Gå til innhold

Er vi nordmenn dårlig på porsjonsberegning mtp overvekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever dette selv. Før var det vanlig med et stykke kjøtt eller fisk, 2-3 poteter og grønnsaker. Nå opplever jeg at mange beregner to stykker kjøtt eller fisk per person, til hverdags. Forstår man gjerne lager mer om man har gjester. 

En porsjon musli er ikke lenger en porsjon. Mange spiser to-tredoblet. 

Er dere oppmerksom på hvor mye barna får spise? Lager dere akkurat nok eller tenker dere det er ok at en vanlig porsjon blir større og større?

Anonymkode: 995c7...3b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er bevisst på porsjonsstørrelser, da jeg har litt lett for å legge på meg. Mann og barn har litt motsatt problem, og har rask metthetsfølelse. Vi er også en aktiv familie, så vi kontrollerer ikke mengde barna spiser. De stopper når de er mett. 

Anonymkode: afe4b...e5f

Skrevet

Personlige spiser jeg mer kjøtt og fisk pga jeg er bevist på hva jeg spiser. Fet øker protein inntaket mitt. 

Anonymkode: 63279...e50

• Liker 1
Skrevet

Ja det er vi.

Anonymkode: 48894...ec8

Skrevet

Jeg stusser over oppskrifter (fra feks godt.no, Matprat.no osv) hvor det per person blir 1/6 brokkoli, 1 potet og 100g fisk ... Hvor blir det av grønnsakene?! De kan med fordel fylle halve tallerkenen. Konsekvensen av slike måltider er jo at folk "må" ha kveldsmat bare noen timer etter middagen eller blir gående å småspise snacks utover kvelden. Men 3-4 poteter, 2-300g fisk og en god porsjon grønt ville en ikke hatt behov for særlig kveldsmat og sånn sett redusert totalinntaket

Slik jeg observerer virker det som om mengden av "ekte mat" (gode råvarer) er lavere enn hva folk flest innser, og tilgjengjeld utgjør ubevisst småspising og snacksing en vesentlig del av dagens totale inntak. 

• Liker 2
Skrevet

Noen er dårlige på å beregne porsjoner, mens andre spiser lite mat men desto mer usunt fjas. Man kan spise ganske mye ordentlig mat for samme mengde kalorier som en sjokolade eller en pose potetgull.
Jeg kan klare meg på bittelite mat, for å spare kaloriene til sjokolade og annet godt. Man blir lett tjukk av det også. En typisk middag for meg er som beskrevet i HI; et stykke kjøtt og noen grønnsaker. Spiser ikke saus en gang.

Hvis man vil redusere porsjonene sine kan man begynne med å spise fra mindre tallerkener. Man spiser mindre og føler seg fortere mett hvis man bruker lunsjtallerken eller frokostasjett istedet for stor middagstallerken.

Folk er forskjellige og har ulike årsaker til overvekten sin, så alle nordmenn sliter ikke med porsjonsstørrelser.

Anonymkode: 0d14f...8f9

Skrevet

Jeg spiser alltid middag på frolosttallerken, både hjemme og hvis det er rester på jobb. Det reduserer størrelsen naturlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...