Gå til innhold

Flere utleieenheter i samme hus - hvem har ansvar for utvendig vedlikehold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en horisontaldelt tomannsbolig. Begge leilighetene er utleie, samme huseier. Vi bor i første etasje. Takrennene er kraftig tette, det renner vann over kanten på de hver gang det regner kraftig. Jeg spurte han i andre etasje når jeg traff på han om han hadde tenkt til å gjøre noe med det snart. «Ikke min jobb», sa han. Spurte huseier, han sa det er leieboers ansvar å vedlike huset. Så han mente det var like mye vårt ansvar som han i andre etasje, og hvis vi var misfornøyd måtte vi gjøre noe med det. 
Vi flyttet inn i våres. Takrennene er ikke blitt renset på «noen år». 
I vår kontrakt står det kun om vedlikehold av hage og gårdsplass, utebod og lignende ting som naturlig hører til første etasje. Ingenting om takrenner eller annet utvendig vedlikehold på selve husmassen. 

Når jeg googler finner jeg hovedsaklig info om enten borettslag eller at man leier en enebolig, og ingen av de treffer vår situasjon. Så håper noen her kan hjelpe :) 

Anonymkode: cbf51...377

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er huseier sitt ansvar om ikke annet er oppgitt, og når han bor i boligen så bør det vel være i hans interesse at takrennnene ikke er fulle av dritt.

Anonymkode: 3a47f...87d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Husleieloven 5-3

Utover det så er det naturlig at man rense takrenner og sørger for å gjøre sitt for å holde leieobjektet i orden. Hvorfor renser dere dem ikke? 

Anonymkode: 67a6d...a02

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er huseier sitt ansvar om ikke annet er oppgitt, og når han bor i boligen så bør det vel være i hans interesse at takrennnene ikke er fulle av dritt.

Anonymkode: 3a47f...87d

Huseier bor ikke i boligen. Begge enhetene er utleid. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husleieloven 5-3

Utover det så er det naturlig at man rense takrenner og sørger for å gjøre sitt for å holde leieobjektet i orden. Hvorfor renser dere dem ikke? 

Anonymkode: 67a6d...a02

Fordi vi flyttet inn nylig. Og jeg ønsker ikke bære kostnaden av å hyre inn lift om det ikke er vårt ansvar. Deler av huset er så høyt at stige ikke er nok. 

Loven du sikter til sier 

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen.

Utheving min. Takrenner vil jeg da tro hører til fast eiendom? Uansett er alt som er nevnt i den seksjonen innendørs ting. 

• Liker 2
Skrevet

Det er huseier sitt ansvar. Utvendig vedlikehold av hus. 

Anonymkode: 00f39...8f2

• Liker 3
Skrevet

Sånn bare ut fra min egen logikk ville jeg tenkt det var utleiers ansvar å sørge for funksjonelle takrenner, men leietakers ansvar å rengjøre dem regelmessig. Da er det kjipt om man er to leietakere som skal dele ansvaret og den ene ikke er interessert. Ekstra kjipt dersom man, som her, må leie inn lift for å gjøre noe med det.

Anonymkode: 301df...094

• Liker 1
Skrevet

Når man må leie inn lift, tenker jeg det helt klart må være utleiers ansvar. Hvis ikke burde det vært informert om i kontrakten. Og jeg hadde snudd i døra, eventuelt krevd et heftig avslag i leia. Det er langt utenfor hva man kan kreve av en leieboer.

Anonymkode: 0c83b...908

• Liker 5
Skrevet

Jeg vil vel si at det å rense takrenner er leietakers ansvar, på lik linje med å klippe gresset og vaske vinduene. 

Anonymkode: 24661...bf5

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vil vel si at det å rense takrenner er leietakers ansvar, på lik linje med å klippe gresset og vaske vinduene. 

Kun om utleier stiller med nødvendig utstyr. 

Vaske vinduer hører med til alminnelig renhold og kan forøvrig ikke sammenlignes. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når man må leie inn lift, tenker jeg det helt klart må være utleiers ansvar. Hvis ikke burde det vært informert om i kontrakten. Og jeg hadde snudd i døra, eventuelt krevd et heftig avslag i leia. Det er langt utenfor hva man kan kreve av en leieboer.

Anonymkode: 0c83b...908

Du får ikke avslag på leia fordi at takrenna er tett😂

Skrevet

Utvendig vedlikehold er utleiers ansvar, med mindre annet er avtalt. 

Anonymkode: f5742...d50

• Liker 3
Skrevet
SnartMammaLykke skrev (4 minutter siden):

Du får ikke avslag på leia fordi at takrenna er tett😂

Les innlegget du svarer på da. Det er jo ikke den tette takrenna som gjør at man vil ha avslag i leia. 

Skrevet

Bare drit i det og flytt, TS. Virker som en useriøs utleier. 

Anonymkode: 0d3f3...f2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hva du vil si er irrelevant. 

Det er huseiers ANSVAR. 

Leietakere må gjerne gjøre det, men ansvaret for at det blir gjort er huseier sitt. 

Anonymkode: c224b...af9

• Liker 1
Skrevet

Bare drit i det og flytt, TS. Virker som en useriøs utleier. 

Anonymkode: 0d3f3...f2d

Det er dessverre omtrent umulig å finne et sted som er størrelsen vi ønsker, med hage, som tillater kjæledyr og ligger relativt nærme kollektivtransport her vi bor. Vi bodde to år i en «midlertidig» leilighet på 60 kvadrat før vi fant dette: for to voksne og to hunder går ikke det i lengden…(jeg vet 60 ikke høres så lite ut for mange, men en av oss veksler mellom rullator, rullestol og krykker, det gir litt andre plassbehov). Som leieboer er utvalget ikke alltid det beste og man er dessverre prisgitt utleiers lynne. Jeg holder fortsatt et øye på markedet for det er andre ting her som ikke er optimalt i vår situasjon, men vi er nok sittende fast her en god stund. 

Skrevet

Ellers: takk for svar alle sammen, jeg setter pris på det! Det er lettere å stå rakrygget i den samtalen med huseier når jeg har litt bedre kunnskap. 

Skrevet

Om en lett kunne renske takrenner ved å kun bruke stige (som da bør finnes på eiendommen) så ville det vært helt greit å ta også det vedlikeholdet som leietaker, men når det er så høyt at en må til med å leie lift eller firma for å få det gjort så bør det stå spesifisert i leiekontrakten om det ansvaret skal falle på andre enn huseier.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Utvendig vedlikehold er utleiers ansvar, med mindre annet er avtalt. 

Anonymkode: f5742...d50

Men man kan virkelig ikke sidestille det å rense takrenner med å beise huset og skifte tak (som selvfølgelig er huseiers ansvar). Vil man ikke klippe gress eller rense takrenner, så får man leie i blokk da… SÅ enkelt vedlikehold bør virkelig den som leier ta seg av. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men man kan virkelig ikke sidestille det å rense takrenner med å beise huset og skifte tak (som selvfølgelig er huseiers ansvar). Vil man ikke klippe gress eller rense takrenner, så får man leie i blokk da… SÅ enkelt vedlikehold bør virkelig den som leier ta seg av. 

TS her. Jeg nevnte lenger oppe at det må leies lift for å rense takrenner. Hadde det holdt med kun stige hadde jeg selvfølgelig gjort det selv.
Og har da aldri sagt noe om at vi ikke ønsker å klippe gress, det skjønner jeg ikke hvor du får fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...