Gå til innhold

Bør barnet ha lur i barnehagen? Jeg er uenig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd flere ganger å introdusere lur midt på dagen igjen. Resultatet har alltid vært mindre total søvn og mer utagering. Dette gjelder ei på 2,5 år.

Med en lur på 40 min sovner hun 21-22 tiden på kvelden. 

Uten lur sovner hun noen få min over 19. Hun står opp 7 uansett i begge tilfeller.

Hun blir trøtt midt på dagen, og kan enkelt sovne.

Far vil at vi skal prøve at hun får ha lur igjen, siden det er hva barnehagen maser om. I tillegg har han visst en kollega som legger toåringen sin klokken 21, etter en lur på 1,5 timer. Er det normalt?

Jeg kjenner jeg er bare negativ til det fordi vi har prøvd flere ganger at hun får ha en lur. Både på 40 min, 1 time, 1,5 timer, 2 timer, og det ender bare med at hun sovner senere og senere. Jo lengre luren er, jo nærmere midnatt blir det.

Jeg selv legger meg for kvelden mellom 21-22. 

Dere med erfaringer med egne barn, hva er normalt her? Hva er best?

Anonymkode: a83f3...dcd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hørt på hva barnehagen sier at hun har av behov, men det hadde vært så enkelt for meg. Hvordan sover hun om natta? Hvordan er hun etter barnehagen? Det kan jo virke som om hun ikke får nok søvn; siden barnehagen hinter til å introdusere en lur. Har de sagt hvorfor de tenker det er best? 

Anonymkode: 84f3a...ace

• Liker 2
Skrevet

Nei. Ikke gjør det. Hun sover jo fint på kveld og natt uten. Bare surr å innføre igjen.

Anonymkode: f892b...5a7

• Liker 10
Skrevet

Hvis barnet er trøtt og sliten i bhg og trenger en lur, så hadde jeg lat bhg prøve med en lur på dagtid. 

Hvis barnet ikke trenger en lur, men bhg foretrekker at barnet tar en lur så hadde jeg ikke gått for lur på dagen. Mine 3 var alle sluttet å hvile på dagen når de var 2.5 år. 

Anonymkode: 40b7f...5c2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har prøvd flere ganger å introdusere lur midt på dagen igjen. Resultatet har alltid vært mindre total søvn og mer utagering. Dette gjelder ei på 2,5 år.

Uten lur sovner hun noen få min over 19. Hun står opp 7 uansett i begge tilfeller.

Far vil at vi skal prøve at hun får ha lur igjen, siden det er hva barnehagen maser om. I tillegg har han visst en kollega som legger toåringen sin klokken 21, etter en lur på 1,5 timer. Er det normalt?

Jeg kjenner jeg er bare negativ til det fordi vi har prøvd flere ganger at hun får ha en lur. Både på 40 min, 1 time, 1,5 timer, 2 timer, og det ender bare med at hun sovner senere og senere. Jo lengre luren er, jo nærmere midnatt blir det.

Ville bedt de la henne HVILE, ikke sove. Vi hadde en lang slik periode med begge barna. De trengte en hvil, gjerne ligge 10 min i vogna og gjøre ingenting. Men uten å ligge så lenge at de sovna av kjedsomhet, for det ble akkurat som du sier, mindre søvn, lite om natta og et barn med tydelig søvnmangel. Barnehagen fikset gjerne hvil og passet på at de ikke sovnet. Avtalte at hvis de var så slitene at de sovnas innen 5 min, så skulle hun få sove 40 min. Svært sjelden det skjedde. Men da regnet vi med at det var nødvendig.

At kollegaens barn trenge rnoe annet er jo HELT NORMALT. Han kan ikke sammenlikne deres barn med andres. Søvnbehov er svært ulikt. Også når søvnen tas. Kommer helt an på hva som er ok for barnet. Tydeligvis er 21-07 + dupp ok for kollegaens barn. Mens for mine hadde det betydd søvnmangel, og det merker man jo meget godt. Så duppen måtte utgå. Skjedde for begge mellom 2,5 og 3 år. I det de ikke var opplagte om morgenen fordi de sovna for sent, så trappet vi ned søvnen på dagtid helt til det ikke var mer å ta av, da fikk de hviletid et par mnd før de av seg selv nektet å legge seg i noen vogn og bare skulle med å leke videre. De lot barna vise vei i vår bhg.

Anonymkode: 96a02...d62

• Liker 7
Skrevet

Begge mine er under to, så jeg har ikke erfaring med å kutte dagsoving helt enda. Likevel kan jeg kjenne igjen de periodene hvor de har kuttet ned på antall dupper, og det ikke går helt opp med leggetid, men en ekstra dupp hadde blitt for mye osv. Da må leggetid bare flyttes litt i en periode.

Da eldste begynte i barnehagen så sov hun fortsatt to ganger om dagen, og barnehagen la til rette for det, men hun skled tidlig inn i rutinen til de andre barna med én lengre blund midt på dagen. Barnehagen trillet og trillet, men hun sovnet ikke for en blund nummer to. I starten var hun da veldig sliten etter barnehagen, og for en periode måtte vi legge henne mye tidligere for kvelden.

Hvordan er datteren din etter barnehagen? Er hun veldig trøtt og grinete, eller holder hun greit til 19? Det er jo det viktigste, også må man finne veien derfra. Hvis hun er utslitt så kan de kanskje la henne hvile litt uten at hun sovner, og se om det hjelper? 

Søvn er nok veldig individuelt, og jeg ser jo for meg at det blir litt krøll i starten når vi kutter dagsoving. Eldste sover nesten to timer i barnehagen, men uansett hvor aktive vi er i helgene så sover hun aldri mer enn en time hjemme. Barnehagehverdagen er jo mer slitsom, så ser for meg en periode hvor hun kanskje sover i barnehagen enda, men ikke har behov hjemme.

Anonymkode: fe968...760

Skrevet

Vi har vært/er i en ganske lik situasjon, men barnet vårt sovnet ikke før 22.30. Vi kuttet til slutt dagsoving da hun var to år og en mnd. gammel. Hun har slitt litt med trøtthet i perioden 13.00-16.00, men hvis hun får sove da blir det jo sein legging til kvelden igjen. Her har barnehagen innført hviletid på samme tidspunkt som sovebarna sover. Jeg har også hentet henne tidlig noen ganger for at hun skal få noen rolige timer hjemme.

Da vi kuttet dagsoving merket barnehagen med en gang at barnet fungerte mye bedre i barnehagen fordi hun da sov mer om natten.

Anonymkode: 899af...cb5

• Liker 5
Skrevet

Har ei på 2,5 år selv. I helger og ferier har hun stort ingen dupp på dagtid, det er ikke behov for det og hun sovner innen rimelig kort tid rundt 1930. 
I barnehagen har hun et behov for en liten dupp, det skjer mer og hun blir mer sliten og trøtt. Men vi har satt ei grense på duppen, så hun sover maks en time og aldri etter 13, ellers holder hun det gjerne gående til 22/23-tiden på kvelden. Jeg pleier å legge meg rundt 22 selv, så det passer dårlig at hun ikke har sovnet før det 🤷🏻‍♀️😅 Hun sovner mellom 1930 og 20 de dagene hun har hatt dupp i barnehagen. 
Barnehagen skal respektere deres ønsker, men hvis de har fortalt dere at barnet trenger en hvil, så ville jeg hørt på de og latt henne hvile. Men dere kan jo begrense det? Kanskje holder det med en halvtimes tid? 

Anonymkode: b369a...996

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ønsket at mine skal legges til hvil, og så evt tas opp hvis de ikke er trøtte og ikke sovner. De ble alltid vekket kl 14 om de fortsatt sov da.

Vi hadde en som ikke sovnet mer da hun var 2,5 og en som var veldig sliten i barnehagen uten søvn, gråt mye og hadde det ikke greit. Men hun sovnet nesten alltid i barnehagen. Til sammen i døgnet sov hun like mye med eller uten lur, men det ble jo senere kvelder med daglur.  Men hun trengte å ha noe av søvnen sin i barnehagetiden frem til hun var over 3 år. 

Anonymkode: d3284...1d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken tid legger de barna i barnehagen? Vi ville gjerne legge barnet vårt på dagtid, men med tanke på at noen barnehager ikke legger før klokken 12, så ble det umulig. Når vi la barnet klokken 11 i helgene gikk det helt fint med lur.

Anonymkode: 1712b...068

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer vel helt an på barnet. Noen trenger det andre ikke

Anonymkode: 64bb7...01e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken tid legger de barna i barnehagen? Vi ville gjerne legge barnet vårt på dagtid, men med tanke på at noen barnehager ikke legger før klokken 12, så ble det umulig. Når vi la barnet klokken 11 i helgene gikk det helt fint med lur.

Er stor forskjell på hjemme og barnehage. Hjemme har man et helt annet aktivitetsnivå og langt mindre påvirket av alle sanseinntrykkene som man har i løpet av en dag i barnehagen.

• Liker 3
Skrevet
Blizz1 skrev (2 timer siden):

Er stor forskjell på hjemme og barnehage. Hjemme har man et helt annet aktivitetsnivå og langt mindre påvirket av alle sanseinntrykkene som man har i løpet av en dag i barnehagen.

Ja, men poenget mitt er at det handler ofte om tidspunktet for legging. Vi kunne aldri lagt barnet vårt 12 hjemme uten at det ikke forstyrret for kvelden. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, men poenget mitt er at det handler ofte om tidspunktet for legging. Vi kunne aldri lagt barnet vårt 12 hjemme uten at det ikke forstyrret for kvelden. 

Men står dere like tidlig opp og er like aktive som i barnehagen når det er helg? Jeg mener det er en vesentlig forskjell.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det blir et veldig enkelt regnestykke spør du meg. Sover hun 40 min i barnehagen mister hun to eller tre timer av den totale søvnen sin sammenlagt. Skal jeg være rettferdig kan jeg legge de 40 min på dagen i soving.

uansett blir regnestykket slik:

Uten lur: søvn fra 19-07 er 12 timer søvn i døgnet.

Med lur: fra 21 eller 22-07 er 9t 40 m eller 10 t 40 m søvn i døgnet.

Det blir mer enn en hel time i manko. Hver natt. Kanskje så mye som to timer og 20 min om hun ikke sovner før ti.

Nobrainer. Hadde latt jenta mi sove slik at hun fikk mest mulig søvn i døgnet. Stol på din egen magefølelse her. At mannen din har fått råd av en kollega trumfer såvisst ikke deg som mor. Vi hadde forøvrig samme problemstilling som dere og valgte å kutte lur for å maksimere søvntid (anbefalt også av helsestasjonen.) barnehagen var uenig da jenta vår var rett under to år, men de skiftet mening ganske kjapt da de så etter noen uker hva den ekstra søvnen i døgnet førte med seg.

Lykke til❤️

Anonymkode: f892b...5a7

• Nyttig 4
Skrevet
Blizz1 skrev (2 minutter siden):

Men står dere like tidlig opp og er like aktive som i barnehagen når det er helg? Jeg mener det er en vesentlig forskjell.

Men i alle dager, hva prater du om! Du leser jo ikke hva jeg skriver.

• Liker 1
Skrevet
Blizz1 skrev (5 minutter siden):

Det har ikke noe med det å gjøre, barnehagen legger de for sent enn det barnet har behov for står det. 

Anonymkode: 4f56f...42b

• Liker 4
Skrevet

Vi stresset også med dette en periode. 40 minutter ble alt for lenge. Her fungerer det veldig bra med en 20 minutters power nap i barnhagen. Da får barnet ny energi og det går ikke utover nattesøvnen. 

Anonymkode: 97a6e...44e

• Nyttig 1
Skrevet

Kjenner jeg ikke orker å engasjere meg i slike tråder lenger. Til info, om barnehagen sier ungen er trøtt vil det si at ungen enten står og hylgriner utrøstelig av utmattelse eller sovner omtrent stående. Dere foreldre får vite en særdeles rosemalt versjon av dagen til ungen. 

Anonymkode: f6348...875

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnehagen kan tilrettelegge for hviletid uten at barnet sover. Det hjelper godt med en god hvilestund uten særlig stimuli. 

Anonymkode: b28df...156

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...