Gå til innhold

Hvorfor er det så ille å ha tilgang til hverandres mobiltelefon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ref tråd lengre ned, så laget jeg en egen. Ei jente spør om hun kan sjekke telefonen til kjæresten sin, fordi hun mistenker han er utro. Pga magefølelsen. Jeg har selv oppdaget utroskap på telefonen via magefølelsen, og har vært "frekk nok" til å snoke og avslørt sannheten. 

Hvordan kan man forsvare at det å snoke er tillitsbrudd, når det viser seg at man har blitt bedratt og vært utsatt for tillitsbrudd i mange måneder av den andre personen? Hvordan skulle man ellers oppdaget det?? For min del hadde det aldri kommet frem i lyset om jeg ikke snoket! Personen hadde jo aldri fortalt meg sannheten selv! 

For ordens skyld så var jeg totalt uinteressert i samtaler med venner, epost ol., man finner jo fort det man leter etter og det som er utroskap, når man vet hva man ser etter. 

Hvorfor skal man nekte sin kjæreste innsyn, når man ikke har noe å skjule?! Hadde min kjæreste snoket tilbake på meg, så hadde jeg rett og slett ikke brydd meg det minste, for jeg har jo ingenting å skjule! Jeg hadde ikke blitt sur heller, så lenge han følte han hadde grunn til å snoke, så har jo JEG gjort han usikker så lenge det er en normalt oppegående person uten unormal usikkerhet og sjalusi.

Privat mobiltelefon lager en usikkerhet i et forhold mellom to personer, spesielt når man ser at noen kan forholde seg til deg helt normalt ellers i livet - men ha et helt annet liv på telefonen i skjul. 

Anonymkode: c0670...ace

• Liker 14
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du godtatt at han hadde tatt avlytting på mobilen din? Hatt lydopptaker i vesken hennes? Gps-sporing? Åpnet alle brev du fikk? Bare fordi han mener han har grunn til å tro at du er utro pga magefølelsen? Eller fordi han tror at du er umoralsk og en løgner? Hadde det vært greit? Ja, for du har vel ingenting å skjule? Hvis han synes du er "en sånn person" så er det vel bare for deg å slutte å oppføre deg som en utro person? Skyldig til det motsatte er bevist?

Jeg ser ikke poenget med å være kjæreste med én jeg ikke stoler på.

Anonymkode: 69995...374

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ønske litt privatliv betyr ikke det samme som at man har noe å skjule. Eller driter du med døra åpen? For å være litt flåsete

Anonymkode: a13a7...b24

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier, er at tillitsbrudd er ok, fordi det har potensialet til å avsløre tillitsbrudd? Du synes det er greit gå bak ryggen til noen, fordi det kan avsløre at de gikk bak ryggen din? Men om de ikke gikk bak ryggen din, så var det likevel greit at du gikk bak ryggen deres?

Jeg godtar det ikke, fordi jeg tidligere har vært i ett kontrollerende forhold hvor partner både skjult og åpent overvåket min kommunikasjon med andre. Jeg ønsker ikke være i ett forhold med en partner som har behov for å overvåke og kontrollere min kommunikasjon med andre, da er jeg heller singel.

Anonymkode: 14733...7df

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sender meldinger til min venninne som er i et forhold, vil jeg føle meg trygg på at ikke mannen hennes leser disse meldingene. 

I mitt eget forhold vil jeg også få lov til å ha mitt privatliv i fred. Jeg følte meg veldig krenket da en eks hadde vært innom og lest meldinger og mailer. Oppfattet han som veldig kontrollerende. 

Når det er sagt, har jeg sjekket mobilen til en annen eks når jeg hadde veldig sterk mistanke om utroskap. Mistanken ble bekreftet da jeg sjekket. 

Konklusjon: Det er ikke riktig å sjekke andres mobil, men ved berettiget mistanke om utroskap synes jeg det er innafor likevel. 

Anonymkode: 5f5ff...501

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde du godtatt at han hadde tatt avlytting på mobilen din? Hatt lydopptaker i vesken hennes? Gps-sporing? Åpnet alle brev du fikk? Bare fordi han mener han har grunn til å tro at du er utro pga magefølelsen? Eller fordi han tror at du er umoralsk og en løgner? Hadde det vært greit? Ja, for du har vel ingenting å skjule? Hvis han synes du er "en sånn person" så er det vel bare for deg å slutte å oppføre deg som en utro person? Skyldig til det motsatte er bevist?

Jeg ser ikke poenget med å være kjæreste med én jeg ikke stoler på.

Nei, men hva gjør du da, hvis du får en feeling på at noe er galt, du spør kjæresten, vedkommende sier alt er ok. 

Stoler du på han/hun uansett? Hva da, når det viser seg etter mange år, at du har blitt bedratt? Hadde du følt deg dum som stolte blindt på en person som da har kastet vekk så mange år av livet ditt, som egentlig var en helt annen person enn det du trodde? 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sender meldinger til min venninne som er i et forhold, vil jeg føle meg trygg på at ikke mannen hennes leser disse meldingene. 

I mitt eget forhold vil jeg også få lov til å ha mitt privatliv i fred. Jeg følte meg veldig krenket da en eks hadde vært innom og lest meldinger og mailer. Oppfattet han som veldig kontrollerende. 

Når det er sagt, har jeg sjekket mobilen til en annen eks når jeg hadde veldig sterk mistanke om utroskap. Mistanken ble bekreftet da jeg sjekket. 

Konklusjon: Det er ikke riktig å sjekke andres mobil, men ved berettiget mistanke om utroskap synes jeg det er innafor likevel. 

Det er jo sistnevnte som er aktuelt her da! Jeg mener IKKE at man skal gå gjennom andres telefon av prinsipp, det hadde jeg ALDRI gjort! Kun ved mistanke/dårlig magefølelse på at noe ikke er som det skal! 

Ts

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hva gjør du da, hvis du får en feeling på at noe er galt, du spør kjæresten, vedkommende sier alt er ok. 

Stoler du på han/hun uansett? Hva da, når det viser seg etter mange år, at du har blitt bedratt? Hadde du følt deg dum som stolte blindt på en person som da har kastet vekk så mange år av livet ditt, som egentlig var en helt annen person enn det du trodde? 

Ts

Det du beskriver er jo veldig annerledes enn å ha generell tilgang på hverandres mobiler hele tiden. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha et privatliv selv om man er i et forhold. Mine venner skal da ikke måtte lure på om min partner leser deres private meldinger til meg. Det er jo bare absurd. Telefonen er privat. Man må droppe forhold med noen man ikke stoler på. 

Anonymkode: 2c3b1...bec

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ref tråd lengre ned, så laget jeg en egen. Ei jente spør om hun kan sjekke telefonen til kjæresten sin, fordi hun mistenker han er utro. Pga magefølelsen. Jeg har selv oppdaget utroskap på telefonen via magefølelsen, og har vært "frekk nok" til å snoke og avslørt sannheten. 

Hvordan kan man forsvare at det å snoke er tillitsbrudd, når det viser seg at man har blitt bedratt og vært utsatt for tillitsbrudd i mange måneder av den andre personen? Hvordan skulle man ellers oppdaget det?? For min del hadde det aldri kommet frem i lyset om jeg ikke snoket! Personen hadde jo aldri fortalt meg sannheten selv! 

For ordens skyld så var jeg totalt uinteressert i samtaler med venner, epost ol., man finner jo fort det man leter etter og det som er utroskap, når man vet hva man ser etter. 

Hvorfor skal man nekte sin kjæreste innsyn, når man ikke har noe å skjule?! Hadde min kjæreste snoket tilbake på meg, så hadde jeg rett og slett ikke brydd meg det minste, for jeg har jo ingenting å skjule! Jeg hadde ikke blitt sur heller, så lenge han følte han hadde grunn til å snoke, så har jo JEG gjort han usikker så lenge det er en normalt oppegående person uten unormal usikkerhet og sjalusi.

Privat mobiltelefon lager en usikkerhet i et forhold mellom to personer, spesielt når man ser at noen kan forholde seg til deg helt normalt ellers i livet - men ha et helt annet liv på telefonen i skjul. 

Jeg fant også ut "utroskap" ved å snoke på telefonen til mannen min. Hadde ALDRI trodd han hadde en venninne. Aldri! Men da han snudde seg vekk for å finne noe på mobilen sin til meg, så skjønte jeg med en gang at han skjulte noe. Så ja, jeg snoka. Angrer overhodet ikke. Han må gjerne gå inn på min mobil å se, skjuler nada! Nå har han byttet passord på mobil og pc. Så hva som foregår der aner jeg ikke. 

Anonymkode: 5d3fa...402

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være utro. Det er ikke lov å stjele andres eiendeler. Det er straffbart å åpne andres post. Blir vell det samme med å lese private brev, meldinger og regninger på mobilen?

Anonymkode: 133cb...89d

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig magefølelse betyr ikke at magen din har rett. Det kan være angst eller PMS. Har du en periode hvor du er nedstemt, så påvirker det hvordan du ser personene rundt deg, selv om de ikke har endret seg.

Hvis han plutselig begynner å jåle seg og bruker parfyme på jobb, kjøper mye nye klær, og vokter mobilen som en hauk, så tenker jeg at du skal stole på magefølelsen din. Men ikke KUN basert på magefølelsen din.

Hva har kjæresten din gjort konkret som gjør at du føler at noe er galt?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme som anonym over her.

Jeg leste selvfølgelig ikke meldinger eller noe fra andre. Bare gikk inn på messengeren hans, der lå hun øverst. Et navn som var helt ukjent for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant også ut "utroskap" ved å snoke på telefonen til mannen min. Hadde ALDRI trodd han hadde en venninne. Aldri! Men da han snudde seg vekk for å finne noe på mobilen sin til meg, så skjønte jeg med en gang at han skjulte noe. Så ja, jeg snoka. Angrer overhodet ikke. Han må gjerne gå inn på min mobil å se, skjuler nada! Nå har han byttet passord på mobil og pc. Så hva som foregår der aner jeg ikke. 

Du gikk ikke fra han? Eneste han har endret er å bli flinkere å skjule utroskapen sin.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo sistnevnte som er aktuelt her da! Jeg mener IKKE at man skal gå gjennom andres telefon av prinsipp, det hadde jeg ALDRI gjort! Kun ved mistanke/dårlig magefølelse på at noe ikke er som det skal! 

Ts

Dårlig magefølelse er IKKE berettiget mistanke.

Anonymkode: 14733...7df

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det ikke det å ha tilgang til telefonen som er problemet isolert sett.

Problemet er en kjæreste som har behov for å sjekke/kontrollere.

En kjæreste som har behov for å sjekke/kontrollere, er ikke en kjæreste for meg.

Anonymkode: aba37...340

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen tilgang på hverandres mobiler, ingen usikkerhet av den grunn. Vi har passord på våre mobiler, jeg vet ikke hans. 
Jeg har sagt til familiemedlemmer passordet til telefonen min, da jeg ikke har ønske om å bli et spøkelse på internett om jeg skulle falle fra. 
Av og til gir jeg mannen min telefonen for å se en gøy video, hender da at han scroller videre for å se flere, men om han hadde gått og sett på mailen eller andre meldingsapper hadde jeg begynt å lure. Det er ikke greit. 
Betyr ikke at jeg er utro el noe.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi atte. Hvis man ikke har tillit må man snakke om det til det bedrer seg, eller slå opp. At kjæresten ikke finner noe på mobilen min nuller ikke ut det faktum at han ikke stoler på at jeg vil være anstendig hvis han har en dårlig følelse og vil prate, og det betyr heller ikke at jeg ikke er utro. 

Anonymkode: b078c...2d4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ts

Men noen har dårlig magefølelse for den minste lille ting, og vil da kreve nærmest kontinuerlig innsyn i den andres telefon. Det er kontrollerende.

Hvor går grensen? Ved å sjekke telefon én gang, syv ganger, trettifem ganger eller kreve åpen telefon hele tiden?

Anonymkode: 85b99...e6f

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...