Gå til innhold

Ditt beste råd mot munnskåld/After?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er små hvite smertefulle blemmer i munnen. Hos meg så dukker de som oftest opp når det blir kaldere i lufta.

Hva fungerer for deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilskudd av sink og d vitamin. Kan også være du er lav i jern og b-12/folat, så greit å sjekke hvordan du ligger an. Både for b-12 og d vitamin er det greit å ligge godt innenfor referanseverdiene. 

Anonymkode: 3f90d...450

• Nyttig 3
Skrevet

Bruk tannkrem uten sterke såpestoffer. Zendium reduserte plagene mine veldig 😊 Var veldig plaget før, men nå får jeg ca. én liten munnskold i måneden, og det kan jeg leve med. 

Anonymkode: e354d...ebf

• Liker 1
Skrevet

Har hart veldig mye problem med dette siden jeg var liten. Jeg reagerer på såpen i tannkrem, så bruker kun sensodyne, det hjelper. Har prøvd å bli gravid i snart 10 år og gått på folsyre nesten hele tiden. Det har så å si resultert i at det er helt borte. Har ofte kommet tilbake om jeg har tatt pause fra folsyre. Er ganske sikker på at det er det som har funket på meg. 

Anonymkode: dc65c...3c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tilskudd av sink og d vitamin. Kan også være du er lav i jern og b-12/folat, så greit å sjekke hvordan du ligger an. Både for b-12 og d vitamin er det greit å ligge godt innenfor referanseverdiene. 

Funket for meg også.👍

Etter at jeg la inn tilskudd av sink og D-vitamin som daglig rutine forsvant problemet og har de siste årene vært fraværende. 

Anonymkode: f2064...327

Skrevet

Som lindring kan man få kjøpt en smertestillende gelé beregna for bruk inni munnen. På apoteket. 

Anonymkode: 0c7ee...3bb

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Funket for meg også.👍

Etter at jeg la inn tilskudd av sink og D-vitamin som daglig rutine forsvant problemet og har de siste årene vært fraværende. 

Anonymkode: f2064...327

Så bra!

Siden TS sier det er relatert til høst/vinter, så tyder det på utfordringer relatert til immunforsvar og ikke tannkrem. Både sink og d vitamin er typisk "årstidsrelatert" :) 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som lindring kan man få kjøpt en smertestillende gelé beregna for bruk inni munnen. På apoteket. 

Anonymkode: 0c7ee...3bb

Jeg har prøvd det, men synes ikke den hjalp så innmari 

Skrevet

Bruker Listerin et par dager (morgen og kveld ved tannpuss, likt som med annet munnskyllevann), så går det over. Uten Listerin kan det være der å plage i flere uker.

Slik jeg forstår det så er det alkoholen i Listerin som er det fungerende stoffet. Mulig noe som Corsedyl kan gi like god hjelp, da det også er desinfiserende. Men pga. det smaker grusomt, så har jeg ikke testet 😅

Anonymkode: 5e88f...fff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...