Gå til innhold

Boligverdi - skattemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle sjekke skatten, og så til min store forskrekkelse at jeg blir skyldig ganske mange tusen - med mindre jeg betaler mer skatt i november og desember. Jeg klarte ikke forstå hvorfor jeg skulle måtte betale så mye i skatt, inntil jeg ser at boligverdien er langt høyere enn det vi kjøpte boligen for. Vi kjøpte boligen for 7.500.000 i fjor. Nå er verdien satt til 9.800.000 (!!!) inne på "endring av skattekort". En rask telefon til en megler kan fortelle meg at verdien ligger rundt 8.000.000. Endrer jeg til denne verdien, reduseres formuen min betraktelig, og jeg blir ikke skyldig en eneste krone til våren. 

Hvordan melder vi inn korrekt verdi på bolig hvert år? Ringe megler? Verdivurdering? 

Anonymkode: bdab4...350

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette deres primærbolig hvor dere har folkeregistrert adresse? I så fall skal formuesverdien settes til 25% av markedsverdi, dvs 2 mill for deres del. Her er set noe som ikke stemmer!

Anonymkode: fa143...b8d

Skrevet

Jfr. linken over, det letteste for deg er nok å endre skattemeldingen for det året du kjøpte boligen, og bruke kjøpskontrakten som dokumentasjon. Når boligverdien er endret slik, vil boligverdien være nedsatt i fem år (forholdsmessig med like mye som du har justert den ned). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...