Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For å spørre på en litt annen måte da. Er det noen her inne som har fått utbetalt for mye lønn, og blitt «tatt med buskene nede», altså blitt oppdaga og konfrontert? Tok det lang tid, før det ble oppdaga? Lurer på om kommunenen har noe sikkerhets system , som fanger opp feil på lønnsbudsjettet sine…?? ! Hvordan var reaksjonen.. ? Fikk det noen konsekvenser for deg?? Evt hvilke???

Da tenker eg ikke på småbeløp, men 5 sifra beløp..

Endret av vannm75
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke meg personlig, men ja, jeg vet det oppdages 

Anonymkode: 26b9d...223

• Liker 1
Skrevet

Du er pliktig å si ifra, og kan anmeldes om du ikke sier fra og burde forstått at det er feil. Dette er ikke et dilemma!

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, vannm75 said:

For å spørre på en litt annen måte da. Er det noen her inne som har fått utbetalt for mye lønn, og blitt «tatt med buskene nede», altså blitt oppdaga og konfrontert? Tok det lang tid, før det ble oppdaga? Lurer på om kommunenen har noe sikkerhets system , som fanger opp feil på lønnsbudsjettet sine…?? ! Hvordan var reaksjonen.. ? Da tenker eg ikke på småbeløp, men 5 sifra beløp..

5 sifret er ikke nødvendigvis så mye da, jeg hadde ikke reagert på 10000.

• Liker 1
Skrevet

Ja min eksmann fikk altfor mye utbetalt.  Han begynte å bruke pengene etter ett år. Da tenkte han det ville vært oppdaget gjennom regnskapet til kommunen. 

To år etter det igjen ble han kalt inn. Jan ble anmeldt og mistet jobben. 

Ingen advokat ville ta saken da de mente det var usannsynlig at han ikke la merke til feilen. 

Anonymkode: 490b3...0a6

• Liker 1
Skrevet

Fikk en gang utbetalt dobbel lønn. Overførte pengene til en annen konto og tok kontakt med lønningskontoret. Vi ordnet det slik at de bare trakk hele neste lønn og så beholdt jeg pengene. 
Grunnen til at jeg overførte pengene til en annen konto var for å la de stå til tilbakekravet kom. 

Anonymkode: e92d0...8ed

• Liker 1
Skrevet

Om noen har blitt tatt med buskene nede vet jeg ikke, men har hørt om de som har blitt tatt med buksene nede.

Har du fått for mye eller for lite utbetalt så gir en beskjed om det til lønningskontoret.

Anonymkode: a0098...b66

Skrevet

En kollega hadde fått for mye i et år. Hun hadde sagt fra x flere da. Etter 10 månder såg de det selv også, da ville de ha alt tilbake å trakk en god del av lønningen. 

Anonymkode: 03374...631

Gjest Refreng
Skrevet

I verste fall blir du anmeldt. Og da blir du sparket. Det vil kanskje ikke se så bra ut

Jeg tenker at dersom pengene er en så stor greie for deg, kanskje det er på tide å skifte jobb og finne noe som betaler bedre eller som er mer givende. Jeg tenker lysten til å stjele er ikke der om du føler mening med hverdagen og er fornøyd med jobben du har. Kanskje dette stjelelysten rett og slett er en del av deg som forteller deg at du er miserabel i livet ditt og burde forøske bytte beite. Kanskje det du trenger er noe nytt

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja min eksmann fikk altfor mye utbetalt.  Han begynte å bruke pengene etter ett år. Da tenkte han det ville vært oppdaget gjennom regnskapet til kommunen. 

To år etter det igjen ble han kalt inn. Jan ble anmeldt og mistet jobben. 

Ingen advokat ville ta saken da de mente det var usannsynlig at han ikke la merke til feilen. 

Anonymkode: 490b3...0a6

Opps.. det var voldsomt… det var konsekvenser det..:( men det va sikkert privat sektor… har vanskelig å se for meg at det kunne ha skjedd i offentlig sektor, å få sparken altså.. 

Skrevet
Refreng skrev (3 timer siden):

I verste fall blir du anmeldt. Og da blir du sparket. Det vil kanskje ikke se så bra ut

Jeg tenker at dersom pengene er en så stor greie for deg, kanskje det er på tide å skifte jobb og finne noe som betaler bedre eller som er mer givende. Jeg tenker lysten til å stjele er ikke der om du føler mening med hverdagen og er fornøyd med jobben du har. Kanskje dette stjelelysten rett og slett er en del av deg som forteller deg at du er miserabel i livet ditt og burde forøske bytte beite. Kanskje det du trenger er noe nytt

Tanken har slått meg, men er godt oppi årene, og vet ikke hva annet eg skal gjöre, med den utdanningen eg har..:( 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikk en gang utbetalt dobbel lønn. Overførte pengene til en annen konto og tok kontakt med lønningskontoret. Vi ordnet det slik at de bare trakk hele neste lønn og så beholdt jeg pengene. 
Grunnen til at jeg overførte pengene til en annen konto var for å la de stå til tilbakekravet kom. 

Anonymkode: e92d0...8ed

Lurt. Skal ta kontakt med lönningskontoret på mand.. 

Skrevet

Jeg jobber direkte med lønnsutbetaling i min kommune. Og ja, jeg går gjennom alle ansattes lønnsutbetalinger hver måned for å evt. fange opp feil. Du kan jo være «heldig» med at noen ikke er våken på jobb i din nærhet, men det er større sannsynlighet for at det blir oppdaget. Spesielt om det er snakk om et høyt beløp. Noen tusenlapper kunne kanskje glippet, men ikke et voldsomt høyt beløp.

Uansett hvilken enhet du jobber på så finnes det en leder med overordnet økonomiansvar. Dette vil man se i slutten av måneden når man går gjennom økonomien. Da vil pengene kreves inn igjen.. 

Anonymkode: c642d...739

Skrevet
30 minutter siden, vannm75 said:

Opps.. det var voldsomt… det var konsekvenser det..:( men det va sikkert privat sektor… har vanskelig å se for meg at det kunne ha skjedd i offentlig sektor, å få sparken altså.. 

Det skejr i offentlig sektor også. Han jeg kjenner måtte gå på dagen da de oppdaget det

Skrevet
vannm75 skrev (23 minutter siden):

Da tar du veldig feil. At du urettmessig velger beholde ett 5sifret beløp tilhørende din arbeidgiver er en svært sterk grunn for oppsigelse. Det er faktisk en av de mest gyldige årsakene for oppsigelse i det offentlige.

Anonymkode: 1c638...bf5

• Nyttig 1
Skrevet

Tyveri er straffbart. Og helt klart grunn for sparken. 

Anonymkode: 241cb...4d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...