Gå til innhold

Noen som kjenner til epilepsi, og kan fortelle om evt forvarsler til anfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde noen anfall for snart 3 uker siden. Først et hjemme, og to på sykehuset. Det var slike anfall med kramper, tungebitt, tisse på meg, ble blå, pustet tungt/rart. Jeg har aldri hatt noe slikt før, og jeg er redd for at det skal skje igjen. 

De fant ikke noe på mr eller på EEG, jeg skal inn og ta en søvn-eeg, venter på time. Og de tror at anfallene kom pga en kombinasjon av andre medisiner, ingen søvn, lite mat og mye stress.

Jeg har ikke begynt med medisiner, det vil de avvente med ennå. 

Det jeg lurer på, er om det er noen forvarsler jeg kan "følge med på"? Jeg husker svært lite/ingenting av den dagen, og jeg husker ikke om jeg følte noe før anfallene. Iflg min mann, så kom de to anfallene på sykehuset når jeg var midt i en setning/samtale med lege og sykepleier. Det første anfallet fikk jeg hjemme, og jeg var alene på stuen, heldigvis var mannen i rommet ved siden av, men jeg vet ikke om jeg følte/merket noe i forkant.

Vi er naturlig nok begge litt bekymret for at jeg skal få flere anfall, så jeg lurer på hva jeg/vi skal være obs på?

Anonymkode: c3b15...b82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Små endringer som føletes ukjent i væremåten og det som blir sagt. Litt fjern.

Anonymkode: 52d8f...6fe

Skrevet

Mannen min får svak hodepine og føler seg uopplagt. 

Anonymkode: 0b49f...dbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Små endringer som føletes ukjent i væremåten og det som blir sagt. Litt fjern.

Anonymkode: 52d8f...6fe

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mannen min får svak hodepine og føler seg uopplagt. 

Anonymkode: 0b49f...dbd

Oki, takker for svar til begge to! Jeg kan ikke huske å ha følt noe i forkant, men så husker jeg jo ikke noe fra den dagen. Men nå skal jeg prøve å være litt obs på om noe kjennes rart/uvant ut. 

Tidligere når jeg har hatt samme form som jeg hadde den dagen anfallene kom, så har jeg egentlig følt på meg at noe er på gang i kroppen, men de gangene har det jo ikke blitt noe mer..

Legene tror det er en kombinasjon av medisiner jeg tar, mye stress (jeg står i flere situasjoner for tiden, har gjort det de siste mnd, og jeg kjenner det blir for mye) og at jeg ikke hadde sovet den natten i forkant, og ellers sovet lite i perioden før det skjedde. Og at jeg spiser lite da jeg ikke har matlyst.

Jeg er livredd for at det skal skje igjen, og mannen er mye mer redd enn meg igjen, så vi er litt på allerten🙈

Anonymkode: c3b15...b82

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har hatt epilepsi hele livet. De gangene jeg rekker å kjenne på noe så er det synsforstyrrelser og problemer med å snakke tydelig og finne riktige ord. Noen ganger føler meg også bare fysisk uvel også. Jeg har flere typer anfall, men jeg får ofte «stirreanfall» flere ganger før gtk, altså krampeanfall.

Anonymkode: ac01b...5fe

Skrevet

Jeg har ingen forvarsler. Jeg har noen triggere jeg kan unngå da som f.eks. langvarig stress eller søvnmangel. 

Anonymkode: 09633...d12

Skrevet

Men om det ikke slo ut på eeg eller Mr (og det ikke slår ut på søvn eeg) så er det nok ikke epilepsi. Man kan få andre typer anfall da, enten alenestående i løpet av livet, PNES eller lignende. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Men om det ikke slo ut på eeg eller Mr (og det ikke slår ut på søvn eeg) så er det nok ikke epilepsi. Man kan få andre typer anfall da, enten alenestående i løpet av livet, PNES eller lignende. 

Ikke helt korrekt. EEG kan bekrefte at det er epilepsi, men aldri helt avkrefte. Noen ganger ligger aktiviteten for dypt, men ja, det finnes andre typer anfall

Anonymkode: ac01b...5fe

• Liker 1
Skrevet

Hadde epilepsi som barn/ungdom. Under anfall ble jeg fjern og/eller hadde rykninger i ansiktet, hodet/nakken og skuldrene (ikke noe voldsom rykking som ved GTK - det så mer ut som tics). Rett før et anfall med bare fjernhet, merket jeg ingenting. Før anfall med bare rykninger eller rykninger og fjernhet, kjente jeg ofte på lyning i hodet rett før. Lyningen kjentes ut som å få støt.

Jeg hadde ingen relevante funn på MR. Hadde unormal hjerneaktivitet på "standard" EEG og 24-timers EEG, men det var ikke tydelig epileptisk aktivitet. På søvndeprivert EEG hadde jeg tydelig epileptisk aktivitet. Søvnmangel var den verste triggeren.

Anonymkode: 2fb5f...f52

Skrevet (endret)

Jeg hadde feberkramper som barn fra jeg var 1 år til jeg var 4 år. Fikk første GTK anfall som 19 åring etter en helg med mye festing, alkohol, lite mat og søvn. Fikk det mens jeg sov over hos en one night stand. Stakkars mann skjønte ingenting. Jeg ble hentet av min beste venninne å kjørt hjem midt på natten. Morningen etter kommer min lillesøster inn på rommet mitt for å vekke meg å da er jeg midt i ett anfall. 113 blir ringt å jeg blir innlagt i 2 uker. Det tok ca 7 mnd før jeg fikk diagnosen epilepsi. 10 år etter så blir jeg og nevrologen min enig om at jeg skal trappe ned og slutte på medisin for å sjekke om jeg fortsatt har epilepsi. 3 mnd gikk før det smalt igjen. Jeg hadde klaget på hodepine den dagen. Natten kom å da fikk jeg ett nytt GTK anfall. Fikk 2 til på sykehuset. Ny innleggelse i 12 dager. Det er 10 år siden neste år så nå må jeg gå på medisin for resten av livet. 
Selv husker jeg lite til ingenting fra før og under anfallet. Datteren vår har hatt mange feberkrampeanfall så jeg legger merke til hva som skjer før hun får anfall. Da stirrer hun ut i luften å faller om. 

Endret av H a n n e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...