Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Ca 6 uker gravid nå og vet at mange spontanaborter skjer på denne tiden.. Opplevde i natt at det var litt lys brun utflod på papiret da jeg tørket meg (veldig lite)  Føler meg veldig lite gravid og synes symptomene jeg har er diffuse og at de kommer og går.  Har feks ikke så ømme bryster som ved forrige svangerskap, men tenker at dette kan ha med å gjøre at det ikke er så lenge siden jeg sluttet med amming av yngste barnet. Har vært litt kvalm og kjenner generelt på mye murringer både i mage og rygg. Vil ikke kalle det smerter, men ubehag. Ellers er det lite som indikerer at jeg har noe som utvikler seg i magen.

Burde jeg sjekke HCG hos legen for å se om det er stigning? Teststrekene har blitt veldig mye sterkere siden første test, men det er vel ingen god indikator. 

Vil også nevne at det ikke er noe spor til blod i dag. verken rødt eller brunt, men føler meg ikke helt trygg. 

Noen som vil dele erfaring rundt dette? 

Skrevet

Jeg hadde heller ingen ømme bryster når jeg gikk gravid med andremann, selv om de var veldig ømme når jeg gikk gravid første gang 🙂 Jeg tenker at litt brun utflod ikke er noe å bekymre seg for 🥰

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde brun utflod gjennom hele graviditeten. Men hadde veldig lav terskel for å kontakte fastlegen når jeg var bekymret for at noe var galt.

• Hjerte 1
Skrevet

Takk for svar, dere. Kjenner jeg prøver å bare ta ting litt som de kommer.

Det er usikkerheten og følelsen av å ikke ha kontroll som er verst synes jeg. HAr hatt en MA sent i svangerskapet tidligere, og det er jo det jeg er mest redd for også denne gangen. Har hatt et vellykket svangskap etterpå, så sånn sett er det jo helt tilfeldig hva som skjer. 

Jeg er jo rasjonell og vet at en spontanabort kan skje alle, og at det som regel er fordi fosteret da ikke er levedyktig. Men det er slitsomt med all bekymringen. 

• Hjerte 1
Skrevet

Det er ingen fin måte å si dette på, men dette er hva som hendte meg da jeg spontanabortere i uke 13. Ikke les videre hvis du ikke vil bli unødvendig bekymret, for litt blødning er helt normalt og må ikke være en spontantabort, men for eks festeblødning. ☺️❤️

————

Jeg hadde ikke ømme brystet på graviditet nr 2, og jeg var superkvalm fra typ uke 4 (det var jeg ikke med førstemann). Jeg var også ekstremt sliten, og visste egentlig ikke hvordan jeg skulle takle hverdagen med en aktiv krabat på 1,5 og å være gravid. Kvalmen begynte å avta litt i uke 12/13, men da begynte jeg å blø bittelitt brunt søndag morgen. Blødningen var først brun og lite, før det på mandagen ble mer rødt blod. Jeg ringte fastlegen, men de kunne ikke bidra med noe sa de, så fikk bare anbefaling om å vente det ut. Tirsdag morgen begynte det å fosse ut blod, og jeg var supertrøtt og sliten. Til slutt så man at «fosteret» kom ut, og da måtte jeg på rutinekontroll på sykehuset for å se at alt var ute.

Anonymkode: 80468...758

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde akkurat likt i uke 6+2 (snart to uker siden). Ble stressa og gikk til legen og fortalte om brun utflod og avtakende graviditetssymptomer (hadde riktignok ikke murringer, men har hatt mye av det de første ukene). Legen var ikke litt stressa med det engang. Det er visst så utrolig vanlig og ikke noe faresignal. Hun tok HCG, og fikk tilbake skyhøye verdier. Fant dermed ut at det var tvillinger (bekreftet med UL). I morgen er jeg uke 8, og har bare hatt brun utflod den ene dagen, og ultralyd i uke 7 viste to fine fostre i akkurat rett størrelse og fine hjerteslag. 

Anonymkode: 3b76d...0b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ingen fin måte å si dette på, men dette er hva som hendte meg da jeg spontanabortere i uke 13. Ikke les videre hvis du ikke vil bli unødvendig bekymret, for litt blødning er helt normalt og må ikke være en spontantabort, men for eks festeblødning. ☺️❤️

————

Jeg hadde ikke ømme brystet på graviditet nr 2, og jeg var superkvalm fra typ uke 4 (det var jeg ikke med førstemann). Jeg var også ekstremt sliten, og visste egentlig ikke hvordan jeg skulle takle hverdagen med en aktiv krabat på 1,5 og å være gravid. Kvalmen begynte å avta litt i uke 12/13, men da begynte jeg å blø bittelitt brunt søndag morgen. Blødningen var først brun og lite, før det på mandagen ble mer rødt blod. Jeg ringte fastlegen, men de kunne ikke bidra med noe sa de, så fikk bare anbefaling om å vente det ut. Tirsdag morgen begynte det å fosse ut blod, og jeg var supertrøtt og sliten. Til slutt så man at «fosteret» kom ut, og da måtte jeg på rutinekontroll på sykehuset for å se at alt var ute.

Anonymkode: 80468...758

Tenker det er helt ok å dele, selv om det ikke gikk veien for deg. LEit å høre at det gikk slik og spesielt så sent som i uke 12.. ❤️

HEr har det ikke kommet mer brunt per nå. Hadde litt utflod i trusa i dag, og det var helt fargeløst, så det er i alle fall ikke noe som er tiltagende per nå. Slimhinnene er jo så skjøre, så det kan ha vært en liten blødning som har koagulert litt.. 

Det er akkurat det der med å "vente ut" som er så utmattende. Helt uutholdende og gå og vente på at noe kanskje kan skje. 

Faktisk er brystene litt ømme igjen nå, men det er vel egentlig den murringen som bekymrer meg mest, selv om det også er veldig normalt. Huff, dette blir virkelig verre og verre jo eldre man blir. Det er vel en god grunn til at man biologisk sett er best rustet for graviditet når man er tidlig i tjueårene 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde akkurat likt i uke 6+2 (snart to uker siden). Ble stressa og gikk til legen og fortalte om brun utflod og avtakende graviditetssymptomer (hadde riktignok ikke murringer, men har hatt mye av det de første ukene). Legen var ikke litt stressa med det engang. Det er visst så utrolig vanlig og ikke noe faresignal. Hun tok HCG, og fikk tilbake skyhøye verdier. Fant dermed ut at det var tvillinger (bekreftet med UL). I morgen er jeg uke 8, og har bare hatt brun utflod den ene dagen, og ultralyd i uke 7 viste to fine fostre i akkurat rett størrelse og fine hjerteslag. 

GRatulerer så mye med tvillinger ❤️ dobbel lykke!

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er selv gravid og opplevde at all kvalme forsvant over natten en gang i uke 6. Ble bekymret, men privat ultralyd i uke 7 viste at alt var fint. Har også hatt mye murringer dette svangerskapet, men alt ser bra ut så langt (uke 12). Opplevde en SA i vår, den startet med spotting som økte i styrke over 4 uker, før jeg mistet i uke 11. Har også blødd i tidligere svangerskap som har gått fint. 

Vanskelig å si hva du opplever, men spotting trenger ikke å bety så mye. Ville nok målt hcg hos legen eller bestilt privat ultralyd om du er veldig bekymret❤️

Anonymkode: 3bd41...8f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er selv gravid og opplevde at all kvalme forsvant over natten en gang i uke 6. Ble bekymret, men privat ultralyd i uke 7 viste at alt var fint. Har også hatt mye murringer dette svangerskapet, men alt ser bra ut så langt (uke 12). Opplevde en SA i vår, den startet med spotting som økte i styrke over 4 uker, før jeg mistet i uke 11. Har også blødd i tidligere svangerskap som har gått fint. 

Vanskelig å si hva du opplever, men spotting trenger ikke å bety så mye. Ville nok målt hcg hos legen eller bestilt privat ultralyd om du er veldig bekymret❤️

Takk for at du deler ❤️ Så godt å høre at alt ser bra ut nå. 

Ser jo at alle opplever SA veldig forskjellig og at gangen i det varierer stort. Man må nok bare puste litt med magen og ikke bekymre seg mer enn nødvendig. Skulle det skje, er det ikke noe man får gjort fra eller til unasett. Men det er jo som sagt dette med å ikke ha kontroll som er slitsomt. 

Vurderer å bestille time til tidlig UL, men det innebærer en hel dag borte fra jobb. Kanskje tar jeg en tur til legen i neste uke for å få målt HCG for å se om jeg blir litt roligere av det.

Skrevet
Parv skrev (1 minutt siden):

Takk for at du deler ❤️ Så godt å høre at alt ser bra ut nå. 

Ser jo at alle opplever SA veldig forskjellig og at gangen i det varierer stort. Man må nok bare puste litt med magen og ikke bekymre seg mer enn nødvendig. Skulle det skje, er det ikke noe man får gjort fra eller til unasett. Men det er jo som sagt dette med å ikke ha kontroll som er slitsomt. 

Vurderer å bestille time til tidlig UL, men det innebærer en hel dag borte fra jobb. Kanskje tar jeg en tur til legen i neste uke for å få målt HCG for å se om jeg blir litt roligere av det.

Vet så altfor godt hvordan det er å bekymre seg for den lille i magen, selv om det bare er på størrelse med et frø❤️ Selv om man vet det er en viss sannsynlighet for spontanabort, starter man likevel å håpe og forberede seg når testen er positiv. Ser du også har mistet sent, og det gjør det ikke lettere. Jeg våger fortsatt ikke å tro det skal gå veien enda, selv om jeg er i uke 12 og har hcg-måling og to private ultralyder bak meg, til det er uken jeg mistet i fortsatt for nær, og det som skjedde på sykehuset litt for traumatisk.

Håper det går veien for deg og at du får målt hcg eller får en form for bekreftelse som gjør at du kan senke skuldrene❤️

• Hjerte 1
Skrevet
Parv skrev (1 time siden):

Takk for svar, dere. Kjenner jeg prøver å bare ta ting litt som de kommer.

Det er usikkerheten og følelsen av å ikke ha kontroll som er verst synes jeg. HAr hatt en MA sent i svangerskapet tidligere, og det er jo det jeg er mest redd for også denne gangen. Har hatt et vellykket svangskap etterpå, så sånn sett er det jo helt tilfeldig hva som skjer. 

Jeg er jo rasjonell og vet at en spontanabort kan skje alle, og at det som regel er fordi fosteret da ikke er levedyktig. Men det er slitsomt med all bekymringen. 

Forstår godt at du blir urolig. Jeg har blødd i 3 svangerskap, men alt har likevel gått helt fint 😊 Vil anbefale deg å få målt HCG slik at du kan senke skuldrene ❤️ 

Hvor langt på vei var du da du hadde MA den gangen? ❤️

Anonymkode: 4916c...3aa

• Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde også skyhøy HCG i begynnelsen, men også brun utflod over flere uker. Det viste seg at jeg var også gravid med tvillinger, men jeg fant ut av det først etter jeg hadde oppsøkt lege pga. en blødning. Mistet den ene tvillingen, men synes det var egentlig helt greit siden jeg har en underliggende sykdom som øker risiko i svangerskap, så har slått meg til ro at det er bedre å få et frisk barn. Er nå i siste trimester. 

Anonymkode: 14fb2...398

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår godt at du blir urolig. Jeg har blødd i 3 svangerskap, men alt har likevel gått helt fint 😊 Vil anbefale deg å få målt HCG slik at du kan senke skuldrene ❤️ 

Hvor langt på vei var du da du hadde MA den gangen? ❤️

Anonymkode: 4916c...3aa

Så godt å vite. ❤️ Med yngstemann hadde jeg også et par småblødninger som bekymret meg mye. Hadde da en frisk blødning i uke 8, men som jeg konkluderte kom ca på tiden for når jeg ellers pleide å ha mensen. Det ble et friskt og fint barn. 

Jeg var uheldig og hadde en MA som ikke ble oppdaget før ved ordinær UL i uke 19. Da hadde sannsynligvis fosteret sluttet å utvikle seg ca i uke 15-16. Heldigvis er det veldig sjeldent at man mister så sent, og vi fant aldri en årsak, så dette var nok bare maks uflaks og helt tilfeldig. Men man blir jo ekstra bekymret. 

Den gangen hadde jeg ikke vært bekymret for noe i forkant og hadde ikke en gang tenkt tanken på å gå til tidlig UL eller lignende, så det kom som et stort sjokk da det viste seg at det ikke var liv. 

Nå skal det sies at jeg i dag ikke har hatt tegn til blødning eller brun utflod, og håper det ikke blir mer enn dette. 

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...