Gå til innhold

Glippe med jord/ugress mellom asfalt og mur i innkjørselen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Mellom asfalten og muren i innkjørselen vår, så er det en glippe på alt mellom 2-4 cm med jord og ugress. Er det noe vi kan fylle i denne glippen, annet enn asfalt? Når jeg tenker meg om så går det kanskje Ann å få asfalt fylt inn i fagfolk, det trenger kanskje ikke bli såpass dyrt (men er mange meter det er snakk om..). Lurte evt. på om vi bare skulle legge duk og kantstein, selvom det kanskje blir seende rart ut. Evt. fylle med betong.  Forslag?

Anonymkode: 12ba9...7b2

Skrevet

Et bilde sier mer enn tusen ord...

Men det fremgår ikke helt hva du ønsker å oppnå, altså hvorfor du ønsker å fylle? Er det for å slippe ugresset?

Duk og kantstein rimer dårlig med en glipe på 2-4 cm? Du kan støpe. men ikke uten å armere med stigearmering – ellers sprekker det.

Kaldasfalt er en mulighet. Det kan du fylle og stampe selv.

Selv ville jeg fjernet mest mulig av jorden i hele glipens lengde, kjøpt x kilo salt og strødd, tatt en tur på europris og kjøpt 32% eddik og blandet det ned til halv styrke før jeg vannet hele glipa, og til slutt fylt på med fugesand iblandet x kilo salt. 

Men det er nå bare meg.... 😉

Anonymkode: afb08...4bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv ville jeg fjernet mest mulig av jorden i hele glipens lengde, kjøpt x kilo salt og strødd, tatt en tur på europris og kjøpt 32% eddik og blandet det ned til halv styrke før jeg vannet hele glipa, og til slutt fylt på med fugesand iblandet x kilo salt. 

Men det er nå bare meg.... 😉

Har gjort noe ala dette selv hvor det vokser masse dritt mellom kantstein og steinmur, fungerer helt perfekt. 

Anonymkode: 93959...ee1

Skrevet

Men jeg droppet saltet og vannet ikke ut eddiken bare

Anonymkode: 93959...ee1

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man skal utvise litt forsiktighet i nærhet av støpte konstruksjoner. Eddik og salt er ikke nødvendigvis bestevenner med grunnmurer, armering og betong... 

• Nyttig 1
Skrevet
newman01 skrev (15 minutter siden):

Man skal utvise litt forsiktighet i nærhet av støpte konstruksjoner. Eddik og salt er ikke nødvendigvis bestevenner med grunnmurer, armering og betong... 

Sant nok – i teorien. Du må nok opp i 20+% eddik, og virkelig helle på og la det stå dynket, for at det skal kunne bli målbar forringelse mener jeg. Og veisalt på betonggulvet i garasjen er jo ofte ikke noen suksess over tid, særlig ikke kombinert med mekanisk belastning som biler med piggdekk som gnager. Skal du få problemer med armeringen, som normalt ligger godt innkapslet i støpen, så vil du du også få tilsvarende utfordringer med eksponering for kombinasjonen H2O og O2 over tid.

Altså: Det er helt riktig som du sier, men i praksis har jeg ingen problemer med å anbefale folk å gjøre som jeg har foreslått. Kjør på! 🙂

Eddik er pinadø et av de beste vidundermidlene som finnes i norske hjem – hvis en bruker det riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...