Gå til innhold

Betaler mye skatt - bør jeg låne mer penger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor jeg betaler så mye skatt. Er enslig forsørger med bare totalt ca 1 mill i gjeld. Tjener 700k Ja vi bor i en leilighet som jeg eier osv.

Vi hadde avtale om lønnstillegg med arbeidsgiver. Må si jeg ble skuffet da jeg så at de hadde tatt hele lønnstillegget tilbake igjen i skatt på samme lønnsslipp. Jeg har alltid stemt til venstre for Ap ved valg. Likevel synes jeg det er nok nå. Jeg ønsker å reise med tenåringsdatteren min. Jeg får ikke råd til dette, med så mye skatt.

Lurer på om løsningen er å låne mer penger. De som har høy gjeld, får de utbetalt mer lønn fra arbeidsgiver, fordi ligningsmyndighetene ser at de har høy gjeldsbelastning?

Jeg har kanskje vært dum. Min plan var å betale ned nest mulig gjeld, for at jeg skal kunne bruke pengene på reiser og ungene. Jeg har valgt å ikke kjøre karrieren til topps, fordi jeg ønsker å bruke av tiden min på at ungene skal ha det bra. Jeg er derfor fornøyd med lønnen, siden den kommer med en fleksibel arbeidssituasjon. Nå er jeg bekymret for at dersom jeg får enda mindre gjeld, at skattefuten i framtiden kommer til å stikke av med enda mer av overskuddet mitt.

Hvordan bør jeg disponere, for at jeg skal få brukt pengene på reiser, fritid og familien?

Anonymkode: 141fb...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor jeg betaler så mye skatt. Er enslig forsørger med bare totalt ca 1 mill i gjeld. Tjener 700k Ja vi bor i en leilighet som jeg eier osv.

Vi hadde avtale om lønnstillegg med arbeidsgiver. Må si jeg ble skuffet da jeg så at de hadde tatt hele lønnstillegget tilbake igjen i skatt på samme lønnsslipp. Jeg har alltid stemt til venstre for Ap ved valg. Likevel synes jeg det er nok nå. Jeg ønsker å reise med tenåringsdatteren min. Jeg får ikke råd til dette, med så mye skatt.

Lurer på om løsningen er å låne mer penger. De som har høy gjeld, får de utbetalt mer lønn fra arbeidsgiver, fordi ligningsmyndighetene ser at de har høy gjeldsbelastning?

Jeg har kanskje vært dum. Min plan var å betale ned nest mulig gjeld, for at jeg skal kunne bruke pengene på reiser og ungene. Jeg har valgt å ikke kjøre karrieren til topps, fordi jeg ønsker å bruke av tiden min på at ungene skal ha det bra. Jeg er derfor fornøyd med lønnen, siden den kommer med en fleksibel arbeidssituasjon. Nå er jeg bekymret for at dersom jeg får enda mindre gjeld, at skattefuten i framtiden kommer til å stikke av med enda mer av overskuddet mitt.

Hvordan bør jeg disponere, for at jeg skal få brukt pengene på reiser, fritid og familien?

Du vil aldri tjene penger på å ha lån i seg selv. I så fall må du investere pengene i noe som gir større avkastning enn du betaler i renter. Nå når renten begynner å normalisere seg litt, er det få "enkle" måter å få dette til å skje på.

Det du kan vurdere, siden lånet ditt er såpass lavt, er å gjøre det om til et rammelån. På den måten vil du ha større fleksibilitet.

Utover dette kan du også begynne å stemme partier som lar deg beholde mer av pengene dine. Husk at du er faretruende nær å være "rik" i henhold til venstresiden.. :)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å betal mer ned på lånet enn du må, bruk resterende penger inn på et fond. Ta ut overskuddet hvert 5. år f.eks til en stor reise. Dette er bedre forvaltning enn å betale ned gjeld, når gjeldsgraden din er så lav. 

Anonymkode: c1413...bb9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier lønnslippen da? Hvor mye skatt betaler du? Og hva sier skattekortet ditt? 

Har du et budsjett å forholde deg til, eller går visakortet varmt uten at du har særlig oversikt? 

Når det gjelder å ta opp mer gjeld så du kan få mer rentefradrag blir det litt som å gå på Kiwi, kjøpe brus, helle ut brusen på utsiden av butikken for så å pante flasken og være fornøyd med at du har tjent 2 kroner

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du står i samme situasjon som en venn av meg. Og at du baserer dette på lønningen du fikk i september. I september fikk du kanskje etterbetalt lønnsjustering fra mai, juni eller juli. Og da har de istedet for å splitte skatten for etterbetalingen og den normale lønnen kjørt alt under tabelltrekk. Da har du endt opp med å betale veldig mye skatt, og det ser ut som du ikke får noe igjen for lønnsjusteringen. 

Det som ble gjort på min arbeidsplass, var å trekke tabell på normallønnen, og prosent på etterbetalingen. På den måten kom jeg litt heldigere ut. 

Begge deler er fullt lovlig, men måten de gjør det når det ikke splittes, gjør at man trekkes litt for mye skatt den måneden. Fra og med neste måned, vil du se at det korrigeres, og at du netto sitter igjen med mer penger etter lønnsjustering, enn du gjorde før. 

Måten skatt er lagt opp til i Norge, er det så og si ikke mulig å gå opp i lønn og samtidig oppleve at absolutt alt blir spist opp av økt skatt. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får fratrekk på rentene du betaler så dersom du mener at det høres fornuftig i betale f.eks 10000kr i mnd i renter for å betale 2200kr i mindre i skatt så kjør på🙄 

Det er et vesentlig hopp i trinn skatt når du tjener over 650 tusen. Du må nok enda et hakk opp i lønn før du merker det på utbetalingene og du er jo på vei ditt💪🏻 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

De som har høy gjeld, får de utbetalt mer lønn fra arbeidsgiver, fordi ligningsmyndighetene ser at de har høy gjeldsbelastning?

Det er normalt ikke sånn det fungerer nei. Litt skremmende at du spør.

Anonymkode: 3dc40...299

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er normalt ikke sånn det fungerer nei. Litt skremmende at du spør.

Anonymkode: 3dc40...299

De gjør jo i praksis det. Høy gjeld=mer fradrag=mer utbetalt. Med mindre du har en fantastisk jobb hvor arbeidsgiver betaler gjelda di da. Eller namsmannen har tvangstrekk

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for guds skyld ikke ta opp mer gjeld. Du får ikke mer penger av det, du får mindre. Hvis du tar opp mer gjeld og betaler, la oss si 10 000 i renter på et år, så får du 2200 kr mindre skatt. Så du går i minus med 7800 kr og har fått enda dårligere råd enn nå. Det vil ALDRI lønne seg å ha lån, så bare fortsett planen din om å betale det ned så snart som mulig. 

Problemet er bare at du forstår ikke hvordan skattekort og trekk fungerer. Det er bare midlertidig at du fikk så høyt trekk, arbeidsgiver gjør det enkelt og trekker unna den ekstra skatten på en lønning. 

Du kan fikse det lett ved å gå inn og justere skattekortet ditt selv med ny lønn for i år. Du vil kanskje få litt høyere skatt ut året, avhengig av hvor mye arbeidsgiver trakk nå, siden du da har betalt litt lite hittil (totalt for året) når du får en økning på slutten av året sånn. 

Men nei, når du får lønnsøkning blir den aldri helt spist opp av skatt, du vil få høyere netto også - det er bare et teknisk trekk"problem" som ga den effekten denne måneden. 

Anonymkode: 254f6...e0b

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (8 minutter siden):

De gjør jo i praksis det. Høy gjeld=mer fradrag=mer utbetalt. Med mindre du har en fantastisk jobb hvor arbeidsgiver betaler gjelda di da. Eller namsmannen har tvangstrekk

Det hjelper ikke på økonomien å betale litt mindre skatt når du må betale mye mer renter. Totalen er da minus. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vil du betale til banken eller skatteetaten?

Anonymkode: 94354...0b9

Vil hun betale mye til banken eller litt til skatteetaten, er spørsmålet. For å få lov å velge banken koster det 7800 kr per 2200 hun sparer i skatt. Jeg betaler i alle fall heller 2200 til skatteetaten enn 7800 til banken... 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er leiligheten din verdt? Kanskje du betaler mye i formueskatt? I tillegg til at du akkurat bikker over de 650k så du skatter mer. Det er nok dumt å låne mer for å få mindre skatt i utgangspunkt da det med dagens renter ikke vil lønne seg. Hvis jeg hadde vært i din situasjon så tror jeg at jeg hadde søkt om avdragsfrihet. Det du ønsker er mere å rutte med nå som barnet/barna enda bor med deg. Du har lite lån igjen, mye av den blir "spist opp" av inflasjon om noen år (1mill blir enda mindre verdt og lettere å betale tilbake om 5 år).

Dersom du har annuitets lån (noe de aller fleste har), så har du betalt mest renter i starten og betaler mere avdrag nå. Dersom du søker om avdragsfrihet så får du en god del mer å rutte med i mnd.  En annen alternativ er å få økt inntekt, men det hørtes ut som at du ikke ønsket det mens barna er små. 

Hvor gamle er barna? er du flink til å føre opp barnepass i foreldrefradrag dersom de er under 12? Det hjelper litt på skatt.

Anonymkode: d17f1...747

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millinea skrev (33 minutter siden):

Har du oversikt over hvor pengene tar veien? Hva de brukes på i hverdagen?

Ja. De brukes på dyre fritidsaktiviteter til ungene og meg selv, som vi ikke har tenkt å slutte med. Selve klærne til aktivitetene kjøper vi brukt, men instruktører er dyrt :) Ja, datteren har økonomisk sans, og selger klær og utstyr som hun ikke trenger på nett... Jeg er mer sånn som rydder og gir til Fretex... Tid er også penger for meg. Fra TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både buffer og budsjett. Så dere mener jeg skal spare til reise? Det kan jeg gjøre.

Fond som nevnes over er også en god ide. Kanskje jeg skal ta en tur i banken og diskutere internasjonalt indeksfond. Jeg har vært inne på tanken før, men det er litt fremmed for meg, siden det er liksom ikke min kultur. 

Hva gjelder stemming ved valg, så holder jeg meg til Ap. Virker som at daytrading er ganske vanlig i de kretsene også, så lenge ingen får nyss om det :) Fra TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrs.tld skrev (33 minutter siden):

Mulig du står i samme situasjon som en venn av meg. Og at du baserer dette på lønningen du fikk i september. I september fikk du kanskje etterbetalt lønnsjustering fra mai, juni eller juli. Og da har de istedet for å splitte skatten for etterbetalingen og den normale lønnen kjørt alt under tabelltrekk. Da har du endt opp med å betale veldig mye skatt, og det ser ut som du ikke får noe igjen for lønnsjusteringen. 

Det som ble gjort på min arbeidsplass, var å trekke tabell på normallønnen, og prosent på etterbetalingen. På den måten kom jeg litt heldigere ut. 

Begge deler er fullt lovlig, men måten de gjør det når det ikke splittes, gjør at man trekkes litt for mye skatt den måneden. Fra og med neste måned, vil du se at det korrigeres, og at du netto sitter igjen med mer penger etter lønnsjustering, enn du gjorde før. 

Måten skatt er lagt opp til i Norge, er det så og si ikke mulig å gå opp i lønn og samtidig oppleve at absolutt alt blir spist opp av økt skatt. 

Ååh takk! Det er flere der ute. Dette var nyttig og helt spot on. Fet var fint at du kunne forklare dette for  meg. Heg har vært forbannet. Nå er jeg klokere. Fra TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hjelper ikke på økonomien å betale litt mindre skatt når du må betale mye mer renter. Totalen er da minus. 

Jeg veit det. Men man må prøve å skille litt mellom lønnslipp, utbetalt lønn og disponible midler. Jeg bare poengterte at "Anonymkode: 3dc40...299" sin påstand ikke var korrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått opp i lønn, så betaler du vell topp skatt nå da? Da kan man ofte sitte med samme lønning som før. 

Anonymkode: 1bd7e...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...