Gå til innhold

Hva salgs råd kan jeg gi til en søster som snart går på veggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Min søster har nå blitt sykemeldt en liten periode da hun har blitt svimmel og dårlig. Hun har mye å gjøre på jobb, men er også en jobb hun elsker + har det så fint med sine kollegaer. 

Hun sier at hun ikke har noe sted å slappe av, ikke engang hjemme. Har en samboer (vært sammen i mange år) som er ganske sjalu, sur og alltid sier ting på en veldig ufin måte. Han har økonomiske problemer, og bruker penger han ikke har. (Har også ADHD, så det hjelper ikke på) Jeg ser at hun alltid er på tå hev, og at hun alltid er "stiv", ikke kan slappe av. Jeg sier at hun bør gå å snakke med noen, men da er svaret at hun ikke "vet hvordan han vil reagere på det". 

Når hun nå ble sykemeldt sa han også at det helt sikkert var at hun var på fest helgen før og drakk litt for mye. (Hun er som regel aldri på fest, dette var en etterfest etter et arrangement hun hadde vært med på) Så, har altså ingenting med det å gjøre.  Hun er typisk flink pike, og prøver å bevare stemningen overalt. Alt for at han ikke skal bli sur. Det kan også være små ting som at hvis hun spør hvordan han har hatt det på trening, så kan han svare " hvorfor spør du om det, det har vel vært som vanlig det" "    Og mange andre eksempler.. 

Jeg lurer på hva jeg kan råde til...  Hun har bare bestemt seg for å være med han.. Og han er jo en fin fyr innerst inne, har vel sine problemer.. 

Anonymkode: b7d66...cc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei dere!

Min søster har nå blitt sykemeldt en liten periode da hun har blitt svimmel og dårlig. Hun har mye å gjøre på jobb, men er også en jobb hun elsker + har det så fint med sine kollegaer. 

Hun sier at hun ikke har noe sted å slappe av, ikke engang hjemme. Har en samboer (vært sammen i mange år) som er ganske sjalu, sur og alltid sier ting på en veldig ufin måte. Han har økonomiske problemer, og bruker penger han ikke har. (Har også ADHD, så det hjelper ikke på) Jeg ser at hun alltid er på tå hev, og at hun alltid er "stiv", ikke kan slappe av. Jeg sier at hun bør gå å snakke med noen, men da er svaret at hun ikke "vet hvordan han vil reagere på det". 

Når hun nå ble sykemeldt sa han også at det helt sikkert var at hun var på fest helgen før og drakk litt for mye. (Hun er som regel aldri på fest, dette var en etterfest etter et arrangement hun hadde vært med på) Så, har altså ingenting med det å gjøre.  Hun er typisk flink pike, og prøver å bevare stemningen overalt. Alt for at han ikke skal bli sur. Det kan også være små ting som at hvis hun spør hvordan han har hatt det på trening, så kan han svare " hvorfor spør du om det, det har vel vært som vanlig det" "    Og mange andre eksempler.. 

Jeg lurer på hva jeg kan råde til...  Hun har bare bestemt seg for å være med han.. Og han er jo en fin fyr innerst inne, har vel sine problemer.. 

Anonymkode: b7d66...cc8

Det der høres ut som et stort, rødt flagg for meg🙄 Man går ikke på eggeskall og er stiv av redsel rundt partner uten grunn. For meg virker det som hun blir utsatt for vold (trenger ikke være fysisk). Psykisk vold i form av kontrollerende adferd, farlig sjalusi, sinne, pengeproblemer. 

At man prøver å dekke over for partner og holde stemningen god er ofte fordi man blir manipulert, føler skam (derfor vanskelig og gå også) og skyld (for at man har satt seg selv i situasjonen, selvom det ikke stemmer), man er redd for å gå, fordi man aner ikke hvordan partner vil reagere, noen blir også truet til å bli i forholdet. Hun sier selv at hun ikke klarer å slappe av i sitt eget hjem, det er det jo en grunn til… Er det noen mulighet for at du kunne fått henne til å reise hjem til foreldrene deres mens hun er sykemeldt? Og få en psykolog å snakke med (partner trenger ikke vite det). 

Anonymkode: 32a6e...a1d

• Liker 1
Skrevet

Dump han.

Anonymkode: 37caf...a61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...