Gå til innhold

Useriøse hundeselgere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie som har vært på utkikk etter hund en stund. Ser titt og ofte på annonser som legges ut, og venter på at den perfekte valpen for oss skal dukke opp. 

Var i kontakt med en selger som hadde en valp på 8 mnd. Denne skulle de ha mange tusen for, stod ingenting om hunden og måtte spørre om alt. Ser så på FB at samme hund er avbildet tilbake til 2019. Hvorfor selge den som om den er 9 mnd til en skyhøy pris? Blir så innmari lei uærlige folk. 

Hadde en annen hund vi var interessert i, men denne selgeren solgte enda vi hadde avtale om å se på den, og da hadde den ligget lenge ute.

Ser ofte at disse annonsene har mangelfulle opplysninger på hundene, mye skrivefeil og rett og slett noe som tyder på at folk gjør dette for penger og ikke annet.  Blandingsraser med bestående av tre-fire-fem ulike raser med navn som høres helt på trynet ut. Folk avler store hunder med mindre hunder. 

Er det i det hele tatt seriøse selgere enda? Vi ønsker en blanding, og ikke en teit designer hund noen har funnet opp navnet på.

Har god erfaring med hund fra før av da vi har hatt flere helt til livet en dag tok slutt. 

Anonymkode: 4d961...000

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt av problemet er vel at det er få seriøse oppdrettere av blandingsraser, med mindre dere er på jakt etter en "designer"-blanding, og selv der må man være obs. Har ikke sett mange annonser for random blandingsavl der foreldrene er helsesjekket, i alle fall. 

Anonymkode: 6280a...2ba

• Liker 3
Skrevet

Alle hunder uten stamtavle i NKK kan være blandinger. Hvis folk avler på hundene sine uten noe mål og mening, så vil jeg kalle dem useriøse. Da gidder de heller ikke ta nødvendige helse tester på foreldredyrene. I forhold til f.eks patella, HD eller øyelysning.

Jeg er enig med deg at det kryr av useriøse annonser. Folk er griske, og selger valper i hytt og pine, sannsynligvis for å spe på sin egen inntekt. Du finner sikkert en fin blandingshund, men jeg vil råde deg til å få treffe foreldredyrene, og få et inntrykk av "oppdretter". Seriøse oppdrettere driver sjeldent med blandinger, og jobber gjerne med å bevare, eller forbedre, sin rase.

Anonymkode: a2382...f36

• Liker 6
Skrevet

Mange som driver blandingsavl er jo useriøse. Kanskje du burde vurdere en renraset? Lettere å finne seriøse aktører gjennom raseklubbene. Mange av de annonsene du nevner høres ut som ren svindel. 

Anonymkode: f93cf...dad

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er helt sikker på at blandingshund kan være vel så bra som rasehund.

Problemet er at man vet så forferdelig lite om hundens familiebakgrunn hos blandingshunder. 

De aller fleste som er genuint interessert i avl og gener og kombinasjoner som fører til gode hunder driver med raseoppdrett. Man finner selvfølgelig useriøse her også, men hvis du skulle delt seriøse oppdretter inn i om de drev med raseavl eller blandingsavl, så vil majoriteten drive med raseavl. 

Jeg er biolog, og derfor kanskje over snittet interessert i gener og arv, og miljø. Så da vi skulle få oss hund ønsket jeg å kjøpe fra en som la ned arbeid i å avle på gode kombinasjoner. Og samtidig en som la ned arbeid I de 8 ukene valpen bor hos oppdretter. Og det sier seg selv at det er lettere å forutse hvordan valpen blir når man har noenlunde samme egenskaper i familien flere ledd bakover enn om man blander sammen "hummer og kanari". 

Hadde jeg funnet faglig interessert, og genuin interesse i gener og blandingsforhold hos en blandingshundsoppdretter, så kunne jeg gått for det. Men det har jeg tilgode å finne. 

Anonymkode: f698b...6f9

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Når du velger folk som driver med useriøs «avl» så kan du jo ikke forvente stort.

• Liker 4
Skrevet
BobbySocks skrev (4 timer siden):

Når du velger folk som driver med useriøs «avl» så kan du jo ikke forvente stort.

Kan jo nevne at har erfaring med useriøse oppdretter tidligere. I tillegg lukter det jo profitt lang vei når du ser prisene på hundene. Mange sier det er markedspris, men det stemmer ikke. Bare se hvor mange oppdrettere som ikke får solgt hundene sine for tiden og hvor mange som blir levert tilbake. En nøktern pris hadde vært greit, og en følelse av genuin interesse hos disse også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan jo nevne at har erfaring med useriøse oppdretter tidligere. I tillegg lukter det jo profitt lang vei når du ser prisene på hundene. Mange sier det er markedspris, men det stemmer ikke. Bare se hvor mange oppdrettere som ikke får solgt hundene sine for tiden og hvor mange som blir levert tilbake. En nøktern pris hadde vært greit, og en følelse av genuin interesse hos disse også. 

Det høres ut som lav pris er et svært viktig moment for dere, og med lav pris følger dessverre useriøse oppdrettere. Man kan selvfølgelig være heldig, men hvis dere hever budsjettet litt tenker jeg at utvalget seriøse oppdrettere også blir bedre. Prøv å huske at innkjøpsprisen tross alt er en veldig liten faktor i dyrehold.

Anonymkode: 07078...200

• Liker 4
Skrevet

Min erfaring er at tjuvparringer ikke annonseres på Finn fordi seriøse oppdrettere dette skjer med, ikke vil at det skal komme ut. Og med muligheter for abortpiller etter tjuvparringer, er det vel færre slike. 

Da står du igjen med moteblandingene, og der er det definitivt et stort pengefokus. Rasehunder ligger stort sett mye lavere i pris. 

Anonymkode: 78600...54b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det høres ut som lav pris er et svært viktig moment for dere, og med lav pris følger dessverre useriøse oppdrettere. Man kan selvfølgelig være heldig, men hvis dere hever budsjettet litt tenker jeg at utvalget seriøse oppdrettere også blir bedre. Prøv å huske at innkjøpsprisen tross alt er en veldig liten faktor i dyrehold.

Definer lav? 40k er det for lavt for deg? Nei, forskjell på nøkternt pris og blodpris. 
Spiller ingen rolle hvilken rase det er, men alle skjønner det er butikk og ikke nødvendigvis etisk hundehold det dreier seg om. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Min erfaring er at tjuvparringer ikke annonseres på Finn fordi seriøse oppdrettere dette skjer med, ikke vil at det skal komme ut. Og med muligheter for abortpiller etter tjuvparringer, er det vel færre slike. 

Da står du igjen med moteblandingene, og der er det definitivt et stort pengefokus. Rasehunder ligger stort sett mye lavere i pris. 

Anonymkode: 78600...54b

Har sett ganske mange annonser med tyvparring på finn. Er også en selger som har solgt to kull etter samme "tyvparring". Enten er du sinnsykt slapp med hundeholdet, eller så er det en grei måte å tjene litt penger. 

Kun en gang har jeg sett en tyvparring mellom to hunder av samme rase, der oppdretter solgte valpene langt lavere enn markedspris pga det. Han hadde jeg villet kjøpe valp av. 

Anonymkode: 6280a...2ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi er en familie som har vært på utkikk etter hund en stund. Ser titt og ofte på annonser som legges ut, og venter på at den perfekte valpen for oss skal dukke opp. 

Var i kontakt med en selger som hadde en valp på 8 mnd. Denne skulle de ha mange tusen for, stod ingenting om hunden og måtte spørre om alt. Ser så på FB at samme hund er avbildet tilbake til 2019. Hvorfor selge den som om den er 9 mnd til en skyhøy pris? Blir så innmari lei uærlige folk. 

Hadde en annen hund vi var interessert i, men denne selgeren solgte enda vi hadde avtale om å se på den, og da hadde den ligget lenge ute.

Ser ofte at disse annonsene har mangelfulle opplysninger på hundene, mye skrivefeil og rett og slett noe som tyder på at folk gjør dette for penger og ikke annet.  Blandingsraser med bestående av tre-fire-fem ulike raser med navn som høres helt på trynet ut. Folk avler store hunder med mindre hunder. 

Er det i det hele tatt seriøse selgere enda? Vi ønsker en blanding, og ikke en teit designer hund noen har funnet opp navnet på.

Har god erfaring med hund fra før av da vi har hatt flere helt til livet en dag tok slutt. 

«Designer»-raser er jo overprisede blandingshunder med manglende helsestatus.

• Liker 2
Skrevet

Finn en rase og en skikkelig oppdretter...da får du alt i papir, da er de vaksinerte etc. Og oppfølging. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hva er det dere ser etter og hvilken prisklasse?

Brukshund, allbrukshund eller mest kosehund?

Anonymkode: b0b2b...f9c

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Finn en rase og en skikkelig oppdretter...da får du alt i papir, da er de vaksinerte etc. Og oppfølging. 

Den opprinnelige rasen vi ønsker er nesten umulig å få tak i her til lands uten å stå på venteliste lenge. Hjemmesidene er uten priser og informasjon og rotete lagt opp. Har alternativer, men da som blanding. Ønsker en hund av litt mindre rase, men i og med at vi er mye ute, så krever vi at den tåler å gå flere dager på fjellet, og er en tilnærmet rolig hund inne. Den må være familievennlig og helst glatthåra. Vi har som sagt erfaring fra flere typer. Blant annet Akita, JR, og Yorkie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den opprinnelige rasen vi ønsker er nesten umulig å få tak i her til lands uten å stå på venteliste lenge. Hjemmesidene er uten priser og informasjon og rotete lagt opp. Har alternativer, men da som blanding. Ønsker en hund av litt mindre rase, men i og med at vi er mye ute, så krever vi at den tåler å gå flere dager på fjellet, og er en tilnærmet rolig hund inne. Den må være familievennlig og helst glatthåra. Vi har som sagt erfaring fra flere typer. Blant annet Akita, JR, og Yorkie.

Da hadde jeg stått på lang venteliste istedenfor å hoppe på noe useriøs. Har dere sett på Kennel i Sverige og Danmark?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

det er maaange useriøse der ute. En gang jeg spurte etter stamtavle på en renrasede fikk jeg ikke svar lengre. Så du må gjøre masse research på dette. Mattilsynet har ikke resurser til å følge opp dette. De såkalte designerhundene bør du holde deg unna. De avler kun på feks røytefri pels osv. Tenker overhode ikke på mental helse osv. Det betyr fex at en cobberdog kan ha ekstrem jaktlyst eller er stokk dum, kan være aggressiv  osv. Trist at dette går an i Norge.

Anonymkode: dfb80...250

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (54 minutter siden):

Da hadde jeg stått på lang venteliste istedenfor å hoppe på noe useriøs. Har dere sett på Kennel i Sverige og Danmark?

Vurderer det. Ikke sjekket utlandet, har ikke lest meg opp på regler i forhold til karantene osv.

Har du erfaring med å importere hund?

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

det er maaange useriøse der ute. En gang jeg spurte etter stamtavle på en renrasede fikk jeg ikke svar lengre. Så du må gjøre masse research på dette. Mattilsynet har ikke resurser til å følge opp dette. De såkalte designerhundene bør du holde deg unna. De avler kun på feks røytefri pels osv. Tenker overhode ikke på mental helse osv. Det betyr fex at en cobberdog kan ha ekstrem jaktlyst eller er stokk dum, kan være aggressiv  osv. Trist at dette går an i Norge.

Anonymkode: dfb80...250

Grunner som dette at jeg håper på et dyrepoliti, noen som kan følge med og sette rammer for all denne avlingen blant oppdrettere og bastarder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Definer lav? 40k er det for lavt for deg? Nei, forskjell på nøkternt pris og blodpris. 
Spiller ingen rolle hvilken rase det er, men alle skjønner det er butikk og ikke nødvendigvis etisk hundehold det dreier seg om. 

Faktisk er det kun 3 annonser på hunder over 40 000 på Finn pr dd, så hvis du ikke skal ha en ferdig trent engelsk setter eller border collie, så er det mye å velge på under 40 000. Men jeg skjønner jo at dere har lagt dere betydelig under dette nivået, og da velger dere ikke blant seriøse oppdrettere

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vurderer det. Ikke sjekket utlandet, har ikke lest meg opp på regler i forhold til karantene osv.

Har du erfaring med å importere hund?

Grunner som dette at jeg håper på et dyrepoliti, noen som kan følge med og sette rammer for all denne avlingen blant oppdrettere og bastarder.

Fra EU er det ikke så voldsomt med regler for å importere hund, du slipper bla. karantene dersom vaksinene er i orden. Det viktigste her er å finne en seriøs og registrert oppdretter i og med at Norge har forbud mot import av gatehunder, den må være registrert og etter kjent opphav. Kommer den fra et land hvor man må ha rabiesvaksine får du ikke hentet den før den er ca 4 måneder, så igjen viktig å finne en god oppdretter som også følger opp valpen frem til man kan hente den. Og så må den ha pass og ormekur, og du må stoppe innom tollen på vei inn i Norge. 

Anonymkode: 9745e...988

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...