Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #1 Skrevet 25. januar 2006 Jeg lurer på hva som er mulig å gjøre med en hund som "misbruker" analkjertlene sine. Hunden har ikke infeksjon baki der men en utrolig produksjon i analkjertlene! Jeg har vokst opp med hund, og kjenner mange hunder, men ingen med dette problemet... Bare det går en person forbi på gata som ser litt skummel ut så spruter hun ned området der hun står. Det er ganske ektremt hvor mye som kommer ut derfra, aldri sett lignende. Noen med erfaringer her?
Leo Skrevet 25. januar 2006 #2 Skrevet 25. januar 2006 Vi hadde også en tispe en gang som hadde slik "overproduksjon". Det eneste vi kom frem til som hjalp var å tømme dem helt ganske ofte ved å klemme forsiktig på dem. Jeg gjorde det i dusjen iført engangshansker fra apoteket og det var, for å si det mildt, sinnsykt ekkelt , men som sagt det eneste som hjalp... Dette begynner å bli lenge siden, så det kan godt hende veterinærmedisinen har kommet frem til bedre løsninger. Anbefaler deg uansett å ta det opp ved neste veterinærbesøk dersom det ikke allerede er gjort.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #3 Skrevet 25. januar 2006 Jeg skal til dyrlegen og forhøre meg ja. Jeg regner med at jeg må tømme dem for henne, men har hørt noe om at det går an å fjerne de helt. Er dette mulig?
Leo Skrevet 25. januar 2006 #4 Skrevet 25. januar 2006 Det skal vel kunne gå an, men jeg vet ikke om det er lov uten at det er en medisinsk årsak til det (F.eks. svulster). Vet i hvert fall at det er tilfelle med f.eks. ildere.
jordbær Skrevet 25. januar 2006 #5 Skrevet 25. januar 2006 Man kan fjerne analkjertler, men det har ikke dyrlegene lov til å gjøre, med mindre det er et problem som kommer tilbake. Det en lov som sier at man ikke kan fjerne ting på dyr, hvis det ikke er behov for det. Men det er det selvfølgelig hvis betennelsen kommer igjen og igjen. Dette er et kjent problem for ildereiere. Og jeg vet at det går an å operere dem vekk. Men det vanligste er å tømme dem. Dette kan du gjøre selv eller få dyrlegen til å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #6 Skrevet 25. januar 2006 Ja, takk for svar. Jeg skal selvsagt ikke fjerne de om det ikke trengs, men det kan tenkes det er behov for det for å si det sånn... Tror ikke det er betennelse, hun har alltid vært sånn og tømmer de OFTE. Men jeg skal til dyrlegen, så lærer han meg sikkert hvoprdan jeg tømmer de så kan vi se om det er nok. Takker for svar
jordbær Skrevet 25. januar 2006 #7 Skrevet 25. januar 2006 Lykke til! Håper du får løst det greit. Og så kan du takke deg lykkelig for at det ikke er en ilder, for dem STINKER noe innigranskauen. Ikke sjans til å gjøre slikt annet enn ute, med mindre du vil stinke selv i en evighet;)
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #8 Skrevet 25. januar 2006 OBS OBS!! IKKE følg rådet ovenfor med å tømme analkjertlene inne, selv ikke i dusjen!! Lukta sitter i som bare det!!! Mye bedre å gjøre det ute!
Leo Skrevet 25. januar 2006 #9 Skrevet 25. januar 2006 OBS OBS!! IKKE følg rådet ovenfor med å tømme analkjertlene inne, selv ikke i dusjen!! Lukta sitter i som bare det!!! Mye bedre å gjøre det ute! ← Den gjorde ikke det, men jeg/vi hadde en løsning som var enkel å vaske og god lufting. Syntes det var praktisk i dusjen siden det da var lett å få sølet av hunden samtidig. Det vi imidlertid kan være helt enige om er at det stinker noe helt j*****!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå