Gå til innhold

Snakke med prest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en oppvekst med grov omsorgssvikt og overgrep. Jeg har stått i en umenneskelig situasjon siden juni, ting har blitt verre dem siste 2 månedene. Jeg sliter med feks en skikkelig sår sørge-prosess. Jeg har ingen familie som jeg kan snakke med om det jeg går gjennom, mine venner har sine ting, helsevesenet avviser meg gang på gang. Den siste utveien jeg ser, er å snakke med prest. Hva kan man snakke med en prest om?

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Veldig mange prester er flinke til å snakke med mennesker om mye, trenger ikke være tro. Men husk at de ikke er helsepersonell

Endret av Topsi
  • Liker 5
Skrevet
Topsi skrev (6 minutter siden):

Veldig mange prester er flinke til å snakke med mennesker om mye, trenger ikke være tro. Men husk at de ikke er helsepersonell

Jeg skjønner at prester ikke er helsepersonell. 

Jeg ser prest som siste utvei nå siden helsevesenet svikter gang på gang. 

Skrevet
. Anonym. skrev (25 minutter siden):

Jeg hadde en oppvekst med grov omsorgssvikt og overgrep. Jeg har stått i en umenneskelig situasjon siden juni, ting har blitt verre dem siste 2 månedene. Jeg sliter med feks en skikkelig sår sørge-prosess. Jeg har ingen familie som jeg kan snakke med om det jeg går gjennom, mine venner har sine ting, helsevesenet avviser meg gang på gang. Den siste utveien jeg ser, er å snakke med prest. Hva kan man snakke med en prest om?

Har veldig god erfaring med å snakke med prest etter en veldig vanskelig barndom. 

Anonymkode: 03053...bf4

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ønsker å snakke om tingene som skjedde deg som barn kan kanskje SMISO være et godt alternativ.

Anonymkode: fb41e...ca6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du ønsker å snakke om tingene som skjedde deg som barn kan kanskje SMISO være et godt alternativ.

Smiso finnes ikke i min kommune så dårlig forslag.

Skrevet
. Anonym. skrev (15 timer siden):

Jeg skjønner at prester ikke er helsepersonell. 

Jeg ser prest som siste utvei nå siden helsevesenet svikter gang på gang. 

Du kan også snakke med en diakon. 

Anonymkode: cf21d...c84

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan også snakke med en diakon. 

De kan dette med sjelesorg og du trenger ikke være religiøs.

Skrevet

Jeg er diakon og vi har god kompetanse rundt dette med en til en samtaler og er "trent" på å møte folk i særlig sårbare faser. Så jeg kan oppfordre deg til å ta kontakt med enten diakon eller prest der du bor!

Anonymkode: 5f301...e8e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Bare husk at prester er ulike. De fleste er hyggelige og omsorgsfulle og gode til å prate med folk, mens andre ikke er like dyktige på det. Og så er det noen som dessverre ikke burde fått lov til å jobbe med folk.

Hvordan din lokale prest er, kan ikke vi vite, men mitt tips er å finne en annen om det ikke blir klaff med den første du treffer på.

Man kan også gå på en gudstjeneste og høre den aktuelle presten tale, da får du jo et visst inntrykk av hvordan han eller hun er som person. 

Anonymkode: fde14...364

• Liker 2
Skrevet
. Anonym. skrev (12 timer siden):

Smiso finnes ikke i min kommune så dårlig forslag.

Bare hyggelig, ingen årsak!
Vet ikke helt hvordan jeg skulle kunne vite hvilken kommune du bor i. :)

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vet vi at det er snakk om seksuelle overgrep? De har forøvrig byttet navn til NOK

Endret av Natterravn
Skrevet

Jeg vil bare si at jeg hadde samme erfaring som deg, fikk ikke hjelp, ble stadig avvist av helsevesenet, men så fikk jeg komme til avtalespesialist med driftsavtale - har du prøvd den muligheten?

Jeg har ikke snakket med prest selv, men synes du virker reflektert og ressurssterk som utforsker alle muligheter i en slik situasjon. Håper du får det bedre snart 🌸

Anonymkode: 5ddef...e13

• 2 måneder senere...
Skrevet
. Anonym. skrev (På 12.10.2023 den 22.12):

Diakoner jobber også i kirken, de kan man snakke med alt om og de har utdannelse innen sjelesorg og samtaler. Det finnes egne ungdomsdiakoner også

Anonymkode: 2bf2b...79b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...