AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #1 Skrevet 13. oktober 2023 Jeg er en voksen dame. Da jeg var barn sa jeg aldri mamma eller pappa når jeg skulle snakke med dem. Jeg tiltalte dem med navnene deres. Husker det var en del venner som reagerte på det. Men for meg var det mest naturlig å bruke navnene på foreldrene mine, trolig fordi ingen andre tiltalte foreldrene mine som mamma og pappa. Jeg er alenebarn og tror ikke foreldrene mine presset på for å prøve å kalle dem mamma og pappa. Anonymkode: aac2f...da0
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #2 Skrevet 13. oktober 2023 Hadde en i klassen som kalte moren sin ved navnet sitt. Vi synes det var rart. Anonymkode: 5f3c1...7f4 3
Jessic_a Skrevet 13. oktober 2023 #3 Skrevet 13. oktober 2023 Har en sønn som pendler mellom å bruke mitt navn og mamma. Andre har sagt det er greit, men det syns jeg han skal få bestemme selv.
Eneri Skrevet 13. oktober 2023 #4 Skrevet 13. oktober 2023 Jeg syns det er uvanlig å høre at små barn bruker navn og ikke betegnelsen mamma/mor/pappa/far på foreldrene sine. Jeg er 50 og har voksne barn. De kaller meg mamma, og det samme gjør jeg overfor min mamma. Også når jeg omtaler henne overfor andre. Syns ikke det at du er enebarn har så mye med saken å gjøre. Feks da jeg hentet i barnehagen, kunne et annet barn spørre mitt barn: er det mammaen din? Så barn hører jo andre bruke betegnelsen om egen mor og forstår også relasjonen. Når jeg omtalte barnas pappa i samtale med dem, sa jeg jo også ting som: "imorgen skal du og pappa lete etter et fint juletre til oss". Kanskje det er vanligere andre steder i landet enn her nord hvor jeg bor, å omtale foreldrene ved navn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå