AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #1 Skrevet 13. oktober 2023 Hei 🙂 Vi har et ni måneder gammelt barn med stort temperament og en sterk vilje. Han vil ikke pusse tennene. Tunga går ned og ut (tenk på artisten i bandet Kiss) og han vrir seg unna, sparker og spreller. Er klar over at det er vi foreldre som bestemmer og det er helt innafor å bruke tvang, osv. Det ene problemet med det er at en slik taktikk ikke funker på et viljesterkt barn. Det ble raskt til en situasjon der vi fikk pusset enda mindre fordi han setter seg kraftig til motverge og han gir seg aldri. Det andre problemet er legging. Legging for kvelden har vært en kamp lenge før tannpuss var aktuelt. Men med tannpuss, så våkner han igjen og blir overtrøtt med de følgefeilene det medfører. Det er like vanskelig på morgningen, men da ødelegger det hvertfall ikke for legging. Hvilke lure triks har dere for å få poden med på laget? Og kanskje særlig for å få tunga vekk? Føler jeg har prøvd det meste. Anonymkode: 4292d...8eb
caroliine Skrevet 13. oktober 2023 #2 Skrevet 13. oktober 2023 Går det ant å spise å pusse tenna litt tidligere? Så roe ned ei stund før legging. Her en periode så kastet vi karius og baktus på en av oss foreldrene 😂 Pussa og prøvde å ”kaste” karius på pappaen menst han sprang frem og tilbake 🥲 Fantorangen pussesang. 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #3 Skrevet 13. oktober 2023 Lært av helsesøster: sett deg ned på gulvet med beina rett ut. legg barnet på ryggen mellom dine ben lås hans hode mellom dine lår lås armene hans under dine lår lås evt beina hans under dine knær/legger. puss Eneste måten jeg fikk pusset på min i flere år. Det ble ofte masse hyling, men heller det enn å borre hull på en 2 åring… Anonymkode: 423db...cf3 6 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #4 Skrevet 13. oktober 2023 caroliine skrev (5 minutter siden): Går det ant å spise å pusse tenna litt tidligere? Så roe ned ei stund før legging. Her en periode så kastet vi karius og baktus på en av oss foreldrene 😂 Pussa og prøvde å ”kaste” karius på pappaen menst han sprang frem og tilbake 🥲 Fantorangen pussesang. Vi har prøvd det med tidligere tannpuss, men da kommer kveldsmaten fort for tett på forrige måltid slik at han ikke spiser nok før natten. Og da våkner han midt på natten for mat og det er mme, som selvfølgelig ikke er bra. Han er desverre sånn som spiser lite og ofte, men ikke nødvendigvis lite totalt sett. Men kanskje det er en løsning å se på måltidene gjennom døgnet slik at vi kan pusse tidligere? Anonymkode: 4292d...8eb
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #5 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Lært av helsesøster: sett deg ned på gulvet med beina rett ut. legg barnet på ryggen mellom dine ben lås hans hode mellom dine lår lås armene hans under dine lår lås evt beina hans under dine knær/legger. puss Eneste måten jeg fikk pusset på min i flere år. Det ble ofte masse hyling, men heller det enn å borre hull på en 2 åring… Anonymkode: 423db...cf3 Takk for tips! Jeg er som sagt helt for å bruke tvang, men bare hvis det virker. Det har ikke vært min erfaring hittil og så har det ødelagt for legging i tillegg. Men denne metoden var ny for meg, det skal jeg prøve. Huff, ja, borring av hull hos en to-åring.. grøss. Det bekymrer meg. Men hva gjør jeg med den tunga? Eller er det kanskje ikke et problem når hodet er såpass låst? Anonymkode: 4292d...8eb 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #6 Skrevet 13. oktober 2023 Sover han tungt? Hvis ja så hadde jeg pusset etter han hadde sovnet. Kun i en periode, kan godt være at han forbinder pussinga med noe så negativt at det trigger et helvete både for han og dere. Og kjøp gjerne noen tannbørster han kan leke med og tygge på på dagtid, ufarliggjør det. Anonymkode: 9b297...517 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #7 Skrevet 13. oktober 2023 Så absolutt viktig er ikke tannpuss at man skal drive med tvang på så små barn. De skal bli vant til det og lære seg det. Det gjør man ikke med tvang, men det er bare min mening. Har dere prøvd å bare gi han en tannbørste og leke med? Spise litt på, tygge litt på, ta selv i munnen? Utenom tannpuss. Så han kan få litt nøytrale assosiasjoner til tannbørsten. Anonymkode: 07d52...9b4 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #8 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sover han tungt? Hvis ja så hadde jeg pusset etter han hadde sovnet. Kun i en periode, kan godt være at han forbinder pussinga med noe så negativt at det trigger et helvete både for han og dere. Og kjøp gjerne noen tannbørster han kan leke med og tygge på på dagtid, ufarliggjør det. Anonymkode: 9b297...517 Spennende forslag 🙂 Ja, sover ganske tungt Må prøves 🙂 Anonymkode: 4292d...8eb
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #9 Skrevet 13. oktober 2023 Gjør det morsomt. Mye enklere å få gjort en god pussejobb da, og mye koseligere før legging. Vi har bukkene bruse som går tripp trapp på tennene, gravemaskin som graver etter skatter (finner ting inni der på liksom), sniffebørsten som skal finne ut hva ungen har spist (oi her var det gulrot) osv...finn på en sang eller historie. Tvillinger på 3 år, de springer om kapp for å få pusse først. Anonymkode: acff2...996 1
Rosa Gnom Skrevet 13. oktober 2023 #10 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lært av helsesøster: sett deg ned på gulvet med beina rett ut. legg barnet på ryggen mellom dine ben lås hans hode mellom dine lår lås armene hans under dine lår lås evt beina hans under dine knær/legger. puss Eneste måten jeg fikk pusset på min i flere år. Det ble ofte masse hyling, men heller det enn å borre hull på en 2 åring… Anonymkode: 423db...cf3 Det var dette jeg gjorde med mitt barn og,men jeg slapp å gjøre det så mange ganger for han likte ikke det. TIl slutt så holdt det bare med å si " Skal jeg eller du pusse tennene dine? " Da gjorde han det som regel alltid selv. 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #11 Skrevet 13. oktober 2023 Jeg har en ettåring som i og for seg ikke har noe i mot tannpuss, men selv på henne er det høyst variabelt hvor godt jeg faktisk får pusset tennene. Tenker at når de er så små er det viktigste er å etablere gode vaner og få litt fluor inn i munnen... Jeg starter hver tannpuss med å pusse litt selv, og så la henne "pusse" selv. På morgenen pusser vi tennene samtidig og gjør det til noe stas og gøy, det at vi gjør det samme og hun kan ape etter meg. Poenget mitt er ikke egentlig at du bare må gjøre som meg, for som sagt, tannpuss har aldri vært noe problem hos oss. Poenget er mer hva som kanskje bør være hovedfokus i tannpussingen når den tydeligvis er så ille. Han blir bare sterkere og vanskeligere å håndtere jo eldre han blir, så ren tvang kan være en ganske tung vei å gå. Med et så lite barn som kanskje har fire tenner, ville jeg helt klart fokusert på god opplevelse framfor super pussing. Ville prioritet best mulig pussing på morgenen når han for det første sikkert er mer opplagt og "tåler" mer, og det for det andre ikke ødelegger for legging. Ville også hatt en tannkost liggende på stellebordet og latt ham leke og kjenne og prøve den ved hvert bleieskift. Anonymkode: e7b16...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #12 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Så absolutt viktig er ikke tannpuss at man skal drive med tvang på så små barn. De skal bli vant til det og lære seg det. Det gjør man ikke med tvang, men det er bare min mening. Har dere prøvd å bare gi han en tannbørste og leke med? Spise litt på, tygge litt på, ta selv i munnen? Utenom tannpuss. Så han kan få litt nøytrale assosiasjoner til tannbørsten. Anonymkode: 07d52...9b4 Ja, prøvd å gi han tannbørste å leke med. Da tygger han på børsten der hvor jekslene etterhvert kommer. Og så prøver jeg å pusse litt med den innimellom, en tannbørste nr 2 eller nr 3. Far er gjerne med og lager ablegøyer slik at han ler, og da forsvinner jo tunga bakover. Tannpussen blir ikke bra og han våkner veldig og blir gira. Tror vi har klart å bryte de mest negative assosiasjonene, men vi er ikke i mål. Når det gjelder den tunga, så er akkurat den biten en lek for han. Han tror det er sånn vi pusser tenner 🙈 Skjønner hva du sier om tvang. Min holdning til det, er at det aller beste selvfølgelig er å unngå tvang så langt det lar seg gjøre. Og vi aksepterer at tannpussen blir så som så relativt ofte. Men må man, så må man, men da kun hvis det er eneste løsning og det virker. Likevel synes jeg det var supert å få tips til hvordan pusse med tvang for da har vi flere verktøy i verktøykassen. Jeg har sett i en del andre tråder at en del mener at dersom man er bestemt og konsekvent, så vil barnet til slutt skjønne at det ikke nytter å protestere. Sånn er ikke vårt barn. Derfor er også skrekken at han kan utvikle en livslang aversjon mot tannpuss. De tennene han har nå skal han bare ha i noen år, tross alt. Målet er at de varer lenge nok og at han ikke får hull. Veldig usikker på hvor balansegangen er. Anonymkode: 4292d...8eb
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #13 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, prøvd å gi han tannbørste å leke med. Da tygger han på børsten der hvor jekslene etterhvert kommer. Og så prøver jeg å pusse litt med den innimellom, en tannbørste nr 2 eller nr 3. Far er gjerne med og lager ablegøyer slik at han ler, og da forsvinner jo tunga bakover. Tannpussen blir ikke bra og han våkner veldig og blir gira. Tror vi har klart å bryte de mest negative assosiasjonene, men vi er ikke i mål. Når det gjelder den tunga, så er akkurat den biten en lek for han. Han tror det er sånn vi pusser tenner 🙈 Skjønner hva du sier om tvang. Min holdning til det, er at det aller beste selvfølgelig er å unngå tvang så langt det lar seg gjøre. Og vi aksepterer at tannpussen blir så som så relativt ofte. Men må man, så må man, men da kun hvis det er eneste løsning og det virker. Likevel synes jeg det var supert å få tips til hvordan pusse med tvang for da har vi flere verktøy i verktøykassen. Jeg har sett i en del andre tråder at en del mener at dersom man er bestemt og konsekvent, så vil barnet til slutt skjønne at det ikke nytter å protestere. Sånn er ikke vårt barn. Derfor er også skrekken at han kan utvikle en livslang aversjon mot tannpuss. De tennene han har nå skal han bare ha i noen år, tross alt. Målet er at de varer lenge nok og at han ikke får hull. Veldig usikker på hvor balansegangen er. Anonymkode: 4292d...8eb Kanskje dere kan begynne med å bare pusse på ettermiddag og morgenen? Siden han våkner av tannpuss og det høres ut som om dere kan faktisk leke med tannbørsten også. Det er ikke ideelt for man dropper natt, men dere har et problem, og jeg tenker noen uker med dårlig tannpuss er helt greit. For å få inn gode rutiner og positive følelser i dette. Anonymkode: 07d52...9b4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #14 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Gjør det morsomt. Mye enklere å få gjort en god pussejobb da, og mye koseligere før legging. Vi har bukkene bruse som går tripp trapp på tennene, gravemaskin som graver etter skatter (finner ting inni der på liksom), sniffebørsten som skal finne ut hva ungen har spist (oi her var det gulrot) osv...finn på en sang eller historie. Tvillinger på 3 år, de springer om kapp for å få pusse først. Anonymkode: acff2...996 Så morsomt 🙂 Fra hvilken alder har du brukt de triksene? Han liker regler og sang. Sang funker ikke, men kanskje jeg kan lage en morsom regle med rim. Anonymkode: 4292d...8eb
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #15 Skrevet 13. oktober 2023 Ved ca samme alder «ga» vi helt opp tannpuss i +/- 14 dager. Da vi startet opp igjen gikk det MYE bedre. Anonymkode: 9d314...5c5
KristinF Skrevet 13. oktober 2023 #16 Skrevet 13. oktober 2023 Høres PRIKK LIKT som med min datter. Det var omtrent krangling hver kveld med samboeren om hvem som måtte ta leggingen, for det var så vanskelig og ukoslig… har dessverre ingen gode tips, og vi prøvde _alt_ av tips, triks, pedagogiske og ikke- pedagogiske måter. Men det løste seg da hun ble sånn tre år- ish… sorry🤷🏼♀️ noen er heldige med «enkle» barn og noen har viljesterke (ikke sånn «jamen min er sååå viljesterk». Jeg mener på ordentlig viljesterk) barn.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #17 Skrevet 13. oktober 2023 Min hadde og plutselig en periode der hun ikke ville pusses. Tvang gjorde situasjonen bare værre og jeg syntes faktisk ikke at den mengde tvang som var nødvendig for å få det til var verdt det akkurat da. Hun fikk pusse selv istedet, da ble det tannkrem i munnen og hun tygde lenge på tannbørsen. Lot henne gjøre det helt selv noen få kvelder så begynte jeg å si at mamma bare skal pusse litt før du starter så etter et par uker bare fikk jeg plutselig lov å pusse igjen og nå får jeg pusse en stund først uten noen protester og så får hun pusse etterpå. Vi har og en lekefigur som henger på badet som hun får pusse på. Hun har og fått pusse våre tenner og vi har pusset tenner sammen så hun ser at vi også pusser tenner. Synger tannpussesanger. Tar pauser hele tiden i pussingen så hun ikke føler seg "kvelt" (teller gjerne høyt 1-2-3- pause og så 1-2-3- pause) og holder ikke i hodet eller noe annet som er ubehagelig. Hun liker bedre å sitte på gulvet eller på krakk og så sitter jeg foran og pusser enn å sitte på fang som hun gjorde i starten. Se på tannpussesang-video på nrk.no (Fantorangen) og les bok om tannpuss. Gjør det til en positiv greie Anonymkode: 184e5...b76
Anononyma Skrevet 13. oktober 2023 #18 Skrevet 13. oktober 2023 Det som har funket best her i den alderen var at vi begynte å tulle med føttene hans og kile på de så han gapskrattet. Da var munnen oppe og vi kunne raskt inn med børsten. Da begynte han å forbinde pussen med lek, latter og moro 😊 Nå gaper han mer eller mindre velvillig! 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #19 Skrevet 13. oktober 2023 Og min er også virkelig viljesterk altså. Akkurat tannpuss er heldigvis noe av det som har vært enklere her. Men tror at det hjalp at vi ikke innførte noe særlig tvang der for tvang gjør at hun går veldig i vranglås og jeg ville ikke skape en vond sirkel der tannpuss ble kjipt pga tvangen liksom.. Anonymkode: 184e5...b76 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #20 Skrevet 13. oktober 2023 Rosa Gnom skrev (1 time siden): Det var dette jeg gjorde med mitt barn og,men jeg slapp å gjøre det så mange ganger for han likte ikke det. TIl slutt så holdt det bare med å si " Skal jeg eller du pusse tennene dine? " Da gjorde han det som regel alltid selv. Fra hvilken alder mente du at han hadde motorikk god nok for tilfredsstillende tannpuss, siden du sier han gjorde det selv? Anonymkode: 4aabb...2e7 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå