AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #1 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg omskoleres etter en sykehustabbe. Har fått stipend. Var heldig og fikk godkjent tabben hos NPE og fikk dermed utbetaling for tapt lønn under behandling. Fikk mail fra Lånekassen som nå sier at stipendet omgjøres til lån grunnet høy "inntekt". Jeg føler at dette ikke er korrekt ettersom at dette ikke er vanlig lønn. Men Lånekassen rikker seg ikke. Noen som vet hvem som har rett i saken? Anonymkode: 9d248...f2a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #2 Skrevet 12. oktober 2023 Kommer an på beløpet du har fått ? Hvor mye fikk du? Anonymkode: 997e3...88c
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #3 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kommer an på beløpet du har fått ? Hvor mye fikk du? Anonymkode: 997e3...88c Fikk 1,5. Er tapt lønn og varig skade. Anonymkode: 9d248...f2a
Bombasi Skrevet 12. oktober 2023 #4 Skrevet 12. oktober 2023 For å være ærlig vet jeg ikke. Men det høres absurd ut at du ikke skal få stipend basert på en erstatning. Erstatningen er ikke inntektsgivende arbeid/lønn, men en kompensasjon. Er rimelig grei skuring å skjønne at dette er stor forskjell. Uansett må du ta kampen mot Lånekassen om dette. For det nytter ikke hva vi mener om det eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #5 Skrevet 12. oktober 2023 Det har med formue å gjøre også. Mine barn på 19 og 21 får ikke stipend pga for mye penger på konto. at inntekt og formue er lavere enn grensene Anonymkode: b7377...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #6 Skrevet 12. oktober 2023 Bombasi skrev (2 minutter siden): For å være ærlig vet jeg ikke. Men det høres absurd ut at du ikke skal få stipend basert på en erstatning. Erstatningen er ikke inntektsgivende arbeid/lønn, men en kompensasjon. Er rimelig grei skuring å skjønne at dette er stor forskjell. Uansett må du ta kampen mot Lånekassen om dette. For det nytter ikke hva vi mener om det eller ikke. Takk for svar. Måtte forhøre meg med dere om dere visste noe. Lånekassen har åtte ukers behandlingstid mellom hver gang de svarer på mail, er skikkelig møkk 🙈 Men skal ikke gi opp. Anonymkode: 9d248...f2a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #7 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har med formue å gjøre også. Mine barn på 19 og 21 får ikke stipend pga for mye penger på konto. at inntekt og formue er lavere enn grensene Anonymkode: b7377...eaf Ja, skal dobbeltsjekke det også. Men Lånekassen skriver at det kun er lønnen som er høyere enn det jeg hadde stipulert/oppgitt. Anonymkode: 9d248...f2a
Bombasi Skrevet 12. oktober 2023 #8 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Måtte forhøre meg med dere om dere visste noe. Lånekassen har åtte ukers behandlingstid mellom hver gang de svarer på mail, er skikkelig møkk 🙈 Men skal ikke gi opp. Anonymkode: 9d248...f2a 8 ukers behandlingstid på vanlige mailer? Jøsses. Høres ut som et offentlig og byråkratisk organ, ja. Og da er det vanlig med regelrytteri også. Men altså, erstatning er ikke inntektsgivende arbeid. Så jeg kan ikke fatte at de svarer deg med dette.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #9 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fikk 1,5. Er tapt lønn og varig skade. Anonymkode: 9d248...f2a Ser dessverre ut som formuesgrensen er på underkant av 500 000,- Anonymkode: 7ba21...b46
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #10 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser dessverre ut som formuesgrensen er på underkant av 500 000,- Anonymkode: 7ba21...b46 Aha, da må jeg lese mer om dette. Men de henviser kun til lønn hele veien.. Anonymkode: 9d248...f2a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #11 Skrevet 12. oktober 2023 Jaja, takk for svar alle sammen. Får krysse fingrene for at det ordner seg. Anonymkode: 9d248...f2a
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #12 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aha, da må jeg lese mer om dette. Men de henviser kun til lønn hele veien.. Anonymkode: 9d248...f2a https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/omgjoring-av-basislan/ Det er jo ikke lønn du har fått, men erstatning🙄 Virker uansett som de har en grense angående formue, så spørs om du kommer noen vei med det. Anonymkode: 7ba21...b46
Juliv Skrevet 12. oktober 2023 #13 Skrevet 12. oktober 2023 Du skriver at du har fått utbetaling for tapt lønn under behandling. Men formuen er uansett for høy.(Selvom de ikke refererer til formue så er den forsett for høy) Har du mye igjen av studie?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #14 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg omskoleres etter en sykehustabbe. Har fått stipend. Var heldig og fikk godkjent tabben hos NPE og fikk dermed utbetaling for tapt lønn under behandling. Fikk mail fra Lånekassen som nå sier at stipendet omgjøres til lån grunnet høy "inntekt". Jeg føler at dette ikke er korrekt ettersom at dette ikke er vanlig lønn. Men Lånekassen rikker seg ikke. Noen som vet hvem som har rett i saken? Anonymkode: 9d248...f2a Går ikke omskolering via AAP og NAV? Anonymkode: cb6e3...992
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #15 Skrevet 13. oktober 2023 Juliv skrev (8 timer siden): Du skriver at du har fått utbetaling for tapt lønn under behandling. Men formuen er uansett for høy.(Selvom de ikke refererer til formue så er den forsett for høy) Har du mye igjen av studie? Jeg har 1,5 år igjen, er halvveis i en bachelorstudie. Vurderer å flytte beløpet til min mors konto mens jeg studerer men føler det blir å lure systemet. Anonymkode: 9d248...f2a
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #16 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Går ikke omskolering via AAP og NAV? Anonymkode: cb6e3...992 Stemmer. Men jeg skulle gjerne hatt stipendet. Sykehustabben skjedde når jeg var i 60% stilling, så jeg har ca 66% av 60%-lønnen utbetalt. Har lyst til å bruke mesteparten av NPE-beløpet når jeg finner en passende bolig (resten blir til hjelp til vask av bolig jevnlig grunnet skaden), har egentlig ikke lyst til å bruke det til studiestøtte. Men mest sannsynlig må jeg det. Som jeg skrev over har jeg til og med vurdert å sette beløpet til min mors konto under studietiden men føler at det er å lure til meg penger. Anonymkode: 9d248...f2a
Juliv Skrevet 13. oktober 2023 #17 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har 1,5 år igjen, er halvveis i en bachelorstudie. Vurderer å flytte beløpet til min mors konto mens jeg studerer men føler det blir å lure systemet. Anonymkode: 9d248...f2a Nå vet jeg ikke hvor mye du får i AAP men trygd har lavere inntektsgrense en arbeidsinntekt. 110 tusen ich før du gradvis begynner å miste stipend. Tipper at du får mer enn det? Da hjelper det lite å flytte formuen over på din mor dessverre . https://www.lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #18 Skrevet 13. oktober 2023 Ville absolutt tatt det med Lånekassen, mtp det de skriver om inntekt - ikke sikkert erstatning skal regnes som inntekt. Men i forhold til formue - min venninne fikk ikke stipend, fordi hun hadde for høy formue. Dette var fordi hun fikk forsikringspenger da hennes far døde da hun var fire år gammel…. Anonymkode: 81f38...0bc
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #19 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har 1,5 år igjen, er halvveis i en bachelorstudie. Vurderer å flytte beløpet til min mors konto mens jeg studerer men føler det blir å lure systemet. Anonymkode: 9d248...f2a Kjøp deg en liten hybel. Anonymkode: b7bfc...18e
Juliv Skrevet 13. oktober 2023 #20 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ville absolutt tatt det med Lånekassen, mtp det de skriver om inntekt - ikke sikkert erstatning skal regnes som inntekt. Men i forhold til formue - min venninne fikk ikke stipend, fordi hun hadde for høy formue. Dette var fordi hun fikk forsikringspenger da hennes far døde da hun var fire år gammel…. Anonymkode: 81f38...0bc Ts får aap under studie og trygt er inntekt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå