AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg fikk innvilget startlån til egenkapital for boliglån. Grei inntekt, men med diagnoser som ga mening for å få hjelp fra kommunen. Kjøpte en bolig til 1,6 millioner. Denne boligen har 2 enheter. En hybel og en leilighet. Per dags dato er hybelen leid ut fram til jul. Akkurat nå er jeg i behandling og bor i en annen by. Kommer til å være ute av jobb fram til behandlingen er ferdig mot sommeren. Kan hende jeg spør dumt, men jeg har ingen andre å henvende meg til. Jeg er meget alene i verdenen utenom en forelder jeg har måtte leke ansvarlig for fra en tidlig alder. Hadde ingen kort å spille på når det kom til voksenlivet, så tilgi meg hvis jeg ikke forstår alt. Som det ser ut nå kan denne veien lede til uføre. Er ikke det jeg vil, men merker at livet er litt enklere å tolerere uten å måtte bekymre meg over arbeid. Håper selvfølgelig behandlingen skal gi meg styrke til å takle det vanlige livet litt bedre, men kjenner jeg ikke kan gå tilbake til det livet jeg levde før. Uansett, så lurer jeg på hva som er mest fornuftig å gjøre i min situasjon. Min inntekt månedlig etter skatt nå i dag er: 30k lønn og 6k i leie inntekter. Har muligheter til å leie ut andre boenheten for 8500 kr måneden, men må da skatte av begge utleie-enhetene. Utgifter ift leiligheten: 8000 kr i lån, 1200 kr til startlån, 1000 kr strøm/internett, 500 i sameie og 1300 kommunale avgifter i måneden. Her jeg bor midlertidig betaler jeg ca 3000 kr for kost og losji. Har ingen sparepenger, men har betalt ned på huset litt over ett år. Det er mulighet for meg å finne jobb i den nye byen innenfor samme firma. Evt søke om ung ufør om det ikke blir bedre. Vil helst jobbe selvfølgelig, men vil også fungere i hverdagen. Skal jeg selge boligen å kjøpe meg inn her jeg bor nå? Har fortsatt typ 1,4 millioner igjen på lånet. 300k fikk jeg som egenkapital. Må dette rett tilbake til husbanken eller får jeg brukt det til å kjøpe noe nytt en annen plass? Skal jeg bare fortsette å leie ut? Hva om jeg ender opp med uføre - kommer da leie-inntekten til å påvirke utbetalingene? Går det i pluss mtp leieinntektene må skattes på? Anonymkode: bec4b...e94
Nastine Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 Såvidt jeg har forstått, får man ikke lov leie ut bolig man har fått kjøpt gjennom startlån. 3 2
Fru Uperfekt Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg fikk innvilget startlån til egenkapital for boliglån. Grei inntekt, men med diagnoser som ga mening for å få hjelp fra kommunen. Kjøpte en bolig til 1,6 millioner. Denne boligen har 2 enheter. En hybel og en leilighet. Per dags dato er hybelen leid ut fram til jul. Akkurat nå er jeg i behandling og bor i en annen by. Kommer til å være ute av jobb fram til behandlingen er ferdig mot sommeren. Kan hende jeg spør dumt, men jeg har ingen andre å henvende meg til. Jeg er meget alene i verdenen utenom en forelder jeg har måtte leke ansvarlig for fra en tidlig alder. Hadde ingen kort å spille på når det kom til voksenlivet, så tilgi meg hvis jeg ikke forstår alt. Som det ser ut nå kan denne veien lede til uføre. Er ikke det jeg vil, men merker at livet er litt enklere å tolerere uten å måtte bekymre meg over arbeid. Håper selvfølgelig behandlingen skal gi meg styrke til å takle det vanlige livet litt bedre, men kjenner jeg ikke kan gå tilbake til det livet jeg levde før. Uansett, så lurer jeg på hva som er mest fornuftig å gjøre i min situasjon. Min inntekt månedlig etter skatt nå i dag er: 30k lønn og 6k i leie inntekter. Har muligheter til å leie ut andre boenheten for 8500 kr måneden, men må da skatte av begge utleie-enhetene. Utgifter ift leiligheten: 8000 kr i lån, 1200 kr til startlån, 1000 kr strøm/internett, 500 i sameie og 1300 kommunale avgifter i måneden. Her jeg bor midlertidig betaler jeg ca 3000 kr for kost og losji. Har ingen sparepenger, men har betalt ned på huset litt over ett år. Det er mulighet for meg å finne jobb i den nye byen innenfor samme firma. Evt søke om ung ufør om det ikke blir bedre. Vil helst jobbe selvfølgelig, men vil også fungere i hverdagen. Skal jeg selge boligen å kjøpe meg inn her jeg bor nå? Har fortsatt typ 1,4 millioner igjen på lånet. 300k fikk jeg som egenkapital. Må dette rett tilbake til husbanken eller får jeg brukt det til å kjøpe noe nytt en annen plass? Skal jeg bare fortsette å leie ut? Hva om jeg ender opp med uføre - kommer da leie-inntekten til å påvirke utbetalingene? Går det i pluss mtp leieinntektene må skattes på? Anonymkode: bec4b...e94 Du kan ikke leie ut begge boenhetene uten tillatelse fra kommunen. Leieinntekten fra den andre bodelen i boligen vil ikke påvirke uføretrygd da det er kapitalinntekt 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #4 Skrevet 13. oktober 2023 Nastine skrev (58 minutter siden): Såvidt jeg har forstått, får man ikke lov leie ut bolig man har fått kjøpt gjennom startlån. Som jeg har forstått så kan disponere boligen som man vil så lenge man ikke har fått tilskudd. Bare startlån. Anonymkode: bec4b...e94
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #5 Skrevet 13. oktober 2023 Fru Uperfekt skrev (44 minutter siden): Du kan ikke leie ut begge boenhetene uten tillatelse fra kommunen. Leieinntekten fra den andre bodelen i boligen vil ikke påvirke uføretrygd da det er kapitalinntekt Som jeg har forstått det kan jeg leie ut begge delene da dette er snakk om lån. Penger jeg betaler tilbake, ikke noe tilskudd. Står ikke noe i vedtaket om at jeg ikke kan leie ut hele boligen. Anonymkode: bec4b...e94
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #6 Skrevet 13. oktober 2023 Nastine skrev (5 timer siden): Såvidt jeg har forstått, får man ikke lov leie ut bolig man har fått kjøpt gjennom startlån. Dette er det riktige svaret. Og når du selger må hele lånet tilbakebetales, og du vil ikke kunne få nytt startlån. Anonymkode: 84ebf...f8e 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #7 Skrevet 13. oktober 2023 Et startlån er som alle andre lån. Du gjør akkurat som du vil med det. Tilskudd har andre regler. Send en e-post til boligkontoret i din kommune og spør hva som gjelder deg. Anonymkode: f9687...822 1
Fru Uperfekt Skrevet 13. oktober 2023 #8 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette er det riktige svaret. Og når du selger må hele lånet tilbakebetales, og du vil ikke kunne få nytt startlån. Anonymkode: 84ebf...f8e Finnes flere som har fått mer enn ett startlån
Fru Uperfekt Skrevet 13. oktober 2023 #9 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Som jeg har forstått det kan jeg leie ut begge delene da dette er snakk om lån. Penger jeg betaler tilbake, ikke noe tilskudd. Står ikke noe i vedtaket om at jeg ikke kan leie ut hele boligen. Anonymkode: bec4b...e94 Ikke den info som ligger lett tilgjengelig, beste er uansett å høre med kom som har gitt lån
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #10 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Skal jeg bare fortsette å leie ut? Hva om jeg ender opp med uføre - kommer da leie-inntekten til å påvirke utbetalingene? Går det i pluss mtp leieinntektene må skattes på? Anonymkode: bec4b...e94 Nei, leieinntekter påvirker ikke utbetalingen en får som ufør. Er du sykemeldt i dag? Vær klar over at det kan ta mange år før man er ferdig avklart av NAV til å søke om ufør. De fleste må på AAP først, og gjennomsnittstiden på AAP før ufør er 7,5 år. For å finne ut om du går i pluss, setter det opp et lite regnestykke med leieinntekt minus alle utgiftene. På Skatteetatens nettsider finner du lett fram til hvor mye du må betale i skatt. Anonymkode: d0c31...aa8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #11 Skrevet 13. oktober 2023 Ring husbanken og snakk med dem, de kan gi deg korrekte svar. Anonymkode: 8a86b...c07
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #12 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 13.10.2023 den 21.19): Nei, leieinntekter påvirker ikke utbetalingen en får som ufør. Er du sykemeldt i dag? Vær klar over at det kan ta mange år før man er ferdig avklart av NAV til å søke om ufør. De fleste må på AAP først, og gjennomsnittstiden på AAP før ufør er 7,5 år. For å finne ut om du går i pluss, setter det opp et lite regnestykke med leieinntekt minus alle utgiftene. På Skatteetatens nettsider finner du lett fram til hvor mye du må betale i skatt. Anonymkode: d0c31...aa8 Er sykemeldt ja. Har vært innom nav-systemet av og på over mange år. Fått sparken fra arbeidsplasser fordi jeg ikke kunne fungere i arbeid. (Ptsd triggere ++) Gått på AAP rundt ett år. Nå har jeg verdens fineste jobb med frie tøyler til det meste, likevel er hverdagen utrolig tung. Vært innenfor dps hele mitt voksne liv - flere utredninger, diagnoser ++. Målet er ikke å være ute av arbeid, men merker jeg har litt mer å hente nå istedenfor å grine 3 timer + så etter jobb hver dag. Ved evt AAP + utleieinntekt ville jeg fortsatt ligge på rundt 500k i året før skatt. Skal sjekke litt på skatteetatens nettsider å finne ut om det går rundt Anonymkode: bec4b...e94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå