Gå til innhold

Tror dere jeg kunne fått keisersnitt med denne fødselshistorien her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var skikkelig skrekkslagen etter forrige fødsel pga. en veldig ubehagelig fødselslege som bare tok seg til rette inni skjeden min. Hadde høyeste dose av oksytocindrypp og ingen smertelindring fordi epiduralen ikke fungerte. Babyen var stjernekikker og stanget i bekkenet, noe som kjentes tusen ganger verre enn de kraftigste riene jeg hadde. Jeg hadde panikk og hyperventilerte som en gal i flere timer i strekk fordi det føltes helt uholdbart.

Tårene og snørret spruta og jeg hylgråt, ba på mine knær om å få slippe det forferdelige dryppet, men fødselslegen bare trykte for å få mer og mer, og så gikk han uten å i det hele tatt se på meg. Ville ikke svare på spørsmål og gjorde ingen forsøk på å betrygge, eller i det hele tatt forklare. Jordmor 1 var dansk og jeg skjønte ikke et kvekk, jordmor 2 snakket finsk-svensk og jeg skjønte ikke mer av henne, så det var liksom ingen støtte å få, følte meg totalt hjelpesløs.

Nå er saken sånn at jeg er gravid igjen, og jeg har fått den opplevelsen der på avstand. Er i utgangspunktet forberedt på å føde vaginalt igjen, men frykter jeg skal bli mer og mer redd for det jo nærmere jeg kommer fødselen, som fortsatt er lenge til. Kan man få keisersnitt på grunn av veldig hard tidligere fødsel, selv om man ikke har fått varige fysiske men? Jeg slet jo litt mentalt med det i mange måneder etterpå, og er veldig redd for å få nok en lignende opplevelse.

Kan man inngå en avtale der man først forsøker å føde vaginalt, men har lav terskel for keisersnitt om det begynner å føles som forrige gang? Hvor strenge er de egentlig?

Anonymkode: 855c9...09b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil få mange krasse svar her om st det kan du ikke. Min erfaring er derimot at jordmor og sykehus er svært fleksible for å sikre at du blir ivaretatt. Snakk med jordmor 

Anonymkode: 3fcc0...3cb

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke noe formening om du vil få keisersnitt, men har du vært i dialog med dem i etterkant? Har du snakket med dem om hvordan fødselen din var? Jordmor / lege?

Anonymkode: d16b6...c41

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke noe formening om du vil få keisersnitt, men har du vært i dialog med dem i etterkant? Har du snakket med dem om hvordan fødselen din var? Jordmor / lege?

Dette...har du tatt opp dette i etterkant? Slik at dette ligger i journalen din eller legen din sin? At du har noe å eventuelt vise dem.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var skikkelig skrekkslagen etter forrige fødsel pga. en veldig ubehagelig fødselslege som bare tok seg til rette inni skjeden min. Hadde høyeste dose av oksytocindrypp og ingen smertelindring fordi epiduralen ikke fungerte. Babyen var stjernekikker og stanget i bekkenet, noe som kjentes tusen ganger verre enn de kraftigste riene jeg hadde. Jeg hadde panikk og hyperventilerte som en gal i flere timer i strekk fordi det føltes helt uholdbart.

Tårene og snørret spruta og jeg hylgråt, ba på mine knær om å få slippe det forferdelige dryppet, men fødselslegen bare trykte for å få mer og mer, og så gikk han uten å i det hele tatt se på meg. Ville ikke svare på spørsmål og gjorde ingen forsøk på å betrygge, eller i det hele tatt forklare. Jordmor 1 var dansk og jeg skjønte ikke et kvekk, jordmor 2 snakket finsk-svensk og jeg skjønte ikke mer av henne, så det var liksom ingen støtte å få, følte meg totalt hjelpesløs.

Nå er saken sånn at jeg er gravid igjen, og jeg har fått den opplevelsen der på avstand. Er i utgangspunktet forberedt på å føde vaginalt igjen, men frykter jeg skal bli mer og mer redd for det jo nærmere jeg kommer fødselen, som fortsatt er lenge til. Kan man få keisersnitt på grunn av veldig hard tidligere fødsel, selv om man ikke har fått varige fysiske men? Jeg slet jo litt mentalt med det i mange måneder etterpå, og er veldig redd for å få nok en lignende opplevelse.

Kan man inngå en avtale der man først forsøker å føde vaginalt, men har lav terskel for keisersnitt om det begynner å føles som forrige gang? Hvor strenge er de egentlig?

Jeg hadde en sinnsyk første fødsel med ett barn som var over 5kg, over 30 timer fødsel og grå morkake - hele opplevelsen var skremmende. 

du må nevne for jordmor at du har angst for å føde igjen, så får du fødselssamtale på sykehuset - der kan du gjøre avtale om å prøve vaginal først og lav terskel for keisersnitt. 

husk å be de skrive det i journal + fødebrev ❤️ lykke til!

Anonymkode: b3fbe...eeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sofakona skrev (2 minutter siden):

Dette...har du tatt opp dette i etterkant? Slik at dette ligger i journalen din eller legen din sin? At du har noe å eventuelt vise dem.

Hadde samtale før vi dro fra sykehuset med en annen jordmor som kom inn av og til men som egentlig ikke var "min" jordmor. Fortalte jo hva jeg syntes om opplevelsen, men akkurat da var jeg jo helt i himmelen etter å endelig ha fått møte barnet mitt, så jeg hadde nok litt for lite fokus på det som var negativt. Aner ikke hva de skriver i journalen egentlig, men regner med de skrev litt om forløpet og at jeg hadde panikk osv? 

Skrevet

Hadde samtale før vi dro fra sykehuset med en annen jordmor som kom inn av og til men som egentlig ikke var "min" jordmor. Fortalte jo hva jeg syntes om opplevelsen, men akkurat da var jeg jo helt i himmelen etter å endelig ha fått møte barnet mitt, så jeg hadde nok litt for lite fokus på det som var negativt. Aner ikke hva de skriver i journalen egentlig, men regner med de skrev litt om forløpet og at jeg hadde panikk osv? 

Jeg er ikke så sikker de skriver du hadde panikk om du ikke ytret du hadde panikk i etterkant, og har vært i dialog med dem om angsten du opplevde. Mange reagerer veldig ulikt på fødsel uten at det er noe «galt», både hyperventilerer, gråter, kaster opp og ønsker å dø, bli skutt eller få det til å slutte. Det er en ekstremsituasjon. Sa du noe til dem angående ubehaget med fødselslegen? Jeg tror det er et potensiale for at du muligens må kjempe litt mer og slite litt mer med å få innvilget keisersnitt om dette kommer nå som informasjon til dem, når du er blitt gravid. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke så sikker de skriver du hadde panikk om du ikke ytret du hadde panikk i etterkant, og har vært i dialog med dem om angsten du opplevde. Mange reagerer veldig ulikt på fødsel uten at det er noe «galt», både hyperventilerer, gråter, kaster opp og ønsker å dø, bli skutt eller få det til å slutte. Det er en ekstremsituasjon. Sa du noe til dem angående ubehaget med fødselslegen? Jeg tror det er et potensiale for at du muligens må kjempe litt mer og slite litt mer med å få innvilget keisersnitt om dette kommer nå som informasjon til dem, når du er blitt gravid. 

Huff, jeg husker dessverre ikke hva jeg sa til jordmor etter fødselen, alt er som ei tåke nå. Men sykehuset har vel journal og partogram lagret i systemene sine? Jordmor var helt enig i at det var en veldig hard fødsel, mulig hun sa noe om legen også, men så vet jeg ikke om det er noe som blir skrevet ned i ettertid. Hadde ikke ork til å prate med sykehuset om den opplevelsen i ettertid da det var veldig sårt for meg i mange måneder etter fødselen, og da det ga slipp så følte jeg ikke noe behov for å ta den praten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde en sinnsyk første fødsel med ett barn som var over 5kg, over 30 timer fødsel og grå morkake - hele opplevelsen var skremmende. 

du må nevne for jordmor at du har angst for å føde igjen, så får du fødselssamtale på sykehuset - der kan du gjøre avtale om å prøve vaginal først og lav terskel for keisersnitt. 

husk å be de skrive det i journal + fødebrev ❤️ lykke til!

Huff, forstår det var skremmende ja! Min fødsel varte også i 30 timer, men heldigvis var alt i orden med barnet, og det var aldri hastverk med å få ham ut. Vet du hvor høy terskelen for å få fødselssamtale er? Skal det mye til før jordmor/lege henviser til det, mener jeg?

Skrevet

Krev keisersnitt og IKKE gi deg! Ingen kan tvinge deg til å føde vaginalt. Jeg fikk planlagt keisersnitt uten vanskeligheter,  og hadde ingen vanskelig fødselshistorie å vise til.  

Anonymkode: 83830...410

Skrevet

Krev keisersnitt og IKKE gi deg! Ingen kan tvinge deg til å føde vaginalt. Jeg fikk planlagt keisersnitt uten vanskeligheter,  og hadde ingen vanskelig fødselshistorie å vise til.  

Ja, men samtidig har jeg lyst å føde vaginalt også 😊 Er bare redd for å få panikk igjen, men de sier jo at fødsel nr. 2 er mye lettere, og spesielt siden det kun blir to år siden jeg fødte sist. Hadde bare vært fint å ha keisersnitt i bakhånd om jeg mister det helt sånn som sist. Fint å vite at du fikk keisersnitt uten problem!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, mor før barnet!!!

Nei, ts. Terskelen for samtale er lav. Du har ikke nødvendigvis hatt en vanskelig fødsel, du har fått ræva fødselshjelp. Det er en viktig forskjell. 

Stjernekikkere er ikke morsomt.. Jeg har to 🙄

Anonymkode: c5cb2...7d7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bare fortell til til jordmor på svangerskapskontroll at du vil ha keisersnitt pga traumatisk fødsel. Da blir du henvist til samtale på sykehuset. De tvinger deg ikke til vaginal fødsel om du ikke vil. Det er ikke mye styr for å få et planlagt KS. Jeg hadde en samtale. Deretter fikk jeg dato for KS. 

Anonymkode: 78fb3...ca8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, mor før barnet!!!

Nei, ts. Terskelen for samtale er lav. Du har ikke nødvendigvis hatt en vanskelig fødsel, du har fått ræva fødselshjelp. Det er en viktig forskjell. 

Stjernekikkere er ikke morsomt.. Jeg har to 🙄

Anonymkode: c5cb2...7d7

Ja, du har helt rett i at fødselshjelpen var ræva! Men det var også en hard fødsel (i hvert fall i mine øyne). Hadde ekstremt ineffektive rier, så til tross for at de var kraftige og jevne så var det omtrent ikke fremgang på åpningen på timesvis, og babyen sto jo omtrent fast inni meg også, bekkenet var i veien for nesa eller noe, siden han lå feil vei? Og da jeg omsider hadde kommet til 9 cm tok fødselslegen for seg og pressa så hardt som han kunne på livmorhalsen under riene for å flate den ut, det var ren tortur.

Og når den eneste smertelindringen som hjalp var spinalbedøvelse som kun varte i to timer, så ble det fryktelig å holde på i 30 timer uten søvn eller mat 😅

Godt å vite at terskelen for samtale er lav, da skal jeg be om å få det 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bare fortell til til jordmor på svangerskapskontroll at du vil ha keisersnitt pga traumatisk fødsel. Da blir du henvist til samtale på sykehuset. De tvinger deg ikke til vaginal fødsel om du ikke vil. Det er ikke mye styr for å få et planlagt KS. Jeg hadde en samtale. Deretter fikk jeg dato for KS. 

Anonymkode: 78fb3...ca8

Godt å vite, takk! 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Huff, forstår det var skremmende ja! Min fødsel varte også i 30 timer, men heldigvis var alt i orden med barnet, og det var aldri hastverk med å få ham ut. Vet du hvor høy terskelen for å få fødselssamtale er? Skal det mye til før jordmor/lege henviser til det, mener jeg?

Jeg hadde virkelig angst, var livredd for fødsel nr 2. terskelen skal være lav, de skal være der for å betrygge deg. 

jeg endte opp med å prøve vaginalt, fødsel nr 2 gikk som en drøm i forhold - ingen smertelindring annet enn badekar, over på 5 timer og hele opplevelsen var harmonisk og deilig. Så vil absolutt anbefale en sånn fødesamtale - det kan virkelig hjelpe på nervene ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Huff, jeg husker dessverre ikke hva jeg sa til jordmor etter fødselen, alt er som ei tåke nå. Men sykehuset har vel journal og partogram lagret i systemene sine? Jordmor var helt enig i at det var en veldig hard fødsel, mulig hun sa noe om legen også, men så vet jeg ikke om det er noe som blir skrevet ned i ettertid. Hadde ikke ork til å prate med sykehuset om den opplevelsen i ettertid da det var veldig sårt for meg i mange måneder etter fødselen, og da det ga slipp så følte jeg ikke noe behov for å ta den praten. 

Jeg hadde en særdeles traumatisk og fæl fødsel som endte med tangforløsning av et prematurt barn som ikke fikk oksygen og som hadde armen opp fremfor ansiktet (supermann), og det var ikke snakk om noe som helst smertelindring på grunn av omstendighetene barnet var i. Jeg fikk en skikkelig ut-av-meg-selv opplevelse og gråt konstant i 5 uker etterpå. I min journal står det masse tekniske greier og en liten kommentar om min mentale tilstand: «mor er naturligvis redd». 😆 Fødsel nummer to gikk strålende uten komplikasjoner. 

Anonymkode: c0797...f3c

• Hjerte 2
Skrevet

Det er faktisk ingen som kan nekte deg keisersnitt, så bare si at du skal ha det!

Anonymkode: 08134...7d6

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Har du ikke snakket med helsestasjonen om det i ettertid? De skal jo følge opp deg også den første tiden ved behov. Og det hørtes ut som et behov 

Anonymkode: a4322...78e

• Liker 1
Skrevet

Ut fra det du forteller så tror jeg første steg bør være samtale på sykehuset der dere kan gå gjennom alt som gjorde at forrige fødsel ble en fæl opplevelse og hva som kan gjøres for å sikre at det ikke blir sånn igjen. F.eks jordmødre du kan kommunisere med, at du ikke ønsker drypp om forløpet blir lignende, lav terskel for å bryte til keisersnitt, osv. Det høres jo ut som om du egentlig ønsker vaginal fødsel om du kan få bearbeidet forrige opplevelse og få en skikkelig plan på å trygge deg denne gangen. Og om de ikke tar deg på alvor, så insister på keisersnitt. Men det er heller ingen lett utvei, og jeg vil tro de fleste sykehus heller vil jobbe med å møte den fødende til å få en bra opplevelse, enn å gå til KS. Lykke til! ❤

Anonymkode: e2642...1d2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...