Gå til innhold

Sier ikke kroppen fra hvis fosteret dør i magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom et embryo dør så vil jo kroppen si ifra med tap av symptomer, og etterhvert små blødninger. Og som regel støte det ut selv innen kort tid. 

Men hva om et foster dør senere i graviditeten? Jeg er 19 uker på vei nå, vil jeg ikke merke det dersom den dør, kun bli oppdaget ved kontroll av hjertelyd ol?  Har man ikke vondt, blødninger ol? 

Anonymkode: c0776...c06

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom et embryo dør så vil jo kroppen si ifra med tap av symptomer, og etterhvert små blødninger. Og som regel støte det ut selv innen kort tid. 

Men hva om et foster dør senere i graviditeten? Jeg er 19 uker på vei nå, vil jeg ikke merke det dersom den dør, kun bli oppdaget ved kontroll av hjertelyd ol?  Har man ikke vondt, blødninger ol? 

Anonymkode: c0776...c06

Noen merker det ved at kroppen spontanaborterer og blødning/smerte/ utdrivelse oppstår, andre merker det ikke ved at det da er en MA - fosteret stopper å utvikle seg og dør, men kroppen oppdager det ikke. 

Så nei. Ikke alle har vondt eller blødninger osv. Men Sannsynligheten er liten jo lengre ut i svangerskapet man er.. Men det skjer jo.. 

Anonymkode: e9441...f20

• Liker 3
Gjest Chicchi
Skrevet

Når du er 19 uker på vei, er det ikke så lenge til du kan kjenne bevegelser. Og de bevegelsene skal kunne fortelle deg det du trenger. Les mer på https://kjennliv.no/  Det står det hva man skal være obs på og hvordan man kan bli kjent med bevegelsesmønsteret til nettopp sin baby. 

Jeg husker i alle fall at jeg begynte å ta det mer med ro etter at bevegelsene kom ❤️ Lykke til!

Skrevet

Man kan desverre ha en MA, det har jeg selv hatt. Var ingen blødninger eller vondt når det skjedde, først 4-5 uker etterpå gikk vannet også begynte jeg å blø. Men dette var i uke 12, så før jeg kunne kjenne liv, hvis du ikke har kjent liv enda kommer det nok snart. 
(Vi fikk også beskjed på UL med bankende hjerte i uke 7 at det var over 90% sjanse for at det gikk bra da. I uke 19 har den økt til 99.9% så du kan slappe ganske bra av.)

Anonymkode: b9503...2e2

• Hjerte 1
Skrevet

Bestemoren min hadde et barn som døde ca 16 uker ut i graviditeten. Hun visste det ikke, og det endte opp med at hun til slutt fikk sepsis og måtte hasteopereres. Da var det visst allerede begynt å råtne :( Det er sjeldent at det er slik det skjer da, og hun ble gravid med sitt neste barn relativt kort tid etter.

Når jeg var bekymret så ringte jeg helsestasjonen og ba om å sjekke hjertelyd - finnes vanligvis litt tid til dét. 

• Hjerte 1
Skrevet

Har hatt MA før. Det stoppet å utvikle seg i uke 8, (fikk vite på ultralyd i uke 10) men det kom ikke ut før uke 12 av seg selv.

Så ja, noen ganger kan ting stoppe opp, og man vet ingenting om det. Mange spontanaborter er også en MA først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...