Gå til innhold

Barn som avbryter voksensamtaler- ikke lært å vente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i butikken i dag og møtte en bekjent. Hun kom ut av butikken med to barn på 4 og 6 og to handleposer. Mens vi snakker begynner det yngste barnet og mase og sutre: « Jeg vil ha kjærligheten min». 

Moren velger da å snakke over barnet og vi prøver å ha en slags dialog i noen sekunder mens barnet maser, men jeg sier fort ha det, for det er så anstrengende. 

Det jeg lurer på er: Hvorfor sier ikke moren at barnet må vente i denne sammenhengen. Jeg pleier å si noe alla dette til barnet mitt: « Nå snakker jeg litt med x, du må vente litt med spørsmålet ditt». Slik lærer barnet respekt for andre, og at man ikke skal avbryte. 

Ser at det er svært få foreldre som gjør det samme. Må jo være svært masete og kjipt for foreldrene når det står på tenker jeg. 

Hva tenker dere om dette? 

Anonymkode: 7fc7a...668

• Liker 7
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at folk er forskjellige og at man har ulike strategier på det å oppdra barn. Det som fungerer for mine og dine barn er neppe det samme, og din bekjente har sin metode. 

Anonymkode: dfa8b...ed9

• Liker 21
Skrevet

Kanskje hun ikke ønsket å snakke med deg? Hun lot det bli ubehagelig for deg med vilje, så hun kunne slippe fra fortere. Jeg har gjort det selv. 

Anonymkode: 5e007...452

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Noen foreldre har kanskje prøvd den strategien allerede uten effekt og deretter gått over til å overse avbrytelser i håp om at det skal virke. Ikke vet jeg....

Men jeg hadde nå klart å finne fram kjærlighet mens jeg pratet med en annen og sånn sett løst det uten videre mas... folk er forskjellige.

Anonymkode: 5badb...725

• Liker 10
Skrevet

Fordi folk ikke tør snakke til barna sine mer i frykt for å få barnevernet på nakken. Det er ille, men sant.

Anonymkode: 2b87c...c9b

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi folk ikke tør snakke til barna sine mer i frykt for å få barnevernet på nakken. Det er ille, men sant.

Tull og tøys

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje hun ikke ønsket å snakke med deg? Hun lot det bli ubehagelig for deg med vilje, så hun kunne slippe fra fortere. Jeg har gjort det selv. 

Anonymkode: 5e007...452

Det var jo hun som tok kontakt med meg🫣

• Nyttig 5
Skrevet

Jeg sier til min snart 5-åring at hun må vente på tur når andre snakker, helt uavhengig av om det er voksne eller andre barn som snakker. Det betyr ikke at hun gjør det, hun er 5 år og alt skal læres.
Hadde hun spurt etter kjærligheten sin mens jeg snakket med ei venninne eller en bekjent hadde jeg rett og slett bare svart henne og gitt henne den hvis den allerede var lovet bort - for enkelthetens skyld. 

Anonymkode: 1fe17...745

• Liker 5
Skrevet

Her har vi terpet på å ikke avbryte i årevis, DET GÅR IKKE INN. Fatter ikke hva som skal til. 

Anonymkode: 8da41...b86

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Noen foreldre har kanskje prøvd den strategien allerede uten effekt og deretter gått over til å overse avbrytelser i håp om at det skal virke. Ikke vet jeg....

Men jeg hadde nå klart å finne fram kjærlighet mens jeg pratet med en annen og sånn sett løst det uten videre mas... folk er forskjellige.

Anonymkode: 5badb...725

Dette!

Tror du at det bare er å forklare til ett barn at det må vente, og så går det seg til?

Anonymkode: 90f68...cdc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tull

Anonymkode: 72cb4...a94

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg var i butikken i dag og møtte en bekjent. Hun kom ut av butikken med to barn på 4 og 6 og to handleposer. Mens vi snakker begynner det yngste barnet og mase og sutre: « Jeg vil ha kjærligheten min». 

Moren velger da å snakke over barnet og vi prøver å ha en slags dialog i noen sekunder mens barnet maser, men jeg sier fort ha det, for det er så anstrengende. 

Det jeg lurer på er: Hvorfor sier ikke moren at barnet må vente i denne sammenhengen. Jeg pleier å si noe alla dette til barnet mitt: « Nå snakker jeg litt med x, du må vente litt med spørsmålet ditt». Slik lærer barnet respekt for andre, og at man ikke skal avbryte. 

Ser at det er svært få foreldre som gjør det samme. Må jo være svært masete og kjipt for foreldrene når det står på tenker jeg. 

Ulike strategier. Vi ba barnet vente, men da tok vi fokus vekk fra den vi faktisk pratet med og barnet ble verre. Å ignorere et barn er noe av det beste de kan gjøre, fordi barn blir ALLTID sett. De har godt av å vite at de ikke alltid står først i køen.

Anonymkode: a5c5e...b2f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Her har vi terpet på å ikke avbryte i årevis, DET GÅR IKKE INN. Fatter ikke hva som skal til. 

Anonymkode: 8da41...b86

Noe av det samme her. Noen familiemedlemmer er sånn i godt voksen alder så man kan spørre seg om det er genetisk eller innlært.

Anonymkode: 44d40...4fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tull

Anonymkode: 72cb4...a94

Nei. Hvorfor er det ellers så mange uoppdragne unger? Hvorfor snakker ikke foreldre til unga sine? Selvfølgelig er de redde for barnevernet, eller barnefjernet som enkelte harrytasser kaller det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tull. 
Har et barn med autisme. Han har i tillegg dårlig korttidsminne. Har prøvd å «oppdra» ham ift dette, men hvis han ikke får si det han skal mens han husker det. Hvis han glemmer det, utløser det pr nå så mye stress at han får et lite sammenbrudd som ødelegger flere timer av dagen for ham. 
Som sagt, jeg oppdrar ham men akkurat nå tenker jeg at strategien min er å hjelpe ham med teknikker for bla huske bedre. Og det er ikke gjort over natta.

Anonymkode: c2beb...69b

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Tenker at folk er forskjellige og at man har ulike strategier på det å oppdra barn. Det som fungerer for mine og dine barn er neppe det samme, og din bekjente har sin metode. 

Enig i dette😊 

Anonymkode: 49e3d...bd2

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja, fordi barnevernet vil ikke at foreldre skal sette grenser for barna sine da eller?🙄

Eller tenker du at foreldre må bruke fysisk og psykisk vold når de skal sette grenser for barn? I så fall vil du nok kunne få barnevernet «på nakken».

• Liker 2
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen kan være perfekte hele tiden, kanskje moren var sliten, kanskje den kjærligheten hadde blitt lovet til barnet som belønning for å oppføre seg i butikken, hvem vet. Blir for dumt å dømme foreldre på så tynt grunnlag. Dessuten er det snakk om en 4-åring, som sikkert var trøtt og utolmodig.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, fordi barnevernet vil ikke at foreldre skal sette grenser for barna sine da eller?🙄

Eller tenker du at foreldre må bruke fysisk og psykisk vold når de skal sette grenser for barn? I så fall vil du nok kunne få barnevernet «på nakken».

Selvfølgelig ikke, ikke vær dum. Jeg er HELT imot både fysisk og psykisk vold. Som de fleste andre normale mennesker. Men å be ungen og å vente på tur og si nei når den legger seg ned i butikken og hyler fordi den ikke får godis er ikke psykisk vold. Da er det mer psykisk vold å ikke sette grenser. Og det at mange er redde for å irettesette (igjen uten vold!!!) ungene sine er ikke tull. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig. Og det kan være mange grunner til at man velger å ikke være 100% pedagogisk til en hver tid, noe jeg tviler på at TS er heller.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...