Gå til innhold

Foreldrepeng/permisjon systemet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei folkens! 

Vet ikke med dere, men jeg syns det systemet med foreldrepermisjon er litt hull i hode opplegg.

Jeg syns egentlig det skulle vært slik at mor hadde 1 års rådighet til permisjon. 

Mødre går igjennom en fødsel, og nei ingen fødsler er like. Noen er beinharde, mens andre igjen er en lek. Men en mor trenger lengere tid å komme til hektene igjen, noen trenger kanskje lengere tid enn andre. Noen sliter med amming, der de prøver hardt men i verstefall ikke lykkes. Mens andre kanskje får mentale plager. Det kan være så mangt, en mor skal igjennom mye. Og trenger kanskje mer tid å komme seg, og om de føler seg klare før det året er gått kan de avslutte og gå i jobb om de ønsker og klarer.

Håpe jeg ordla meg rett og at dere forsto hva poenge mitt var🙈😅

Endret av Frk. Nobody
Ordla meg feil, ble mye misforståelser
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns hele permisjonstiden bør kunne disponeres slik at det passer best for hver enkelt familie uavhengig om man ammer eller ikke.

Anonymkode: 99071...de3

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ammet mine til langt over året, men trengte ikke et helt års permisjon for det. 

Fullamming er til 4-6 mnd. 

Anonymkode: 3878c...eef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns hele permisjonstiden bør kunne disponeres slik at det passer best for hver enkelt familie uavhengig om man ammer eller ikke.

Anonymkode: 99071...de3

Ja det er jo litt det samme jeg skal frem til 😊 på en måte

Skrevet
Frk. Nobody skrev (4 minutter siden):

Hei folkens! 

Vet ikke med dere, men jeg syns det systemet med foreldrepermisjon er litt hull i hode opplegg.

Jeg syns egentlig det skulle vært slik at mor hadde hatt krav på 1 års permisjon, for da tenker jeg spesielt på oss som ammer. Om man fullammer og permisjon snart er over, og man ønsker sterkt å kunne amme for fult så lenge det lar seg gjøre, men det lar seg jo ikke gjøre siden permisjon er over snart, da kommer 1 års permisjon inn i bilde. Mor skulle hatt minst et år til rådelighet, da kunne hun ammet lenge (som er anbefalt), men hvis hun ble ferdig å amme innen et år er gått kunne hun avsluttet sin permisjon feks.

Håpe jeg ordla meg rett og at dere forsto hva poenge mitt var🙈😅

Det er jo ikke NAV sitt system. Det er regjeringen som har bestemt dette. Du mener at foreldre som ikke ammer skal ikke få like mye tid med barna sine? Det tar 5-10 minutter å amme når barnet har fylt 1 år. Det er en rettighet som kalles ammefri som kan brukes da, 1 time lovfestet fri. Og to timer i enkelte offentlige arbeidsplasser.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ammet mine til langt over året, men trengte ikke et helt års permisjon for det. 

Fullamming er til 4-6 mnd. 

Ehm, jeg fullammer🤨og baby er snart 7 mnd. Kun grøt på kvelden, stort sett. 

Så det varierer fra baby til baby, og som jeg skulle frem til og som en annen sa her, at man skulle kunne tilpasset det mer etter behovet osv.

Skrevet

Jeg synes regjeringen burde ha tillitt til at voksne folk greier å planlegge permisjonen sin best selv i hvordan det passer med baby, yrke til foreldre etc.. 

Om mor er kirurg og jobber på et sykehus en time unna er nok ikke ammefri like beleilig som å jobbe på et kontor ti minutter hjemmefra.. Og det kan være at far ikke ønsker å bruke sin permisjonstid på å kjøre baby frem og tilbake til mor for ammefri når han heller vil bruke tid på å knytte bånd. Kan være at han ikke har lappen, kan være at de synes det er best om mor er hjemme, mens han jobber, kan være så mangt.. Og det bør voksne mennesker få lov til å bestemme selv. 

Anonymkode: 981c1...31e

• Liker 1
Skrevet
lajlaj skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke NAV sitt system. Det er regjeringen som har bestemt dette. Du mener at foreldre som ikke ammer skal ikke få like mye tid med barna sine? Det tar 5-10 minutter å amme når barnet har fylt 1 år. Det er en rettighet som kalles ammefri som kan brukes da, 1 time lovfestet fri. Og to timer i enkelte offentlige arbeidsplasser.

Nei det er overhode ikke det jeg sier, jeg sier jo dette på generelt basis. At permisjon skulle vært lengere for alle. 

Ammefri, jaja.. 

Skrevet
lajlaj skrev (2 minutter siden):

Ikke alltid mor kan dra fra arbeidsplassen, og arbeidsplassen kan hende er langt unna, skal far bruke permisjonen sin på å kjøre baby frem og tilbake til mor? Ikke sikkert hun har mulighet til ammefri heller om hun har vanskelig sjef eller jobber alene i butikk. 

• Liker 1
Skrevet
Frk. Nobody skrev (2 minutter siden):

Så det varierer fra baby til baby, og som jeg skulle frem til og som en annen sa her, at man skulle kunne tilpasset det mer etter behovet osv.

Hvis du gir grøt så fullammer du jo ikke. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes regjeringen burde ha tillitt til at voksne folk greier å planlegge permisjonen sin best selv i hvordan det passer med baby, yrke til foreldre etc.. 

Om mor er kirurg og jobber på et sykehus en time unna er nok ikke ammefri like beleilig som å jobbe på et kontor ti minutter hjemmefra.. Og det kan være at far ikke ønsker å bruke sin permisjonstid på å kjøre baby frem og tilbake til mor for ammefri når han heller vil bruke tid på å knytte bånd. Kan være at han ikke har lappen, kan være at de synes det er best om mor er hjemme, mens han jobber, kan være så mangt.. Og det bør voksne mennesker få lov til å bestemme selv. 

Ja du skjønte poenget mitt😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du gir grøt så fullammer du jo ikke. 

Å firkantet.. ammer eller ikke, er ikke det som er hovedpoenget her!

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke alltid mor kan dra fra arbeidsplassen, og arbeidsplassen kan hende er langt unna, skal far bruke permisjonen sin på å kjøre baby frem og tilbake til mor? Ikke sikkert hun har mulighet til ammefri heller om hun har vanskelig sjef eller jobber alene i butikk. 

Rart hvordan alle kvinner løser dette hver eneste dag, hvert bidige år, mens alle nygravide damer ser på dette som et verdensproblem.

Disse mødrene bruker å pumpe på jobb. De klarer det de også.

Endret av lajlaj
  • Liker 2
Skrevet
lajlaj skrev (Akkurat nå):

Rart hvordan alle kvinner løser dette hver eneste dag, hvert bidige år, mens alle nygravide damer ser på dette som et verdensproblem.

Såklart løser de det for de har ingen valg, og det er kanskje ikke et ønske måte det blir gjort på, men igjen, de har ingen valg.

Skrevet
Frk. Nobody skrev (4 minutter siden):

Så alle som ikke ammer skal diskrimineres? Jeg ammet til barnet var 2 år, men hadde aldri i verden skulle proklamert at jeg skulle hatt mer permisjon fremfor de mødrene som:
Gikk gjennom et keisersnitt og fikk problemer med ammingen 
Prøvde for harde livet å fullamme, men melkeproduksjonen kom aldri igang
Har fjernet brystene sine på grunn av kreft

Tror du ikke disse også vil være hjemme med barnet sitt til det er ett år?

• Liker 3
Skrevet
Frk. Nobody skrev (6 minutter siden):

Vel, er jo det du trekker frem i innlegget ditt da. "Spesielt vi som ammer", og du snakker om fullamming utover vanlig permisjonstid 

• Liker 4
Skrevet
lajlaj skrev (Akkurat nå):

Så alle som ikke ammer skal diskrimineres? Jeg ammet til barnet var 2 år, men hadde aldri i verden skulle proklamert at jeg skulle hatt mer permisjon fremfor de mødrene som:
Gikk gjennom et keisersnitt og fikk problemer med ammingen 
Prøvde for harde livet å fullamme, men melkeproduksjonen kom aldri igang
Har fjernet brystene sine på grunn av kreft

Tror du ikke disse også vil være hjemme med barnet sitt til det er ett år?

Er overhode ikke det jeg mener, poenget mitt var at alle mødre, uansett situasjon skulle hatt et års permisjon til rådighet. Er det som er hele poenget i dette innlegget, er ikke får å sette noen i bås eller noe, er systemet jeg skal frem her.

Skrevet
Frk. Nobody skrev (Akkurat nå):

Er overhode ikke det jeg mener, poenget mitt var at alle mødre, uansett situasjon skulle hatt et års permisjon til rådighet. Er det som er hele poenget i dette innlegget, er ikke får å sette noen i bås eller noe, er systemet jeg skal frem her.

Jeg er uenig. Vi har en kjemperaus permisjonsordning. Jeg begynte å jobbe etter 9 måneder, og har fortsatt å amme flere ganger i døgnet uten problem. Ammer fortsatt, babyen nærmer seg året. Ingen fullammer til ungen er ett år, det er ikke det som er anbefalt heller. Da står ungen i fare for å få mangel på diverse. 

Anonymkode: f4f68...8fe

• Liker 8
Skrevet

Bare å stemme på partier som er opptatt av valgfrihet for familiene 😊 KrF er feks veldig opptatt av at familiene skal få organisere hverdagen sånn som det passer hver enkelt familie best.

Anonymkode: 49e19...a14

• Liker 1
Skrevet
Frk. Nobody skrev (26 minutter siden):

Om barnet får annen mat, som en liten porsjon grøt regnes det ikke som fullamming.  Da delammer du. 

Fullamming er når barnet kun får morsmelk og ingenting annet 

Anonymkode: e5810...a9b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...