AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #1 Skrevet 13. oktober 2023 Jeg ble gravid med et uhell og bf og jeg var ikke i et forhold. Han var først støttende, før han plutselig snudde og gostet meg da jeg var sånn 15 uker på vei. Blokkerte meg og greier. Jeg har nå gått igjennom graviditeten alene har termin nå straks og er innstilt på å være alenemor. Jeg har ordnet alt selv, kjøpt alt til babyen, montert sengen alene, han har ikke hjulpet til med noe, og ikke spurt meg om noe. Jeg har også funnet verdens fineste navn☺️ Jeg har delt navnet med familie og venner og tydeligvis så har bf fått høre om det, for nå ringte han meg og var forbanna på meg for navnet. Kjeftet og sa det er hans barn også og jeg kan ikke bare bestemme hva navnet skal være uten han. hva skal jeg gjøre? Anonymkode: bf024...0db 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 13. oktober 2023 Hold deg til det navnet du har bestemt. Anonymkode: 2ca3d...821 42 21
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #3 Skrevet 13. oktober 2023 Bestemme. Han kan få bestemme noe hvis han starter å ta ansvar. Pass på at barnet får ditt etternavn også, det får det automatisk hvis dere ikke melder fra om noe annet. Anonymkode: 3b2b7...4f0 21 1
tirben Skrevet 13. oktober 2023 #4 Skrevet 13. oktober 2023 (endret) Du skal ikke gjøre noe. Hold deg til det som er bestemt, og ignorer fars krav. Hvis han senere ønsker kontakt med barnet, så får du vurdere om det er bra for barnet da. Endret 14. oktober 2023 av tirben 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #5 Skrevet 13. oktober 2023 Men kan han nekte meg å bruke navnet? Må jeg ha hans godkjennelse? ts Anonymkode: bf024...0db
Lorieen Skrevet 13. oktober 2023 #6 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men kan han nekte meg å bruke navnet? Må jeg ha hans godkjennelse? ts Anonymkode: bf024...0db Nei. 6 7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #7 Skrevet 13. oktober 2023 For en fjott!! Bestem du!! Anonymkode: c6cb8...fe2 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #8 Skrevet 13. oktober 2023 Du forteller ham at han ikke kan velge hvilke deler av farsrollen han skal ha, enten er han 100% pappa eller så er hans bidrag kun biologisk. Behold navnet, få på ditt etternavn og stå på ditt. Det eneste som er verre enn å ikke ha en far er å ha en ræva far. Dette klarer du ❤️ Anonymkode: 6ede7...e3b 21 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #9 Skrevet 13. oktober 2023 Begge foreldre med foreldreansvar må samtykke til valg av navn på barnet. Og når far oppgis får han foreldreansvar https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/foreldreansvar/ Anonymkode: cdd33...68a 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #10 Skrevet 13. oktober 2023 Oppgi farskapet, men ikke delt foreldreansvar. Da er du ikke avhengig av at han skal bekrefte navnevalg, og senere så trenger du ikke hans signatur ifm pass og opprettelse av bankkort. Han har jo knapt vært mer tilstede enn en sæddonor, hvorfor skal han få bestemme? Anonymkode: 12200...b1e 6 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #11 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oppgi farskapet, men ikke delt foreldreansvar. Da er du ikke avhengig av at han skal bekrefte navnevalg, og senere så trenger du ikke hans signatur ifm pass og opprettelse av bankkort. Han har jo knapt vært mer tilstede enn en sæddonor, hvorfor skal han få bestemme? Anonymkode: 12200...b1e Han får automatisk foreldreansvar Anonymkode: cdd33...68a 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #12 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Begge foreldre med foreldreansvar må samtykke til valg av navn på barnet. Og når far oppgis får han foreldreansvar https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/foreldreansvar/ Anonymkode: cdd33...68a Mor kan sende inn skjema til Folkeregisteret om at hun ønsker Foreldreansvar alene - etter at barnet er født. Anonymkode: 3ebe0...94d 5
Gjest Chroma Skrevet 13. oktober 2023 #13 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Mor kan sende inn skjema til Folkeregisteret om at hun ønsker Foreldreansvar alene - etter at barnet er født. Anonymkode: 3ebe0...94d Det er ganske strenge regler på det nå.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #14 Skrevet 13. oktober 2023 Ikke la en fyr som viser så lite respekt for deg og ansvar for deg og barnet under graviditeten ha noe å si. Bruk det navnet du har bestemt. Anonymkode: 332a0...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #15 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Men kan han nekte meg å bruke navnet? Må jeg ha hans godkjennelse? ts Anonymkode: bf024...0db Nei, ikke få han til og underskriver noen papirer som angår delt foreldreansvar. Det kan han få den dagen han stiller opp og viser det over tid. Da står du helt alene om og ta alle avgjørelser ang barnet. Jeg gjorde det på en x her, når han gjorde alt for og ødlegge når jeg var gravid. Heldigvis skjerpet han seg, og tok ansvar etterhvert og 2 år seinere fikk han da også delt foreldreansvar. Delt foreldreansvar har ingenting med samværsrett og gjør. Men da kan du ta avgjørelse som navn uten hans gokjennelse og andre viktige ting. Forsetter han og trakaserte deg koble på familievernskontoret så kan dere ta samtaler der. Så pass på hvem familie og venner du deler ting med Anonymkode: 2b5bc...c7f
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #16 Skrevet 13. oktober 2023 Hvis det betyr at barnets far ønsker å komme mer på bane er det egentlig et litt godt tegn. Barn ønsker jo å ha foreldrene sine i livet sitt. De gjør det i så så stor grad at mange fortsetter å strebe etter foreldrenes gunst og oppmerksomhet selv etter at de har utsatt barna for feks vold og omsorgssvikt. Mtp navnevalg er det en del regler som regulerer dette. Anonymkode: 531df...314
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #17 Skrevet 13. oktober 2023 Chroma skrev (13 minutter siden): Det er ganske strenge regler på det nå. Nope- det er bare å sende inn skjema for Mor. Anonymkode: 3ebe0...94d 1
Lorieen Skrevet 13. oktober 2023 #18 Skrevet 13. oktober 2023 En sånn internasjonal HK hadde jeg ikke latt stå på fødselsattesten engang. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #19 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Begge foreldre med foreldreansvar må samtykke til valg av navn på barnet. Og når far oppgis får han foreldreansvar https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/fodsel-og-navnevalg/foreldreansvar/ Anonymkode: cdd33...68a Ja, og foreldreansvar får han vel automatisk har jeg skjønt? Med en gang jeg skriver han opp som far? ts Anonymkode: bf024...0db 1
Gjest Chroma Skrevet 13. oktober 2023 #20 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, og foreldreansvar får han vel automatisk har jeg skjønt? Med en gang jeg skriver han opp som far? ts Anonymkode: bf024...0db Ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå