes hvis den nye er lysere og mer åpen f.eks. Men nytt og god balkong betyr mye for meg, så jeg hadde lett ofret litt meter. Anonymkode: 89e39...aca 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #4 Skrevet 13. oktober 2023 Tran09 skrev (1 minutt siden): Du er bare 50 år, og med allergi/astma er byggestøv i mange år ett slit på helsa. Men har nr 2 uteområde med sol? Jeg ville under tvil valgt nr 2. Da kan du også gjøre det til ditt eget. Nytt er uansett ikke alltid bedre med tanke på isolasjon og lyd. Men nabolaget hadde uten tvil vært den avgjørende faktoren for meg. Takk for innspill☺️Jeg sliter med nåværende bolig; har så mye problem med øyner og bihuler. Fikk meg en litt sjokk opplevelse da jeg var borte en mnd og øynene ble så bra at jeg slapp å stå opp om natten og dryppe de flere ganger🫣 Anonymkode: e396c...2fe
Hmmmmmm Skrevet 13. oktober 2023 #5 Skrevet 13. oktober 2023 den nye hadde jeg gått for. antagelig god planløsning? 2
Gjest Gregory Skrevet 13. oktober 2023 #6 Skrevet 13. oktober 2023 Ja planløsningen avgjør alt Jeg har vært i et hus på 70 kvadratmeter, som føltes mindre enn enn leilighet på 47 kvadratmeter fordi planløsningen var elendig i den på 70, og veldig bra i den på 47.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #7 Skrevet 13. oktober 2023 Jeg hadde tatt den som har bod. Anonymkode: ab948...73f 2 3
Tran09 Skrevet 13. oktober 2023 #8 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde tatt den som har bod. Anonymkode: ab948...73f Ooh, ja! Innebod er verdt masse!
Hmmmmmm Skrevet 13. oktober 2023 #9 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for innspill☺️Jeg sliter med nåværende bolig; har så mye problem med øyner og bihuler. Fikk meg en litt sjokk opplevelse da jeg var borte en mnd og øynene ble så bra at jeg slapp å stå opp om natten og dryppe de flere ganger🫣 Anonymkode: e396c...2fe Men i den nye boligen så har du vel ventilasjonsanlegg som du kan ha pollenallergi filter i feks. God renhold er jo ellers viktig. Jeg har en luftrenser i tillegg til filter i anlegget 1
Hedda-78 Skrevet 13. oktober 2023 #10 Skrevet 13. oktober 2023 Det er bare du selv som vet hvor plagsom allergien er. Å leve med allergiplager 24/7 i sitt eget hjem reduserer jo livskvaliteten. Jeg hadde ikke orket å bo et sted som gav meg helseplager. Noen ekstra kvadratmeter er ubetydelig hvis du mister nattesøvnen pga allergi.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #11 Skrevet 13. oktober 2023 Hmmmmmm skrev (1 minutt siden): Men i den nye boligen så har du vel ventilasjonsanlegg som du kan ha pollenallergi filter i feks. God renhold er jo ellers viktig. Jeg har en luftrenser i tillegg til filter i anlegget Det er balansert ventilasjon ja. Jeg har ikke luftrenser, det er supertrangt og jeg har hjemmekontor og egentlig ikke plass til mer i dag🥴 Anonymkode: e396c...2fe
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #12 Skrevet 13. oktober 2023 Hedda-78 skrev (1 minutt siden): Det er bare du selv som vet hvor plagsom allergien er. Å leve med allergiplager 24/7 i sitt eget hjem reduserer jo livskvaliteten. Jeg hadde ikke orket å bo et sted som gav meg helseplager. Noen ekstra kvadratmeter er ubetydelig hvis du mister nattesøvnen pga allergi. Ja dette er viktigere enn en bod☺️For meg. Anonymkode: e396c...2fe
Raven.Writingdesk Skrevet 13. oktober 2023 #13 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Begge er i toppetasje(tenker det er bra for meg som sover lett!). Begge har heis-jeg er 50 år så gambler ikke på knærne😅 1.leilighet: 45 m2+ stor takoverbygget balkong. Mulig å leie garasje. Helt nytt, slipper andre sin inngrodde dritt. Vil tro isolering er bedre enn den andre. Minus: byggestøv. Sliter med allergi, og byggestøv og tørt inneklima er ingen høydare. Har prøvd luftfukter etc. Pris 3,2. Nr 2: 58m2, garasje, fra 2012. Pris 3,2. Det blir ingen voldsomme prisforskjeller; det er dyrere avgifter på den eldste, men garasjeleie på den nye. Så ut fra økonomi spiller det liten rolle-dvs-må sjekke evt oppgraderinger på den eldste om jeg går på visning. Sliter hele tiden med valget om en enkel men trang bolig på 40-45m2, eller en litt mer glissen på rundt 60m2 som gjerne krever litt mer. Anonymkode: e396c...2fe Den innebygde balkongen er kanskje ikke regnet med i kvadratmeter og den kan du potensielt bruke nesten hele året. Hvor stor er den? Hva med utsikt? Billigenhet? Er det likt mellom disse to? Jeg skjønner egentlig ikke problemet med byggestøv, det vil vel ikke være der for evig men er noe du kan vaske bort og ta forhåndsregler mot den perioden dette er et problem? Eller..?
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #14 Skrevet 13. oktober 2023 Hvis du har hjemmekontor og den nye er supertrang, så hadde jeg nok gått for den gamle gitt at den også har balkong. Hvis den ikke har det, så hadde jeg gått for den nye. Nå som sommerene blir varmere, så er balkong verdt så mye. Anonymkode: 7ac44...7bc 1
Hmmmmmm Skrevet 13. oktober 2023 #15 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er balansert ventilasjon ja. Jeg har ikke luftrenser, det er supertrangt og jeg har hjemmekontor og egentlig ikke plass til mer i dag🥴 Anonymkode: e396c...2fe en luftrenser i den nye boligen kan være det som redder deg. Den kommer i mange str og fasonger, min er fra Ikea
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #16 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Begge er i toppetasje(tenker det er bra for meg som sover lett!). Begge har heis-jeg er 50 år så gambler ikke på knærne😅 1.leilighet: 45 m2+ stor takoverbygget balkong. Mulig å leie garasje. Helt nytt, slipper andre sin inngrodde dritt. Vil tro isolering er bedre enn den andre. Minus: byggestøv. Sliter med allergi, og byggestøv og tørt inneklima er ingen høydare. Har prøvd luftfukter etc. Pris 3,2. Nr 2: 58m2, garasje, fra 2012. Pris 3,2. Det blir ingen voldsomme prisforskjeller; det er dyrere avgifter på den eldste, men garasjeleie på den nye. Så ut fra økonomi spiller det liten rolle-dvs-må sjekke evt oppgraderinger på den eldste om jeg går på visning. Sliter hele tiden med valget om en enkel men trang bolig på 40-45m2, eller en litt mer glissen på rundt 60m2 som gjerne krever litt mer. Anonymkode: e396c...2fe Jeg har en venninne som nettopp har kjøpt ny leilighet på 45 kvm. Den er uten bod, og det mistrives hun veldig med. Det er bod i kjelleren, men veldig upraktisk å oppbevare ting der som hun behøver ofte. Så soverommet hennes har blitt oppbevaringsplass for alt det hun ville hatt i en bod. Jeg ville gått for den med bod, uten tvil! God planløsning hjelper lite når det faktisk mangler plass! Anonymkode: e1fc1...cad 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #17 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har en venninne som nettopp har kjøpt ny leilighet på 45 kvm. Den er uten bod, og det mistrives hun veldig med. Det er bod i kjelleren, men veldig upraktisk å oppbevare ting der som hun behøver ofte. Så soverommet hennes har blitt oppbevaringsplass for alt det hun ville hatt i en bod. Jeg ville gått for den med bod, uten tvil! God planløsning hjelper lite når det faktisk mangler plass! Anonymkode: e1fc1...cad Begge har gode planløsninger; den største har to soverom, så dermed lettere å bruke et soverom både til oppbevaring, kontor/gjesterom. Men kun 6m2 balkong, delvis overbygg. Den minste leiligheten har 10m2 overbygd balkong, innvendig bod og mulighet for oppbevaring i en stor entre. Utsikten er nok best i 3R; den nye ser ut til å ha utsikt til naboene. Men dette er i en annen by; jeg er ikke kjent i de byggefeltene/områdene. Anonymkode: e396c...2fe
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #18 Skrevet 13. oktober 2023 59 minutter siden, AnonymBruker said: Begge er i toppetasje(tenker det er bra for meg som sover lett!). Begge har heis-jeg er 50 år så gambler ikke på knærne😅 1.leilighet: 45 m2+ stor takoverbygget balkong. Mulig å leie garasje. Helt nytt, slipper andre sin inngrodde dritt. Vil tro isolering er bedre enn den andre. Minus: byggestøv. Sliter med allergi, og byggestøv og tørt inneklima er ingen høydare. Har prøvd luftfukter etc. Pris 3,2. Nr 2: 58m2, garasje, fra 2012. Pris 3,2. Det blir ingen voldsomme prisforskjeller; det er dyrere avgifter på den eldste, men garasjeleie på den nye. Så ut fra økonomi spiller det liten rolle-dvs-må sjekke evt oppgraderinger på den eldste om jeg går på visning. Sliter hele tiden med valget om en enkel men trang bolig på 40-45m2, eller en litt mer glissen på rundt 60m2 som gjerne krever litt mer. Anonymkode: e396c...2fe Vanskelig å si uten å ha lest takstrapport. Men, mtp tørr luft, det er lufrenser og ikke fukter du skal ha. Den må også stå på full guffe i minst 1 uke til å begynne med. Isoleringen i leilighet nr 1 vil ikke være bedre enn i leilighet nr 2. Fordelen med å bo i den eldre er at noen har bodd der før, og kanskje evnt mangler har blitt plukket opp og utbedret. Nytt er ikke alltid bra, utbyggere kan slå seg konkurs og det er ikke alltid plankekjøring med reklamasjoner her heller. Begge typer leilighet vil gi forøvrig gi tørr luft pga tett bygget og balansert ventilasjon, men du slipper byggestøvet på leilighet to i en overgansperiode. Men her vil luftrenser hjelpe mye. Har begge like solforhold, begge overbygget balkong, hvordan er beliggenheten, slike ting abgjør også. Anonymkode: 352b1...1dd 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #19 Skrevet 13. oktober 2023 49 minutter siden, AnonymBruker said: Det er balansert ventilasjon ja. Jeg har ikke luftrenser, det er supertrangt og jeg har hjemmekontor og egentlig ikke plass til mer i dag🥴 Anonymkode: e396c...2fe Man får tak i relativt små luftrensere som er lett å implementere i interiøret. Anonymkode: 352b1...1dd
Hmmmmmm Skrevet 13. oktober 2023 #20 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har en venninne som nettopp har kjøpt ny leilighet på 45 kvm. Den er uten bod, og det mistrives hun veldig med. Det er bod i kjelleren, men veldig upraktisk å oppbevare ting der som hun behøver ofte. Så soverommet hennes har blitt oppbevaringsplass for alt det hun ville hatt i en bod. Jeg ville gått for den med bod, uten tvil! God planløsning hjelper lite når det faktisk mangler plass! Anonymkode: e1fc1...cad Jeg har valgt å ha vaskemaskin og tørketrommel i min bitte lille bod. Så det gjør at jeg kun har en fungerende utebod. Ikke noe problem det om man er minimalist. Har en liten leilighet selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå