AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #1 Skrevet 13. oktober 2023 Har en sønn på 1,5 som sier hei til alle han ser, og jeg er faktisk veldig overrasket over hvor få det er som gidder å si hei tilbake, som regel er det bare godt voksne folk som svarer. Aldri opplevd at yngre voksne i 20-åra sier hei tilbake, for eksempel. Hvorfor er folk så utrolig sære? Han ene satt bare og glodde dumt, og det synes jeg er så tullete. Hvorfor er det så vanskelig å si hei og gå videre med dagen sin? Er dette typisk nordmenn? Anonymkode: 3d8c4...400 12 10 3
Phoenix Heart Skrevet 13. oktober 2023 #2 Skrevet 13. oktober 2023 Jeg sier alltid hei og smiler om ett barn sier hei til meg. 18 3 1
Entern Skrevet 13. oktober 2023 #3 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en sønn på 1,5 som sier hei til alle han ser, og jeg er faktisk veldig overrasket over hvor få det er som gidder å si hei tilbake, som regel er det bare godt voksne folk som svarer. Aldri opplevd at yngre voksne i 20-åra sier hei tilbake, for eksempel. Hvorfor er folk så utrolig sære? Han ene satt bare og glodde dumt, og det synes jeg er så tullete. Hvorfor er det så vanskelig å si hei og gå videre med dagen sin? Er dette typisk nordmenn? Anonymkode: 3d8c4...400 Jeg hilser alltid tilbake på små barn som sier hei ☺️ synes det er koselig 😊 (mann 45) 11 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #4 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en sønn på 1,5 som sier hei til alle han ser, og jeg er faktisk veldig overrasket over hvor få det er som gidder å si hei tilbake, som regel er det bare godt voksne folk som svarer. Aldri opplevd at yngre voksne i 20-åra sier hei tilbake, for eksempel. Hvorfor er folk så utrolig sære? Han ene satt bare og glodde dumt, og det synes jeg er så tullete. Hvorfor er det så vanskelig å si hei og gå videre med dagen sin? Er dette typisk nordmenn? Anonymkode: 3d8c4...400 Jeg sier hei til alle barn som ser på meg eller som sier hei. «Hei hei», «heisann», med en liten kommentar om hva de driver med «Skal du ut på tur du? Kos deg!». Koster meg ingenting og tenker det gjør dagen deres Anonymkode: b8aed...edc 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #5 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sier hei til alle barn som ser på meg eller som sier hei. «Hei hei», «heisann», med en liten kommentar om hva de driver med «Skal du ut på tur du? Kos deg!». Koster meg ingenting og tenker det gjør dagen deres Anonymkode: b8aed...edc Ja, det koster jo ingenting Derfor jeg synes det er så spesielt når folk bare velger å ikke svare. Anonymkode: 3d8c4...400 5 1
Helt uperfekt Skrevet 13. oktober 2023 #6 Skrevet 13. oktober 2023 Vi har heldigvis ulik erfaring der. Jeg har faktisk bare en gang opplevd at barna mine ikke fikk svar, og det var en far på vei ut av barnehagen som så ut til å ha travelt. Ellers har jeg heller motsatt erfaring fra deg og tenkt «så hyggelig at alle svarer når sønnen/datteren min sier hei! Det gjør dem så fornøyd» det gjelder unge som gamle. 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #7 Skrevet 13. oktober 2023 Helt uperfekt skrev (Akkurat nå): Vi har heldigvis ulik erfaring der. Jeg har faktisk bare en gang opplevd at barna mine ikke fikk svar, og det var en far på vei ut av barnehagen som så ut til å ha travelt. Ellers har jeg heller motsatt erfaring fra deg og tenkt «så hyggelig at alle svarer når sønnen/datteren min sier hei! Det gjør dem så fornøyd» det gjelder unge som gamle. Rare folk her jeg bor da, kanskje. Det er heldigvis mange som svarer også, men kommer ikke over det sure trynet til han 20-åringen som bare satt og glodde 😅 Var like før jeg sa noe til ham, liksom. Anonymkode: 3d8c4...400
Arkana Skrevet 13. oktober 2023 #8 Skrevet 13. oktober 2023 Jeg vet ikke hva som er typisk, men jeg smiler alltid og sier hei tilbake og om det er anledning til det (f.eks. om vi står i kø) så prater jeg litt også, noe jeg opplever at barn setter pris på. Kan ikke huske at våre barn ble avvist hvis de sa hei eller noe annet til andre. 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #9 Skrevet 13. oktober 2023 De fleste svarer jo, men folk kan jo ha musikk på øret? Og dette er 2023 - folk på trikken som ser «dumt ut i lufta» kan like godt sitte konsentrert å lytte til en samtale, et digitalt foredrag eller være lyttende i et møte. Du kan ikke godt bryte inn med «hei babyen!» når kompisen din forteller deg om det nye bruddet med dama? Og som voksne så vet jo jeg og du, ts, at sånn rundt 20% av befolkningen er stokk dumme. Og 10-20% (noen overlappende med den første andelen, noen ikke) er psykisk syke i slik grad de er farlige. At barnet ditt tidlig lærer at mennesker samtidig er hyggelige folk OG verdens farligste dyr? Det er bra. Barn bør lære det i barneskolealder. Fremmede på bussen kan være gode leksjoner i «folk er uforutsigbare». Anonymkode: 2a79f...4b9 25 3
mereo Skrevet 13. oktober 2023 #10 Skrevet 13. oktober 2023 Erfarte det samme med mitt barn, men jeg innså at jeg var som alle andre før jeg fikk barn. Fordi man ikke forstår hvor mye det faktisk betyr for barnet som sa hei. Men opplever det blant alle aldersgrupper, ikke bare de yngre. 5 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #11 Skrevet 13. oktober 2023 At en fyr på 20 år ikke sier hei tilbake, hadde jeg virkelig ikke lagd noen sak av. Jeg sier hei tilbake til alle barn som sier hei, men nå er ikke jeg 20 år heller. Anonymkode: 9ffe6...194 17 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #12 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste svarer jo, men folk kan jo ha musikk på øret? Og dette er 2023 - folk på trikken som ser «dumt ut i lufta» kan like godt sitte konsentrert å lytte til en samtale, et digitalt foredrag eller være lyttende i et møte. Du kan ikke godt bryte inn med «hei babyen!» når kompisen din forteller deg om det nye bruddet med dama? Og som voksne så vet jo jeg og du, ts, at sånn rundt 20% av befolkningen er stokk dumme. Og 10-20% (noen overlappende med den første andelen, noen ikke) er psykisk syke i slik grad de er farlige. At barnet ditt tidlig lærer at mennesker samtidig er hyggelige folk OG verdens farligste dyr? Det er bra. Barn bør lære det i barneskolealder. Fremmede på bussen kan være gode leksjoner i «folk er uforutsigbare». Anonymkode: 2a79f...4b9 Han som satt og glodde dumt var på Burger King og satt der med en kompis, så han var absolutt tilstede. Har ikke vært borti noen tilfeller på trikk eller buss der det er mer naturlig å sitte litt i sin egen verden, alle tilfellene har vært ute blant folk på kjøpesenter og kafe. Men du har jo rett, det er jo bare bra å lære at noen folk er grei og noen er ikke det. Anonymkode: 3d8c4...400
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #13 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): At en fyr på 20 år ikke sier hei tilbake, hadde jeg virkelig ikke lagd noen sak av. Jeg sier hei tilbake til alle barn som sier hei, men nå er ikke jeg 20 år heller. Anonymkode: 9ffe6...194 Selvsagt lager jeg ikke noen sak av det, er bare overraskende hvor utrolig sære enkelte er. Anonymkode: 3d8c4...400
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #14 Skrevet 13. oktober 2023 Tja, det kommer an på formen, av og til er jeg så sliten at jeg ikke orker snakke med noen. Anonymkode: b2e01...443 18 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #15 Skrevet 13. oktober 2023 Jeg likte ikke barn da jeg var yngre, de gjorde meg skikkelig ukomfortabel, jeg visste ikke hva jeg skulle si eller gjøre. Hatet virkelig når barn glodde på meg eller kom bort til meg. Smilte anstrengt og sa hei da altså men var veldig sånn "vær så snill og gå videre til nestemann, jeg aner ikke hvordan jeg skal være med deg". Det er ikke før jeg har blitt 40 og tante at jeg har blitt mer komfortabel rundt unger. Så kan man si at det er lett å bare si hei, men ja... akkurat som med bikkjer så må du nok lære deg at ikke alle vil klappe barnet ditt heller. Anonymkode: 96a88...fbe 36 1 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #16 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har en sønn på 1,5 som sier hei til alle han ser, og jeg er faktisk veldig overrasket over hvor få det er som gidder å si hei tilbake, som regel er det bare godt voksne folk som svarer. Aldri opplevd at yngre voksne i 20-åra sier hei tilbake, for eksempel. Hvorfor er folk så utrolig sære? Han ene satt bare og glodde dumt, og det synes jeg er så tullete. Hvorfor er det så vanskelig å si hei og gå videre med dagen sin? Er dette typisk nordmenn? Anonymkode: 3d8c4...400 Noen ganger legger ikke voksne merke til at et lite barn sier hei til dem. Det er ikke sånn at alle går og glor på babyer hele tida, sånn i tilfelle de hilser. Selv om babyen din er navlen i livet ditt, er den ikke det i alle andres. Anonymkode: 62979...573 32 8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #17 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Noen ganger legger ikke voksne merke til at et lite barn sier hei til dem. Det er ikke sånn at alle går og glor på babyer hele tida, sånn i tilfelle de hilser. Selv om babyen din er navlen i livet ditt, er den ikke det i alle andres. Anonymkode: 62979...573 Jeg snakker om folk som ser direkte på barnet men aktivt velger å ignorere. Slapp av, jeg tror ikke barnet mitt er navlen i tilfeldig forbipasserendes liv Anonymkode: 3d8c4...400 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #18 Skrevet 13. oktober 2023 Jeg sier hei tilbake men jeg tenker at barn bør lære å si hei til kjente, ikke til fremmede - man vet aldri hva man møter.. At barnet lærer det er greit å snakke med fremmede syns jeg ikek er greit. Ikke alle mennesker er snille Anonymkode: 4431e...dad 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #19 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sier hei tilbake men jeg tenker at barn bør lære å si hei til kjente, ikke til fremmede - man vet aldri hva man møter.. At barnet lærer det er greit å snakke med fremmede syns jeg ikek er greit. Ikke alle mennesker er snille Anonymkode: 4431e...dad Men er ikke det tidsnok når de blir litt større? Et barn på 1,5 er jo aldri alene, akkurat. Anonymkode: 3d8c4...400 3
Lorieen Skrevet 13. oktober 2023 #20 Skrevet 13. oktober 2023 Prososial atferd er dessverre ikke noe de fleste voksne folk driver med. Jeg har irritert meg over akkurat det samme, da jeg har hatt blide og sosiale barn som i den alderen har sagt «Hei!» og smilt strålende til alle de møter. Det synes jeg er helt grunnleggende for videre sosial utvikling, så jeg blir faktisk lei meg når folk tillater seg å skule på en blid liten tass som hilser pent. Disse små skal arve jorda en dag, hva om vi lærer dem å bli gode medmennesker? 3 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå