AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #1 Skrevet 13. oktober 2023 Og jeg synes det er vemodig, for det er jo veldig koselig å samsove. Sønnen vår er 1,5 år, så det er jo på tide. Vi prøvde en gang for lenge siden, men da var det helt uaktuelt for ham. Jeg er gravid, så vi må bare starte prosessen med å sove i egen seng og å etter hvert sove på eget rom, sånn at det er på plass før andremann kommer. Har dere noen gode tips? Anonymkode: a7f95...0a2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #2 Skrevet 13. oktober 2023 Følger denne, er i samme situasjon☺️ Anonymkode: adeac...afe
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #3 Skrevet 13. oktober 2023 Dere må da få barna over i egen seng på eget rom asap. Da blir det kanskje mer ATM med mannen Anonymkode: f6aa9...d09
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #4 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere må da få barna over i egen seng på eget rom asap. Da blir det kanskje mer ATM med mannen Anonymkode: f6aa9...d09 Vet ikke hva atm står for engang. Målet er å få han på eget rom før fødselen, men vil først la ham bli trygg på å sove i sprinkelsenga. Anonymkode: a7f95...0a2 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #5 Skrevet 13. oktober 2023 Lykke til. Det er vanskelig å komme med noen tips, da hvert barn og familiesituasjon er forskjellig. Men generelt er forberedelse viktig (begynn å forbered barnet på å ligge i egen seng nå, om dere ikke har begynt allerede) og bruk den tiden dere trenger. Noen barn klarer kanskje å sove i egen seng hele natten fra første natt, men andre trenger lengre tid. Så om barnet feks «bare» klarer 30 min i egen seng i natt er det greit. Så prøver dere igjen i morgen. Og etterhvert vil barnet klare lengre og lengre tid i egen seng. «Feilen» mange gjør (meg selv inkludert da jeg skulle avvenne barnet mitt samsoving) er å tvinge barnet å være i egen seng hele natten til tross for mye gråting og at barnet opplagt syns situasjonen er skummel. Da er det klart at egen seng blir en utrygg plass, og avvenningen bli vanskelig for både barnet og deg. Så gjør det på en trygg måte og vær tålmodig😊 Har barnet sovet i sengen før? Feks er det sengen barnet sover i ved formiddagsduppen? Eller er det en helt uvant seng for barnet? Anonymkode: b1623...273 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #6 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lykke til. Det er vanskelig å komme med noen tips, da hvert barn og familiesituasjon er forskjellig. Men generelt er forberedelse viktig (begynn å forbered barnet på å ligge i egen seng nå, om dere ikke har begynt allerede) og bruk den tiden dere trenger. Noen barn klarer kanskje å sove i egen seng hele natten fra første natt, men andre trenger lengre tid. Så om barnet feks «bare» klarer 30 min i egen seng i natt er det greit. Så prøver dere igjen i morgen. Og etterhvert vil barnet klare lengre og lengre tid i egen seng. «Feilen» mange gjør (meg selv inkludert da jeg skulle avvenne barnet mitt samsoving) er å tvinge barnet å være i egen seng hele natten til tross for mye gråting og at barnet opplagt syns situasjonen er skummel. Da er det klart at egen seng blir en utrygg plass, og avvenningen bli vanskelig for både barnet og deg. Så gjør det på en trygg måte og vær tålmodig😊 Har barnet sovet i sengen før? Feks er det sengen barnet sover i ved formiddagsduppen? Eller er det en helt uvant seng for barnet? Anonymkode: b1623...273 Takk for godt råd! 😊 Han er vant til å være i senga, for vi har brukt den som lekegrind noen ganger. Er han trøtt pleier han av og til å legge seg ned i senga og si "natta", så han vet jo at det er ei seng. Men han har aldri sovet skikkelig i den før. Anonymkode: a7f95...0a2
snurk Skrevet 13. oktober 2023 #7 Skrevet 13. oktober 2023 Ikke det du spør om, men mest siden du synes det er vemodig å avslutte samsovingen. Vi hadde ei 1.80 seng og satte ei vanlig 90 seng inntil vår seng. På den måten kunne vi alle sammen fortsette samsovingen selv når lillebror ble født 🥰
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #8 Skrevet 13. oktober 2023 snurk skrev (Akkurat nå): Ikke det du spør om, men mest siden du synes det er vemodig å avslutte samsovingen. Vi hadde ei 1.80 seng og satte ei vanlig 90 seng inntil vår seng. På den måten kunne vi alle sammen fortsette samsovingen selv når lillebror ble født 🥰 Det er sånn vi har hatt det siste året etter han ble for stor for bedside crib! 😄 Men rommet er egentlig ikke stort nok i bredden til det, så det er dårlig tilkomst til skapet og veldig upraktisk for meg å komme meg ut av dobbelsenga, siden vi har gjerde i fotenden fordi sønnen vår ruller så mye i søvne. Grunnen til at vi nå skal begynne å trene på sprinkelseng er fordi vi er redde barna skal vekke hverandre på natta om samsovingen fortsetter. Hva er din erfaring med det? 😊 Og så skal jeg ikke legge skjul på at vi savner å få litt voksentid i vår egen seng nå, så det er jo ikke bare negativt å gi seg med samsovingen heller, haha. Anonymkode: a7f95...0a2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #9 Skrevet 13. oktober 2023 Vi droppet sprinkelseng og gikk rett til vanlig størrelse enkeltseng med sengehest. Da kan vi ligge ved siden av til barnet sovner og overgangen blir ikke så stor. Også kan far gå og legge seg inn med storesøster om natten hvis det trengs heller enn at storesøster kommer inn til mor og baby. Anonymkode: 462e5...9ab
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #10 Skrevet 13. oktober 2023 "Kan du ikke bare sove" podkasten har en episode om dette. Eneste jeg husker fra den er at det er lurt å ha en seng/madrass på rommet barnet skal sove på og sove der de første nettene. Kanskje lurt å ta sove i sprinkelseng og eget rom i samme momentet? Her kan hun gjerne sove i sprinkelsengen, men skal ikke sovne der. Hadde et misslykket forsøk på å få henne til å sovne i egen seng, men tenker vi snart skal prøve igjen. Lykke til Anonymkode: 3ea9f...445
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #11 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og jeg synes det er vemodig, for det er jo veldig koselig å samsove. Sønnen vår er 1,5 år, så det er jo på tide. Vi prøvde en gang for lenge siden, men da var det helt uaktuelt for ham. Jeg er gravid, så vi må bare starte prosessen med å sove i egen seng og å etter hvert sove på eget rom, sånn at det er på plass før andremann kommer. Har dere noen gode tips? Anonymkode: a7f95...0a2 Har tips: IKKE. GI. ETTER. Barnet kommer til å skrike og hyle og protestere. Det må du bare stå i. Ikke for din del, men for barnet sitt del. Du MÅ være konsekvent. Barnet er trygg selv om det gråter, men det protesterer. Du må skille mellom disse. I en overgangsperiode kan dere feks ligge på madrass på gulvet. Så blir det ikke så brutal overgang. Anonymkode: b3596...dd6 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #12 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har tips: IKKE. GI. ETTER. Barnet kommer til å skrike og hyle og protestere. Det må du bare stå i. Ikke for din del, men for barnet sitt del. Du MÅ være konsekvent. Barnet er trygg selv om det gråter, men det protesterer. Du må skille mellom disse. I en overgangsperiode kan dere feks ligge på madrass på gulvet. Så blir det ikke så brutal overgang. Anonymkode: b3596...dd6 https://www.instagram.com/p/CyVTSbtMX1L/?igshid=MmU2YjMzNjRlOQ== Anonymkode: 462e5...9ab 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #13 Skrevet 13. oktober 2023 Ville flyttet sprinkelsengen på eget rom med en gang, og lagt meg på en madrass der. Istedenfor to tilvenninger på en gang. Anonymkode: 652bf...f91
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #14 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://www.instagram.com/p/CyVTSbtMX1L/?igshid=MmU2YjMzNjRlOQ== Anonymkode: 462e5...9ab Det du linker til (som er regelbrudd uten forklarende tekst) gjelder for BABYER. Barnet til TS er 1,5 år gammelt. Det er noe helt annet. Anonymkode: b3596...dd6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #15 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Har tips: IKKE. GI. ETTER. Barnet kommer til å skrike og hyle og protestere. Det må du bare stå i. Ikke for din del, men for barnet sitt del. Du MÅ være konsekvent. Barnet er trygg selv om det gråter, men det protesterer. Du må skille mellom disse. I en overgangsperiode kan dere feks ligge på madrass på gulvet. Så blir det ikke så brutal overgang. Anonymkode: b3596...dd6 Huff, håper vi slipper dette Forøvrig så krever han å bli bysset i søvn hver kveld, så jeg håper det blir redningen vår, og at det bare er å legge han i senga etter det 😅 Anonymkode: a7f95...0a2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #16 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Kan du ikke bare sove" podkasten har en episode om dette. Eneste jeg husker fra den er at det er lurt å ha en seng/madrass på rommet barnet skal sove på og sove der de første nettene. Kanskje lurt å ta sove i sprinkelseng og eget rom i samme momentet? Her kan hun gjerne sove i sprinkelsengen, men skal ikke sovne der. Hadde et misslykket forsøk på å få henne til å sovne i egen seng, men tenker vi snart skal prøve igjen. Lykke til Anonymkode: 3ea9f...445 Takk for tipset, mulig jeg tar og hører på den podcasten Anonymkode: a7f95...0a2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #17 Skrevet 13. oktober 2023 Er det kun du som har samsovet med barnet? Anonymkode: b4889...c29
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #18 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det kun du som har samsovet med barnet? Anonymkode: b4889...c29 Jeg og sønnen min ligger i dobbelsenga og samboeren min ligger på enkeltseng som står inntil. Hvordan det? Anonymkode: a7f95...0a2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #19 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg og sønnen min ligger i dobbelsenga og samboeren min ligger på enkeltseng som står inntil. Hvordan det? Anonymkode: a7f95...0a2 Jeg tenkte hvis det er stort sett deg, så kunne dere gjort overgangen litt enklere ved at mannen din tar over først, også gradvis flytter dere han over i egen seng og så ut av rommet evt Anonymkode: b4889...c29
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #20 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere må da få barna over i egen seng på eget rom asap. Da blir det kanskje mer ATM med mannen Anonymkode: f6aa9...d09 Herregud, det MÅ man ikke Anonymkode: 702d9...21f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå